• Šest stvari koje vozači treba da znaju u uslovima zimske vožnje

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp
    013 Info

    Iako je do početka zime kalendarski ostalo još nekoliko dana uslovi za vožnju su već uveliko zimski. Hladno vreme sa snežnim padavinama najavljeno je i za naredne dane, pa je dodatni oprez za vozače veoma važan. Klizavi kolovozi, magla, prilagođavanje brzine su izazov za mnoge vozače, posebno one koji će u vreme slava i predstojećih novogodišnjih praznika krenuti na put. Evo najvažnijih saveta za bezbednu vožnju u zimskim uslovima.

    Duško Pešić, direktor Agencije za bezbednost saobraćaja, podseća vozače na obaveze koje moraju da ispune tokom zimske vožnje, ali i savetuje kako da se lakše izbore s mogućim problemima.

    Obavezne zimske gume, dubina šare najmanje 4 milimetra

    Greške se najčešće javljaju prilikom izbora pneumatika, jer neki vozači misle da nije potrebno da imaju zimske gume. Vozila s letnjim gumama na snegu najčešće ne mogu da se kreću i onda dolazi do proklizavanja.

    Javljaju se greške i kod zimskih pneumatika kod izbora u dubine šare. Prema zakonu o bezbednosti saobraćaja, minimalna dubina šare mora biti 4 milimetra. Što je dubina šare manja, to je zaustavni put vozila duži. 

    Ne mora samo sneg na kolovozu da bude da bi se koristile zimske gume. Dovoljno je da temperatura padne ispod sedam stepeni i letnje gume već polako gube svojstva. Što se temperatura snižava, pneupatici postaju više plastični i kod kočenja se značajno produžava zaustavni put.

    Obavezni zimski pneumatici na svim točkovima 

    Mnogo je važno da zimski pneumatici budu na svim točkovima, a ne samo na pogonskim. To i zakonska je obaveza da od 1. novembra do 1. aprila kada se na kolovozu nalazi sneg i leda da na svim točkovima budu zimski pneumatici.

    Ako se zimske gume stave samo na na pogonske točkove, a na zadnjim ostanu letnje to može da dovede do toga da se prilikom kočenja zadnji kraj zanosi, da dođe ispred prednjeg dela, vozilo izgubi stabilnost i pređe na drugu polovinu kolovoza i da se sudari s drugim učesnicima u saobraćaju.

    Dakle, potpuno je pogrešno koristiti zimske pneumatike samo na pogonskim točkovima, odnosno pogonskoj osovini.

    Držite odstojanje, potreban je duži zaustavni put 

    S obzirom na zimske uslove potreban je duži zaustavni put, pa je potrebno da vozači automobila drže i veće odstojanje.

    Iskustva govore da leti, kada su uslovi vožnje mnogo bolji, odstojanje treba da bude jedna trećina od brzine izražena u metrima.

    Dakle ako se vozi brzinom 100 kilometara na čas odstojanje između dva automobila treba da bude negde oko 33 metra.

    U zimskim uslovima to odstojanje ide čak na 0,5 od brzine, ako vozite čak 100 kilometara na čas trebalo bi bar 50 metara da držite odstojanje između dva vozila.

    Bez naglog kočenja i skretanja 

    Vozači često prave greške naglim kočenjem i naglim skretanjem na kolovozima pod snegom i ledom.

    Naglim kočenjem vozač produžava zaustavni put a ne skraćuje ga, što je veoma važno. Najvažnije je da sve što vozač radi, radi postepeno, polako da kod vozila koja nisu s automatskim menjačem bude veći stepen prenosa i laganim pritiskanjem kočnice smanjuje brzinu.

    Ako naglo pritisne kočnicu doći će do blokiranja točkova, proklizavanja vozila i sličnog. Dakle, preporučuje se takozvano motorno kočenje.

    Kod vozila s automatskim menjačem se sve reguliše gasom. Vrlo malo se dodaje gas, bukvalno samo da se dodirne i to je sve što treba da vozač radi. Ako treba kočnica samo je polako dirati i to je način koji sigurno neće dovesti do proklizavanja.

    Prilagoditi brzinu kod smanjene vidljivosti i magle 

    Vozači često voze napamet i ne prilagode brzinu dužini vidljivosti. Mnogo je važno da se u uslovima slabe smanjene vidljivosti, automobil vozi tako da može i bezbedno da se zaustavi na tom rastojanju koje ima.

    Ako je rastojanje i vidljivost koju negde oko 50 metara, to znači da vozilo ne bi smelo da se kreće brzinom većom od 50 do 60 kilometara na čas, jer bilo koja prepreka da se pojavi na toj udaljenosti, onda  može da se zaustavi.

    Ako je vidljivost od 15 do 20 metara onda brzina ne sme da bude veća od 20 do 25 kilometara  na čas.

    Dakle, važno je da vozač prepoznamo tu udaljenost, rastojanje gde se vidi i da u skladu sa tim prilagodi brzinu.

    Obavezne i korisne stvari u vozilu  

    Pre puta važno je da u vozilu budu spakovane sledeće stvari:

    -Prva pomoć

    -lampa

    -upaljač

    -kablovi za startovanje

    -voda i hrana,

    -trougao,

    -astro folija ( termo folija),

    -lopatica za sneg

    -brisač za stakla,

    -so i pesak 

    -perorez

    -ćebe

    -sveća

    -sajla ili uže za vuču

    Prva pomoć je obavezna po zakona i vozač je mora imati u autu. Takođe i trougao, sajla i uže za vuču su obavezan deo opreme. Savet je da i ostale stvari sa spiska vozači shvate kao korisne i obavezne i da se nađu u automobilu u zimskim uslovima vožnje.

    Iako je do početka zime kalendarski ostalo još nekoliko dana uslovi za vožnju su već uveliko zimski. Hladno vreme sa snežnim padavinama najavljeno je i za naredne dane, pa je dodatni oprez za vozače veoma važan. Klizavi kolovozi, magla, prilagođavanje brzine su izazov za mnoge vozače, posebno one koji će u vreme slava i predstojećih novogodišnjih praznika krenuti na put. Evo najvažnijih saveta za bezbednu vožnju u zimskim uslovima.

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp
  • NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 96H

    Ostalo iz kategorije Srbija