• Održana promocija knjige “Teorija filmske kritike: Elementi za promišljanje filma” Tomislava Gavrića

Podeli vest:

Facebook Twitter WhatsApp
    013 Info

U petak, 4. Februara, u maloj sali Kinoteke održana je promocija knjige “Teorija filmske kritike: Elementi za promišljanje filma” publiciste i filmologa Tomislava Gavrića, koju je objavio Filmski centar Srbije. Na promociji su govorili dr Ivana Kronja, filmolog i kulturolog, Žarko Dragojević, filmski reditelj i publicista, i autor Tomislav Gavrić.

Dr Ivana Kronja je o delu Tomislava Gavrića rekla: “Struktura ove knjige je izvanredna jer je zaista darežljiva i velikodušna prema čitaocu, koji ovde može da se upozna sa različitim aspektima teorije umetnosti i teorije filma, ali i praktikumom kako da se piše filmska kritika. U teorijskom smislu je ova studija najviše orijentisana ka onome što nazivamo ontologijom, bićem filma, što je i jedna od preokupacija rane i klasične teorije filma. Ona se, takođe, prirodno po interesovanju i senzibilitetu autora knjige, naročito priklanja istoriji lepih umetnosti, gde nam objašnjava načela kako estetike umetnosti primenjene na film, tako i pitanja kao što su – da li je umetničko delo umetnost, šta je pravo umetničko delo. Gavrić nam sažeto, u jednom sintetičkom vidu, prenosi ideje savremene teorije umetnosti, institucije umetnosti kao hepeninga, performansa, i gde se film nalazi u svemu tome”.

Žarko Dragojević je istakao najvažnije aspekte i vrline Gavrićeve studije: “Knjiga pred nama je i filozofija umetnosti, i estetika  filma, teorija filma i filmološka studija. Strukturisana je na pregledan način, tako da kroz 13 poglavlja ima ukupno 138 odeljaka. Svaki odeljak je mali esej, a svako poglavlje čitava studija. U ovoj knjizi kao da se na celovit način sabira nekoliko knjiga estetičke, filozofske i filmološke naravi. S druge strane, ona obuhvata sve najvažnije teme istorije teorijske misli o filmu, od njegovog postanka do naših dana. Od pitanja iz 20. veka – šta je film i da li je film umetnost – do najnovijeg pitanja o tehnološkom razvoju i prirodi tehnološkog razvoja filma”.

Tomislav Gavrić je o svojoj knjizi rekao: “Ovo je sinteza mog teorijskog rada na filmu. Film je sintetička umetnost, a to znači da u njeno izučavanje moramo uključiti niz drugih disciplina i nauka koje su u međuvremenu nastajale. Imao sam možda i pretencioznu nameru da sve to obuhvatim. Mislim da je ovo najpre filozofija filma, čiji se zaključci i polazišta zasnivaju na metodama analitičke filozofije. S druge strane, ovaj teorijski tekst i diskurs sam pokušao da relaskiram nekim zapažanjima i učinim zanimljivim. Ostavio sam prostor i onim čitaocu koji manje zna, da se prihvati ovog štiva i nađe nešto što bi mogao da prigrabi za sebe”.

Tomislav Gavrić rođen je 1948. u Valjevu. Studirao je na Filozofskom fakultetu u Beogradu. Bavi se teorijom i estetikom filma, masovnih komunikacija, i prevođenjem. Autor je danas nezaobilaznih knjiga “Moć imaginacije – Eseji o filmskom žanru”, “Metode filma – Ogledi iz teorije filma”, “Rečnik okultizma”, “Rečnik političkog mišljenja”, “Estetika radio drame” i mnogih drugih.

Podeli vest:

Facebook Twitter WhatsApp