Ekonomija

PANČEVO: Investicije od 50 miliona evra bi od Azotare stvorile konkurentnu fabriku po najvišim standardima

Pančevo, Pon, 21/05/2018 - 09:29
Vladimir Đoković

Pre nekoliko godina najavljena je modernizacija HIP Azotare, dokle se stiglo interesovalo je novinare na Novosadskom poljoprivrednom sajmu gde su bili u prilici da odgovore na ovo, ali i na druga pitanja,  dobiju od generalnog direktora Azotare Miljana Đurovića.

- Sa realizacijom modernizacije stigli smo na otprilike na 25 odsto od planirano. U sledeće tri godine bi trebalo da se realizuje i preostalih 75 odsto. Planovi su ambiciozni cifra ulaganja za investicije je velika. I bi trebalo prvenstveno da donese velike koristi samoj Azotari. Naša bi proizvodnja trebalo da bude jeftinija i tako bi odgovorili na konkurenciju. Planirano je i da kapicitet bude veći za oko 50 odsto. A treća stvar koja bi donela korist svim građanima Pančeva a značila bi i usklađivanje sa evropskim standardima – posle investicija Azotara bi bila ekološka i bezbedna i zdrava fabrika koja radi po najvišim standardima EU u tom trenutku, objasnio je Đurović.

 Kakav će biti status Azotare? Sada njom kao državni vlasnik upravlja “Srbijagas”, značajne odluke donosi i državna radna grupa za petrohemijski kompleks a Vlada Srbije ima i pisma kompanija zainteresovanih za privatizaciju Azotare.

- Ako budu ove investicije realizovane Azotara će raditi u narednih 100 godina. Zato što će Azotara po ceni koštanja svog proizvoda apsolutno biti konkurenta. I apsolutno će po aranžmanima utrošcima pri preradi osnovnnih sirovina u gotov proizvodi biće u rangu sa svim evropskim fabrikama što sada nije slučaj. Ako planirane investicije budu realizovane Azotara će biti u prilici da domaće tržište snabdeva sa 60 odsto količina mineralnog đubriva. Ako su potrebe u Srbiji milion Azotara će moći da proizvede 600.000 tona. U takvoj situacije, gde u Srbiji postoji još proizvođača mineralnog đubriva, imali bi i đubriva za izvoz, smatra Đurović.

U kom roku bi tih 75 odsto planiranih a preostalih investicija moglo biti realizovano?

- Tri godine. Mi smo već uložili tri godine u projektovanja, kontakte sa najvećim svetskim firmama iz te oblasti koje nam garantuju rezultate koje ćemo dobiti sa tim ulaganjima. I spremne su da za takve rezultate garantuju kroz ugovor. Ogroman trud je uložen u planiranju i projektovanju investicija  koja bi trebalo da se urade i sada možemo da garantujemo sa super garancijama, odnosno sa konfirmacijom, jer iza nas stoje renomirane svetske kuće iz te oblasti, procene su generalnog direktora Azotare.

Kada su investicije u pitanju o koliko novca pričamo?

- Za sada, okvirno ali nisu velika odstupanje, je oko 50 miliona evra, kaže Miljan Đurović

Kakva je statusna perspektiva, hoće li se menjati, da li će biti privatizacije u nekom vidu. Dugo se o tome priča.

- Nažalost to je pitanje koje meni ne možete postaviti nego isključivo vlasniku. Da sam ja vlasnik ja bih odmah odgovorio. Država je vlasnik preduzeća da li prodati 100 odsto, 50 odsto, ostaviti učešće u njemu, da li će kontrolisati rad ovako značajnog preduzeća sa aspekta proizvoda. Nadam se da će uraditi sve kako bi dobrobit ove zemlje bila na prvom mestu. Isključivo, uvek i samo, vlasnik odlučuje šta će uraditi sa svojim vlasništvom. Mi smatramo da Azotara nije samo roba za prodaju već da ima i širi značaj. Nadamo se da će država to prepoznati i ipak ostati u ovoj fabrici, makar kao kontrolni organ, da bi naše tržište dobijalo kvalitetno đubrivo, da bi ga bilo dovoljno i da bi cene bile zadovoljavajuće. Mislim da će radna grupa to i predložiti i da će država uvažiti i to realizovati na najbolji način, ocenio je generalni direktor Azotare.

Za lokalne prilike pored ekologije značajan i status, odnosno perspektiva zaposlenih u Azotari, jer su oni najčešće sa teritorije Pančeva.

- To je jedna druga oblast a ja u njoj nisam dobar menadžer – to je tržište radne snage. Moje mišljenje, privatno, je da je radne snage u Srbiji sve manje i manje. I to ne samo visokokvalifikovane nego na svim nivoima. A država je jaka onoliko koliko ima ruku. Moramo da se borimo da ljudima obezbedimo posao jer  to je u prenosnom smislu i snaga države. Što nas je više koji ostajemo ovde i radimo to će nam biti bolje, primetio je Đurović.

Specijalna luka, i tu ste direktor, kako posluje, razvija li posao, kakve su perspektive’

- Specijalna luka posluje korektno. Svoje rashode pokriva prihodima. Ali ona je specifična za grad Pančevo jer bi trebalo da je u projektu grinfilda 2 – Luke Pančevo i Specijalne luke. Po mom mišljenju sve bi to trebalo da se proglasi za lučko područje. I tamo bi trebalo napraviti jednu industrijsku zonu i razvijati poslove pretovara utovara i skladištenja. Pogotovo iz razloga što je upitno da li će Luka Beograd ikada proraditi. Smatram da je lokacija Luke Pančevo, grinfilda 2 i Specijalne luke, bi mogla da postane centralna za lučki transport i snabdevanje Beograda a to je ogromna stvar. To bi donelo izuzetno veliki boljitak samom Pančevu. Oko toga se treba potruditi, to prevazilazi kapacitete Specijalne luke pa bi trebalo formirati multidisciplinaran tim bar na nivou grada Pančeva ako ne i šire. Napraviti zadovoljavajući projekat i krenuti u njegovu realizaciju. To bi mogao biti projekat od republičkog značaja, rekao je Miljan Đurović.

Kad spomenuste Pančevo, kao dvostruki direktor u Pančevu a inače iz Novog Sada, imate li kontakte kakva je saradnja sa gradskim vlastima Pančeva?

- Što se tiče grada Pančeva i gradonačelnika Pavlova saradnja je više nego dobra ali na svakom nivou postoje problem. Mi imamo svoje a gradonačelnik svoje. Nijednom,  a razgovarali smo više desetina puta, nisam naišao na nerazumevanje. Svi naši predlozi su bili u cilju bržeg razvoja Pančevo. Moramo da razumemo da smo kao zemlja siromašni, a takve su nam i opštine i gradovi, i ne mogu da kažem da grad Pančevo na čelu sa gradonačelnikom nije hteo da razume i razmotri neku od perspektiva koju treba razviti – ali uvek su glavna stvar finansije. Ali to je za nas objektivna stvar, zaključio je Miljan Đurović, generalni direktor HIP Azotare i Specijalne luke u Pančevu.

 



Marketing

Najnovije vesti