Društvo

MILAN BABIĆ, DOJUČERAŠNJI DIREKTOR APOTEKE PANČEVO: 900 miliona duga, tona farmaceutskog otpada, bez mogućnosti da isplati porodilje...

Pančevo, Sre, 17/01/2018 - 07:19
Vladimir Đoković

Više o stanju, a manje o sudbini gradske Apoteke sa dosadašnjim v.d. direktora Milanom Babićem razgovarali smo u kafiću prekoputa centralne zgrade gradske Apoteke. Jer u zgradi u Karađorđevoj ne samo da nema zaposlenih, vode ni struje ni grejanja, nego nema ni telefona, softvera, komunikacijskih veza… Sneg je pao, mraz je, a mi pričamo o stanju u gradskoj Apoteci…Tek da sve ne prekrije sneg, i ostavimo neki trag.

 

Šta je sa gradskom Apotekom? Vi ste na čelu, šta je sa Apotekom?

MB: A pa nisam više na čelu Apoteke. Meni je rešenje o angažovanju isteklo tokom prošle nedelje. O tome je gradska vlast uredno obaveštena i tražio sam da imenuju drugo lice da izvršimo primopredaju bilo čega. Bar, ako ništa drugo ključeva i pečata. Još odgovor nemam. A Apoteka trenutno šta nema? Pa nema nikakve organe upravljanja, ni upravni ni nadzorni odbor. Niti može da ih ima jer nemamo zaposlene. Nemamo struje, vode ni svega ostalog ali to vam je poznato. Ali osim toga mi nemamo nikakve kompjuterske veze, ni opremu, niti vršimo knjiženje još od početka maja 2017. godine. A trebalo bi uraditi završni račun, što deluje nemoguće. A svi su o tome obavešteni.

Blagovremeno?

Uredno sam tokom maja obavestio Republički fond zdravstvenog osiguranja i poresku upravu, sa njima se stalno dopisujemo, da nismo u stanju da šaljemo mesečne izveštaje što je takođe obaveza a kamoli da sada radimo završni račun. Normalno, osnivača – Grad Pančevo stalno obaveštavamo. Čak smo jednom imali primedbu da imaju jako veliku učestalost dopisa. A mi njih redovno obaveštavamo jer nemamo organe upravljanja. Da ne bi ispalo da nešto radimo na svoju ruku. Apoteci je račun  blokiran evo više od dve godine.

Koliki je iznos za koji je blokiran račun. Na početku je to bilo više od 400 miliona dinara.

Blokada računa nam je i sada na nekih 460 miliona dinara. Ali nisu svi poverioci pustili izvršenja, pa u blokadi nisu evidentirani svi dugovi. Pa i sada stižu neki mesečni troškovi. Ali iznos osnovnog duga Apoteke je negde sada već oko 900 miliona dinara.

Osnovnog duga. A sa kamatama biće to i više?

Zašto kažem osnovnog duga. Jer onog momenta kada se ustanovi ko je dužan da vrati taj dug normalno da će svi oni koji su nas tužili i imaju izvršne presude, svi naši poverioci – dobavljači, podneti zahteve za nadoknadu sudskih troškova, izvršiteljskih, i kamate ako neko ne bude s njima pregovarao. Tako da po nekom mom skromnom profesionalnom iskustvu dug ide negde na milijardu i 400 – 500 miliona dinara. To je zajedno, ukupan dug. E sada da li ćemo pregovara i šta ćemo, videćemo… Doduše Apoteka ima dosta, sa druge strane, i potraživanja. Kada smo radili završni računa za 2016. a to je početkom 2017. godine Apoteka je imala potraživanja oko 230 miliona dinara.

To su osnovna plus kamate ako ih bude?

To su osnovna potraživanja. Ni mi nismo obračunavali kamatu na sve to.

I vi praktično sada postojite bez ikakve logistike, bez ikakvog radnog prostora?

Ništa. Gradska Apoteka postoji samo formalno. I ništa više u Apoteci ne funkcioniše.

