Kultura

19. PANČEVAČKI JAZZ FESTIVAL: Džezeri nisu folirali (FOTO)

Pančevo, Uto, 08/11/2016 - 13:05
Mirjana Marić


19. Pančevački jazz festival završen je u nedelju, 6. novembra. Nakon četiri dana odlične muzike, o kojoj će pisati i najbolji svestki kritičari, opšti utisak je da ovogodišnji odabir izvođača bio pravi pogodak za sve ljubitelje jazz-a.

– Pančevo je zaslužilo da svake godine dobije sve bolji program. Želeli smo opet da imamo jednu mega zvezdu, svetske jazz scene i dobili smo Johna Scofilda, rekao je umetnički direktor festivala Voja Pantić i dodao:

– Želeli smo da dovedemo ono što je u ovom trenutku u svetu interesantno i to najbolje pokazuje izbor Myra Melford, koja je prošle godine za projekat Snowy Egret dobila nagradu za najbolji akustični jazz bend 2015. američke jazz kritike i Enrica Ravu koji predstavlja isto to na evropskoj jazz sceni. Izvan toga su se neke stvari lepo sklapale. Želeli smo da ponovo dovedemo Big Bend RTS-a, da pojačamo saradnju koju smo imali sa Radio televizijom Srbije, koja je prošle godine započela koncertom Kurta Ellinga. Ovog puta je Big Bend je zaslužio da dobije od nas na poklon jednog gosta – Lee Konitza, koji je prošle godine konačno ušao u hol velikana kao čovek koji je bio pionir jednog stila u džezu „cool jazz-a" zajedno sa Majls Dejvisom, Džeri Maliganom i ostalima. I kad se na to nadovezao i James Carter, fantastičan instrumentalista koji svira sve što možemo da pomislimo. Sve saksofone, sve klarinete, sve flaute.

Na 19. Jazz festivalu, učestvovale su i škole koje se bave jazz-om u Srbiji. Pa su tako svoje mini koncerte u foajevu Kulturnog centra imale škole iz Subotice, Vršca i Beograda.

 

img_4539.jpg

 

Osim svetskih zvezda, publika se upoznala sam malom istorijom džeza, kako kroz Big Bend RTS-a, tako i muziku Ivana Aleksijevića, koji je predstavio svoje novi projekat nastupajuću kao trio pod nazivom Sound Sculptures, kao i muziku Lazara Tošića koji je na srpskoj jazz sceni još od sedamdesetih.

Pravo osveženje bio je nastup mađarskog dua Cimbalomduo, koji su na veoma neobičnom instrumentu za jazz uspeli da prezentuju i ovaj muzički pravac, ali i neke tradicionalne folk kompozicije koje se sviraju na prostoru Balkana i Mađarske.

Jazz festival otvorio je nastup sastava Myra Melford „Snowy Egret", koji je ovom prilikom predstavio novu muziku koja će se naći na novom albumu. Ovaj sastav, Američka asocijacija jazz kritičara je ocenila najboljim u 2015. godini, a Myra je potvrdila da i ona takođe ima takvo mišljenje.

 

img_4669.jpg

 

– Za mene je ovaj bend stvarno najbolji koji sam imala, jer svaki član benda sjajan muzičar. Svi odlično zvuče na svojim instrumentima, veoma su kreativni i uvek posmatraju celinu, nikada ne potenciraju sami sebe. Podržavamo se, slušamo i drago mi je da su jazz kritičari to čuli, rekla je Myra.

Nakon prvog koncerta, nastupio je jedan od najpoznatijih jazz gitarista današnjice, koji se jazz-om bavi još od kraja sedamesedetih. On je pred pančevačkom publikom predstavio svoj novi album „Contry for old man" koji je baziran na kantri muzici, ali u jazz aranžmanima.

 

img_4903.jpg

 

Ime albuma je nastalo po filmu. To je više bila šala. Rekao sam ženi da želim da snimim album sa kantri pesmama, a ona je rekla „Country for old man" i zazvučalo mi je interesantno. Zapravo sam hteo sam da napravim album sa pesmama koje volim, ali realno kada pogledate jazz publiku, nekako shvatite da je tu ipak dosta starijih ljudi, pa i naziv nije daleko od istine, rekao je Scofield.

Drugo veče, je zaista bilo posebno. Jedna od živih legendi jazz muzike Lee Konitz nastupao je sa Big Bendom RTS-a.

 

img_5504.jpg

 

– Ovo je retka prilika da nastupam sa velikim bendom i veoma se radujem tome. Oni su izabrali moje kompozicije i napravili aranžmane, rekao je Konitz.

Sjajni alt saksofonista, jedan je i od rodonačelnika „cool jazz-a". Sa svojih 89 godina, i dalje vrlo aktivan, održavajući korak sa savremenom jazz scenom. Najavljeni veličanstveni istorijski koncert opravdao je očekivanja publike, i bio sjajan uvod za još jedan sjajan nastup, evropske zvezde jazz-a Enrica Rave.

