Društvo

Privatni časovi, pomodarstvo ili potreba?

Izvor: 
Ivana Jaćimovski Pon, 07/03/2016 - 20:51

PANČEVO - Primetili smo da vrlo dobri ili odlični učenici osnovnih škola, koji žele da poprave svoje ocene i da imaju veći prosek isto kao i đaci koji imaju loše ocene vrlo često idu na privatne časove. Iako nastavnici u osnovnim školama organizuju dopunsku nastavu, koja je slabo posećena, roditelji su spremni da angažuju nastavnika privatno i plate oko četiristo dinara po času. Pokušali smo da saznamo zašto.

Većina osnovaca kreće na privatne časove u petom razredu, jer je to za njih velika promena od učitelja ili učiteljice do predmetnih nastavnika i te promene dovode do potrebe za časovima. Međutim, dešava se ponekad da učenici traže pomoć i u nižim razredima osnovne škole, ali to su ređi slučajevi.

Ono što se promenilo u školstvu je veći broj časova i predmeta, plan i program, uvedena su dva strana jezika koja učenici slušaju i sedam časova skoro svakog dana. S obzirom na veliki broj časova i predmeta, deca gube koncentraciju i traže pomoć prilikom učenja.

,,Privatni časovi su postali pomodarstvo koje omogućuju roditelji. Kada nastavnik daje sve od sebe, bespotrebno je ići na privatne časove“, ističe nastavnica srpskog jezika Maja Veljković u Osnovnoj školi ,,Žarko Zrenjanin“ iz Kačareva.

Učenici kojima je potrebna pomoć pri učenju mogu se podeliti u tri kategorije.

,,Deca koja ne mogu da prate redovnu nastavu, to su đaci sa određenim smetnjama kao što je poremećaj pažnje, manje intelektualne sposobnosti ili nezainteresovanost đaka. Nastavnik je u obavezi da organizuje dopunsku nastavu barem jednom nedeljno. Ali, problem je u tome što je mala posećenost dopunske nastave. Mi imenujemo decu koja treba da dođu na dopunsku nastavu, ali odziv nije dobar“, kaže nastavnik matematike Dragomir Mašić u Osnovnoj školi ,,Jovan Jovanović Zmaj" iz Pančeva.

Problem je u tome što se dopunska nastava uglavnom organizuje poslednji čas i to je onda dodatno opterećenje za učenike koji imaju šest ili sedam časova dnevno. Pojedina deca idu linijom manjeg otpora i ne ostaju na dopunskoj nastavi.

,,U mnogo većem procentu đaci osnovnih škola idu na privatne časove nego ranije. Učenici slabo koriste ono što im se daje u školi, nisu koncentrisani na ono što nastavnik predaje. Nova tehnologija dovela je do rasute pažnje. Pažnja dece je na internetu i zbog toga im je slaba koncentracija, izbombardovani su mnoštvom informacija“, rekla je psiholog Marija Mišljanov u Osnovnoj školi ,,Vasa Živković“.

Pojedini roditelji kažu da nastavnik ne može da održava disciplinu na času. Tokom časova deca razgovaraju ili galame, dok nastavnik predaje gradivo ne smirujući decu koja prave galamu.

,,Na jedan čas dopunske nastave iz matematike dolaze đaci od petog do osmog razreda i nastavnik nije u mogućnosti da se posveti svima jednako. Zato svom detetu plaćam privatne časove kako bi se dobro pripremilo za prijemni i izdvajam oko petsto dinara po času“, rekla je Marijana Pešić, majka učenice koja ide u osmi razred OŠ „Žarko Zrenjanin".

Marija Mišljanov smatra da je uzrok nemotivisanosti nisko samopoštovanje.

,,Loši učenici misle da dopunskom nastavom ne mogu mnogo da postignu, pa se bave drugim stvarima“, ističe Mišljanov.

Nastavnica matematike Milica Beljin u OŠ ,,Žarko Zrenjanin“ kaže da je za našu zemlju donekle razumljivo zašto deca nisu motivisana.

,,Mnogi imaju visoko obrazovane roditelje bez posla. A deca su ipak deca, i ne mogu da sami procene da ipak imaju veće šanse u svetu sa nekim znanjem, nego bez. Sa druge strane, roditelji su im dali opciju sa časovima. Deca kojoj roditelji ne mogu da plate časove, trudiće se više i sama“, rekla je nastavnica Beljin.

Postoje različiti tipovi učenika koji idu na časove – odlični učenici koji uzimaju časove kao dozu samopouzdanja koja im je potrebna da bi izašli pred nastavnika i rešili zadatak i kao jednu vrstu kontrole da provere svoje znanje.

,,Mislim da odličnim učenicima nipošto nisu potrebni časovi i važnije je da sami porade na samopouzdanju, jer će to za njih biti dragoceno. Savetujem roditeljima da iskontrolišu radne navike svoje dece i da se time bave. Dete bi trebalo da se osamostaljuje da uči“, ističe nastavnica srpskog jezika Dragana Cucić u OŠ ,,Jovan Jovanović Zmaj“.

Kako kaže psiholog Marija Mišljanov, ranije učenici nisu uzimali privatne časove kao sada, deca su bila bliskija i umela su da prepoznaju da je njihovim školskim drugovima potrebna pomoć za određeno gradivo i zato su se pomagali međusobno.

Dobra alternativa privatnim časovima pored dopunske nastave je da odlični učenici pomažu onima koji slabije napreduju, da deca razviju osećaj empatije, da se više druže i pomažu međusobno.

I. Jaćimovski



Marketing

Najnovije vesti