Tokom prošle godine država je pronašla novac  i većina zaposlenih je uz otpremnine i isplaćena dugovanja za zarade otišla. Ipak neki ljudi su i ostali.

Ja sam se dogovorio da ostanem da bi završili posao oko te takozvane racionalizacije. I ostale su porodilje.

Kakva je tu situacija?                                                                                     

Sistem isplate naknade porodiljama je takav da se nama na kraju nama to refundira, ali uslov je da mi to sve obračunamo i prijavimo poreskoj upravi. Ali mi za to što treba da uradimo nemamo ni jedan jedini uslov.

Logističko - tehnički?

Nemamo čak nikakvu vezu sa poreskom upravom. Niti elektronsku niti bilo kakvu. Nikakvu. To je činjenica. O tome sam izvestio i poresku upravu. Čak sam bio i kod njih na gotovo saslušanju zbog ne podnošenja mesečnih izveštaja.

Te su porodilje praktično bez tih isplata, tog novca?

Žene su bez isplata. Onoga momenta kada se  stvore uslovi da to bude evidentirani obračun, pod PIB-om što moramo zbog poreske uprave i dobijemo određeni broj, mi tada možemo reći OK, imamo namenski račun dajte nam sredstva da isplatimo. Drugačije ne možemo da radimo.

Da li je sličan slučaj i sa onim zaposlenima koji su otišli pre ove velike grupe što je uzela otpremnine? Da li postoje prema njima neka dugovanja.

Nije sličan slučaj. Ali i prema tim bivšim radnicima postoje neka dugovanja u smislu poreza. Čak i kada bi smo uradili obračun i pokušali da platimo porodiljama nama bi obaveze za porez povukli one obaveze koje imamo iz 2016. godine gde imamo i osnovni dug i kamate. Jer poreska uprava ne prepoznaje nekoga lično, ona prvo naplaćuje sve što do sada duguješ pa tek onda za neku novu obavezu. Tako da i tu imamo problem sa ovim isplatama za porodilje.

Pominje se i nekih 8 meseci doprinosa koji su uplaćeni ali ih bivši zaposleni ne vide u radnim knjižicama.

Tako je. Radi se o zaposlenima koji su otišli racionalizacijom, i koji su do zadnjeg dinara isplaćeni sa 31. avgustom prošle godine. Uplaćeni su im i porezi i doprinosi. Ali sada imamo problem sravnjenja kompletne kadrovske evidencije, obrade kroz M4 obrazac da bi ga poslali PIO fondu. Nismo u stanju to da uradimo. Imamo nerasknjižene njih iz evidencije jer nemam kako da knjižimo. Jer nemogu nikakve podatke iz njihovih kadrovskih kartona dan povučem da bih izvestio PIO fond. Kako će to kasnije biti regulisano, stvarno ne znam.

Spomenuli ste iskustvo koje imate. Šta bi bio prvi korak da situacija postane malo jasnija a Apoteka malo efikasnija.

Pa neko da bude svestan da treba stvori uslove da se bar ove osnovne stvari oko zaposlenih regulišu. A šta će biti sa dugovanjima to je stvar dugog štapa. Uvek sam bio pristalica da se sačeka državno rešenje. Jer taj dug da podnese, ako uopšte treba da podnese grad - to je nemoguće. Vodilo bi grad u bankrot.

Dva tužilaštva trenutno vode dve istrage protiv bivših direktorki. Kakva je pozicija Apoteke u ovim postupcima? Da li ima status oštećenog lica? Da li aktivna u uslovima u kojima ste sada.

Pa ne možemo da budemo aktivni. Nema ko ni da nas zastupa. Ko da nas zastupa? Mi ne možemo da platimo advokata koji će nas zastupati.

Možda gradsko javno pravobranilaštvo?

Obraćali smo se gradu oko toga. U razgovoru u pravobranilaštvu sam saznao da oni zastupaju grad i njegove interese. A mi očito da nismo grad. Verovatno i dolaze neki pozivi oko tih postupaka ali to ne može niko ni da preuzme. Jer koliko čujem od ljudi iz pravosuđa da se nešto vodi. Ali dokle je to stiglo više ne znam.

