• Prokuvalo 40 auta, a četiri se zapalila: Stručnjaci objasnili zašto je na auto-putu u Crnoj Gori toliko nezgoda

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp
    013 Info

    Crna Gora je nakon sedam godina izgradnje dobila deonicu auto-puta koja povezuje Smokovac i Mateševo, čime se izbegava vožnja kroz nepristupačni kanjon Morače. Međutim, umesto da glavni izveštaji nakon svečanog otvaranja 13. jula na Dan državnosti budu ušteda vremena turistima koji su se uputili ka primorju, sa auto-puta „Princeza Ksenija“ stižu vesti o zapaljenim automobilima i onima kojima je motor prokuvao.

    Ukupna dužina prve deonice auto-puta je 41,5 kilometara, sa 20 mostova na glavnoj trasi, devet mostova na rampama petlji, dva nadvožnjaka, osam podvožnjaka, 7,2 kilometra betonskih zidova, 16 dvocevnih tunela. Ukupna dužina tunela je 17,7 kilometara što čini oko 43 odsto dužine prioritetne deonice auto-puta.

    Deonica ima četiri petlje, sa naplatnim rampama, na kojim se ostvaruje veza auto-puta sa postojećim stanjem, a to su – Smokovac, Pelev Brijeg, Veruša i Mateševo. Putarina za motore će biti 1,5 evra, za automobile 3,5 evra, a za autobuse i kamione 17 evra.

    Maksimalna brzina kretanja ograničena je na 100 kilometara na sat. Cena deonice auto-puta prema osnovnom ugovoru je bila 809,6 miliona evra. Od kineske Eksim banke pozajmljena su 944 miliona dolara na 20 godina, sa kamatom od dva odsto, uz grejs period od šest godina.

    Premijer Crne Gore Dritan Abazović na otvaranju je istakao da je projekat auto-puta možda najveći poduhvat u crnogorskoj istoriji.

    „Danas ne otvaramo put, otvaramo perspektivu, za građane, privredu, budućnost Crne Gore. Auto-put je početak trajnog spajanja Crne Gore sa svetom. Vrleti crnogorskog krša sjediniće se sa plodnom ravnicom, glavni grad sa severom, Crna Gora sa Evropom“, istakao je Abazović i predložio da se auto-put nazove po prvoj ženi vozaču na Balkanu – princezi Kseniji.

    Za samo dva dana od puštanja u saobraćaj na ovoj deonici je zabeleženo da su se upalila četiri automobila dok je 40 prokuvalo. Ove vesti su pojedinci iskoristili za iznošenje predloga da se ime auto-puta promeni u „Ognjena Marija“.

    Monteput: Vozila neispravna i nisu spremna za brzine na auto-putu

    Kao razlog za seriju nezgoda iz nadležnog preduzeća „Monteput“ su naveli da je reč o tehnički neispravnim vozilima, starije proizvodnje, a direktor Milan Ljiljanić je rekao da se zbog kvarova zaustavilo još nekoliko vozila koja su starije proizvodnje i nisu spremna za brzine dozvoljene na auto-putu.

    „Vozila se kvare, jer su uglavnom starije proizvodnje i nisu spremna za brzine koje su dozvoljene na auto-putu, pa otuda i požari na njima. Naša vatrogasna služba je odmah reagovala“, objasnio je on.

    Međutim, kao mogući razlog pominje se i karakteristika saobraćajnice. Naime deonica od Smokovca do Mateševa prilično je zahtevna, a nadmorska visina puta penje se od 60 do 1.100 metara u jednom delu auto-puta.

    Sagovornici Euronews Srbija saglasni: Vozači ne pripreme automobile za put

    Penzionisani profesor Saobraćajnog fakulteta i stručnjak za bezbednost saobraćaja Milan Vujanić i vanredni profesor Mašinskog fakulteta sa katedre za motorna vozila Saša R. Mitić saglasni su da uslovi puta kao i vremenski uslovi nisu razlozi zbog kojih dolazi do kvarova.

    Profesor Mitić za Euronews Srbija ističe da put, naročito ovaj auto-put zadovoljava sve kriterijume koje put treba da zadovolji.

    „Temperatura je ta kolika je, ide se i u ekstremnijim uslovima. Pa da je do puta, sva kola bi kuvala“, kaže on i dodaje da bi svaki auto koji je tehnički ispravan, bez obzira na temperaturu po kojoj se vozi i uslove puta, morao da izdrži.