 

img_5553.jpg

 

Svirao je sa mnogim poznatim muzičarima, a takođe je često davao šansu mladim talentovanim ljudima, koji su kroz saradnju sa njim, započeli svoje muzičke karijere.

– Generalno govoreći, najbolja je varijanta kada imam svoj bend. Uvek biram muzičare koji dele moju viziju. Radim sa muzičarima kojima stvarno verujem, za koje znam da i oni veruju meni, rekao je Rava i dodao:

– Svirao sam sa muzičarima koji su mnogo bolji od mene, pa sam ja napredovao zbog njih. Kao što je na primer i sam Lee Konitz. Ali takođe sam s vremena na vreme svirao sa mladim muzičarima, koji u bili nepoznati, i kojima je bilo zaista značajno da nastupaju sa mnom i promenilo im je život, zato što sviram dosta i veoma dobre koncerte.

Treće veče festivala, ponudilo je nešto neobično i nesvakidašnje. Na sceni su se našli mađarski muzičari Miklos Lukacs i Kalman Balogh, koji su kao Cimbalomduo predstavili jazz na sasvim drugačiji način. Tonovima koji su na granici jazz i world music pravaca, a koji su izvedeni na instrumentu cimbalo, izazvali su, malo je reći, oduševljenje.

 

img_5785.jpg

 

– Prva reakcija je uvek WOW! Cimbalo daje veoma neobičan zvuk. To je kao klavir, gitara. Nije uobičajeno da se na njemu svira jazz, zato što je folk instrument.

Ali je to ipak do muzičara, da li on to ume ili ne. U ritmičnim delovima je lako, ali je u samoj aritkulaciji jazz-a malo teže. Pa je to je pomalo izazov, rekli su članovi dua Cimbalomduo.

Oni nastupaju već deset godina, i muzika koju su izveli se nalazi na novom albumu. Njihova muzika je spoj jazz-a, folka, pa se može reći da je to i world music.

 

img_5827.jpg

 

Veče je zatvorio nastup kvinteta koji vodi Lazar Tošić. Pre devetnaest godina, na prvom jazz festivalu u sastavu sa tri bubnja, svirao je sa Radetom Milivojevićem, Ducom Ivaniševićem, a ove godine kao spoj mladosti iskustva našli su se saksofonista Ljuba Paunić, klavijaturista Dagan Ćalina, kontrabasista Ivan Maksimović, na trubi mladi Novak Mijović i na drugoj trubi specijalni gost Marko Đorđević. Ovom prilikom predstavili su nov i sveže repertoar, a generalno o jazz-u u Srbiji Lazar nam je rekao sledeće:

– Jazz zavisi od džezera, muzičara, od interpretiranja. Ako ga muzičari dobro interpretiraju, onda je u dobrom stanju. Ne ide to mnogo gore dole, to je uvek neka sredina. Sve zavisi od ljudi koji to rade i prenose narodu šta je džez i kako se doživljava i kako se svira. To je važno.

Poslednje veče počelo je sjajnom svirkom tria Sound Sculptures, koji vodi klavijaturista Ivan Aleksijević. Po prvi put pred pančevačkom publikom predstavljena je njegova autorska muzika, ali i obrade nekih džez i klasičnih kompozicija.

 

img_6556.jpg

 

– Pre godinu dana sam osnovao trio koji činimo ja, Igor Malešević i Milan Pavković. Sviramo moje kompozicije, ali u stvari je to zajednički kreativni rad. Ja sam komponovao, a oni su davali imena kompozicijama, rekao je Aleksijević.

Na samom kraju, može se reći veličanstvenim završetkom festivala, poseban doživljaj jazz-a publici je pružio James Carter Organ Trio. James Carter, jedan od najboljih jazz muzičara današnjice je na spektakularan način demonstrirao šta znači odrasti sa džezom i ostaviti srce na sceni svakom narednom numerom.

 

img_6659.jpg

 

– Naš trio funkcioniše kao moćan organizam. Mi smo kao kao simfonijski orkestar, postoji velika energija iza svega toga. Značajna stvar ovog sastava je kombinacija bubnjeva i orgulja. Kada slušate ovakav spoj, razmišljate i o crkvi i nekim dobrim žurkama, rekao je Carter. 

Sledeće godine biće održan jubilarni 20. Jazz festival, a za tu priliku priprema se i monografija Pančevačkog Jazz festivala, gde će biti predstavljeno poslednjih dvadeset godina ove muzičke manifestacije. 

 

img_4582.jpg

 

img_5667.jpg

 

img_5840.jpg

 

img_6575.jpg

 

img_6598.jpg

 

img_6604.jpg

 

 




Marketing



Najnovije vesti