Pade mi na pamet, možda bi neka kancelarija Apoteke kod gradske uprave, pri gradu, nezvanična pomogla da se na neki način da se za početak pohvataju konci?

Pa treba pomoć da taj softver nekako regulišemo da bi rešili pitanje porodilja i ovih ostalih koji su otišli. A druga priča da bar ubacimo u evidenciju sve te sudske predmete i druge aktuelne stvari i da se uđe u problematiku rešavanja odnosa sa republičkim organima.

To nije samo interes vas iz gradske Apoteke nego i interes grada?

Naravno, da bi se problem rešio. Ljudi će se snaći, možda će država nekad povezivati staž, pogotovo što kod nas ništa nije sporno osim što to tehnički nikako oko staža ne možemo da uradimo. E sad postoji velika imovina Apoteke. A osim toga imamo ogromnu količinu farmaceutskog odnosno medicinskog otpada. Poslednje nabavke lekova su bile pre dve više od dve godina a rok upotrebe lekova je po pravilu dve godine. I mi sada imamo zvanično prikazano oko jedne tone opasnog otpada. I to je zvanično prijavljeno. A nalazi se po apotekama, unutra su, zaključeni. Jer nemam gde da ih skladištim, niti imam čime da ih koncentrišem na jedno mesto. Morali su da ostanu po apotekama, ključevi su u sefu, očekujem od osnivača da vidi šta će sa tim.

Spomenuli ste imovinu gradske Apoteke. Pokretna ili nepokretna?

Apoteka, mada nije rasknjižila, nema nepokretne imovine. Ima pokretnu, znači osnovna sredstva, kompjutera ono što je ostalo, ma koliko to vredelo još uvek je tu i stoji na svom mestu po apotekama.

I druge apotekarske ustanove u Srbiji a posebno u Vojvodini su bile u problemima. Bilo je poslednjih godina raznih modela kako su problem rešavani. Nedavno je opština Kovačica oglasila da daje u zakup svoje apoteke ali za apotekarsku delatnost. Kakva su tamo iskustva.

Svi veliki gradovi su imali posebno pravno lice – apotekarske ustanove. A opštine su imale apoteku pri domovima zdravlja. I eto opština Kovačica je rešila da taj prostor gde su bile apoteka daju u zakup. Ali ta opština je, koliko imam informacije, preuzela i jednim delom ispeglala dugovanja, ili napravila dogovor da će to učiniti. To je uradio i Šabac, uradila je Kikinda, uradila Sremska Mitrovica. Reagovali su kada je dugovanje bilo daleko manje, prihvatili dugovanje, dogovorili se sa dobavljačima kako dalje. A u međuvremenu su prostore apoteka izdali.

Kod nas niti se jedno niti se drugo desilo.

Pa dobro nama se to prvo desilo. I onda je taj dug eksplodirao. Ostali su reagovali dok je dug bio manji, pa su pregovarali, verovatno tražili novac iz republičke kase … Apoteka u Novom Sadu je sada u velikim problemima, u blokadi su već pola godine, šta će biti ne znam… Kako će sve to država rešiti neizvesno je… Mi iz Apoteka bi hteli samo da imamo čisto stanje…. Da onaj ko preuzima imovinu i sve ostalo, po meni bi trebalo da preuzme i obaveze. Ko je nadležan da to uredi, verujte mi ne znam. Zakonski tumačenja su takva da lopta nije kod nas u dvorištu.

A zakonski Pančevo mora da ima svoju zdravstvenu ustanovu gradsku apoteku.

Tako je. A sve institucije, od republičkog fonda pa nadalje se javljaju. Evo stižu mejlovi, meni na privatnu adresu pošto više službene nema, i iz poreske uprave i iz ministarstva ekologije… I svi traže redovne izveštaje. Ja pokušam da im objasnim situaciju a znate šta je njihov komentar: vi za nas postojite kao pravno lice.



Marketing

Najnovije vesti