    „Jednostavno sistem za hlađenje motora mora da odradi svoj posao u svim uslovima u kojima se vozilo nalazi, pa i u ekstremnim situacijama, a to je 40 stepeni, uzbrdica, puno opterećenje motora. Znači ukoliko je sve u redu sa autom ne bi trebalo da dođe do toga da prokuva auto. Tako da je do stila vožnje ali prvenstveno je do komponenata“, kaže Mitić.

    Profesor Vujanić ističe da do kvarova ovog tipa dolazi jer vozači nisu dovoljno pažljivi prilikom pripremanja vozila za put.

    „Ljudi i inače prilikom održavanja vozila nisu dovoljno pažljivi, jer nijedan automobil kada ga kupite, neće vam pisati u uputstvu za korišćenje da se on ne koristi na visokim usponima jer može da se zapali. To nema. Zato što je on predviđen da se vozi i ima predviđen sistem hlađenja kad se zagreje. Zašto se po sahari automobili ne pale? Hoću da kažem da ti automobili koji su se upalili, čiji su se motori upalili, jer otprilike tu negde izbija požar, nisu bili pravilno održavani“, objašnjava on u razgovoru za Euronews Srbija.

    Dodaje da ne veruje, ako se pogleda struktura automobila koji su se upalili ili prokuvali, da će biti novih automobila u garantnom roku.

    „Da bi se motor automobila upalio, neophodno je da do pare koja je benzinska, uljna itd. dođe varnica. Možete slobodno da uzmete opušak od cigarete i da ga bacite u lokvu bezina, neće se upaliti. Potrebno je da imate pare i da imate iskru da bi se upalilo. Kako možete da imate pare benzinskog ili naftnog tipa u automobilu koji je pravilno održavan? Sagoreli izduvni gasovi u motoru idu kroz auspuh napolje iza automobila, ne ostaju u motornom prostoru. Čim se takvi uslovi stvore da može da se nešto zapali to znači da auto nije održavan u onom stanju u kom je morao biti“, objašnjava on.

    Savet pred putovanje: Proveriti sve komponente rashladnog sistema

    Mitić sa sa katedre za motorna vozila Mašinskog fakulteta ističe da je jedini savet svima koji kreću na put da provere sve komponente rashladnog sistema motora.

    „Da se proveri da li ima dovoljno tečnosti, da li temperaturno zadovoljava sve što treba i da li sve komponente u tom sistemu rade – termodavači, termoprekidači, da li je hladnjak zaprljan. Kada dođete do ekstremne neke situacije, ukoliko sve te komponente ne rade na odgovarajući način onda može da dođe do pregrevanja motora, to je poenta, ali u normalnim uslovima, ukoliko je to sve ispravno, bez obzira na uslove u kojima vozite, jednostavno moralo bi to da radi. Naravno, drugi savet je da ne voze pod punim opterećenjem u takvim uslovima, da malo rasterećeno voze ne gas do daske“, navodi Mitić.

    Profesor Vujanić dodaje da svima koji idu na put leti, a posebno kroz brdske predele, gde su oštriji uslovi vožnje, preporučuje da osim pranja automobila spolja, operu i motorni prostor.

    „To da urade nekoliko dana pre puta i da neposredno pred polazak provere da li je motor suv i čist. Ako motor ima ulja ili benzina, nafte ili bilo čega okolo, motor može lako da se upali pojavom bilo koje vrste iskre. Kod benzinaca koji imaju bobinu tu ima ima nekih iskara,al kod dizela nema nikakvih iskri to znači da mora biti nešto od električen instalacije neispravno“, navodi on ističući da pranje motora možemo uraditi i sami ukoliko pazimo da motor nije vruć.

     

     

    Crna Gora je nakon sedam godina izgradnje dobila deonicu auto-puta koja povezuje Smokovac i Mateševo, čime se izbegava vožnja kroz nepristupačni kanjon Morače. Međutim, umesto da glavni izveštaji nakon svečanog otvaranja 13. jula na Dan državnosti budu ušteda vremena turistima koji su se uputili ka primorju, sa auto-puta „Princeza Ksenija“ stižu vesti o zapaljenim automobilima i onima kojima je motor prokuvao.

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp
  • NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 96H

    Ostalo iz kategorije Zanimljivosti

    Zašto se kaže „pao s kruške“?

    Ovo sigurno znate - za nekog ko se ponaša glupo, ludo, ko je naivan ili smušen, često kod nas umeju da kažu da je “pao sa kruške”. I suprotno, kad neko hoće da istakne kako nije glup, […]

    Kako se piše – čak štaviše ili štaviše?

    Sigurno ste se nekad našli u dilemi koji je izraz pravilan, a ne pomaže ni činjenica da ste tokom školovanja imali profesore koji koriste jedan izraz, ali i profesore koji koriste […]