Pančevac Miloš Maksimović i Beograđanka Andrea Milanović nekoliko godina se bave bodypainting-om. Oni su i partneri i sjajni saradnici, koji kroz timski rad kreiraju neverovatna umetnička dela u vidu maski i kostima raznih SF bića. Pre nekoliko meseci osvojili su četvrto mesto na prestižnom svetskom takmičenju u kategoriji specijalnih efekata, a već se pripremaju za Bodypaint festival u Klagenfurtu koji će biti održan naredne godine u julu. Specijalno za 013info o tome kakav je zapravo ovo hobi, šta je sve potrebno za izradu jedne kvalitetne maske i zašto se bave baš ovom vrstom umetnosti govorio je Miloš Maksimović
Andrea Milanović i vi se bavite veoma zanimljivom stvari, a to je bodypainting. U par navrata smo imali prilike da vidimo nešto od vaših radova koje ste prikazali na takmičenjima u inostranstvu. Kažite nam kako bi ste vi opisali ovaj hobi?
– Bodypaint kao pravac u umetnosti je prilično rasprostranjen, objedinjuje više različitih, ali srodnih sfera kao što su oslikavanje lica, tela kao i protetiku, augmentaciju i kostim u cilju postizanja određenog efekta. Od ozbiljnosti pristupa tehnikama izrade, kao i visine budžeta zavisi da li se sam projekat može smatrati hobističkim ili zalazi u profesionalne vode koje se graniče ako ne i u mnogome prevazilaze savremenu filmsku produkciju, barem kada su praktični efekti u pitanju. Sebe nalazimo negde između, sa aspiracijama ka većim projektima; Andrea je u proteklih godinu dana radila na tri filma, od kojih je jedan u potpunosti sniman pod vodom, što je izazov pred kojim bi se povukli i iskusniji profesionalci.
Kako ste došli na ideju da se bavite ovom vrstom umetnosti?
– Sve je manje više došlo spontano. Previše hobija i interesovanja koja se prepliću međusobno nekako uvek završe tako što se stope u jedan, a kostim i kosplej su upravo način da se određena ideja, lik ili koncept izraze kroz više umetničkih discipline. Pored izrade kostima kojom se bavim već dugi niz godina, Andrea je ušla u priču sa svežim idejama i željom za razvojem u svim pravcima i skrenula pažnju na smer koji je jako malo zastupljen kod nas. Učestvovanjem u Nyx Face Awards takmičenju visoko je plasirana (čtvrto mesto) i pritom bila primorana da se fokusira na šminku i oslikavanje lica što pratstavlja prilično ograničenje. Poučena iskustvom, prijavila se za najprestižnije svetsko takmicenje World Bodypainting Festival sa par prethodnih projekata u portfoliju i tamo odnela nenadano četvrto mesto u kategoriji specijalnih efekata što je izuzetan uspeh budući da smo prvi učesnici iz Srbije u dvadeset pet godina postojanja festivala i da prosečan bodypaint tim broji četiri-pet članova, praktično nacionalnih sastava iz celog sveta. Nas bilo dvoje, pri čemu sam ja bio i model.
Crtanje po telu nije jedina stvar, već je sve ukolopljeno i sa kostimima. Ko radi kostime?
– Kostime izrađujemo zajedno u zavisnosti od tipa kostima i materijala koji je u pitanju. S obzirom da se ovim bavim jako dugo i isključivo iz hobija, trudim se da prevashodno pomognem Andrei i prenesem joj neka svoja iskustva u radu. Zajednički projekti su zabavni budući da dovode kako do zbližavanja tako i do kreativnih razmirica. Samostalni još zabavniji pošto zbog posla nemam toliko vremena da se do kraja posvetim svojim, ali uvek nađem dovoljno da pomognem kada zapne.
Koliko vremena iziskuje kreiranje zanimljivih maski?
– Zavisi od stepena posvećenosti, kao i željenog rezultata. Pravio sam kostime za jedno popodne koji su bili zapaženiji i efektivniji od višemesečnih projekata. Uglavnom se to svodi na ispunjavanje slobodnog vremena osim kada su ozbiljni projekti u pitanju. U tom slučaju se prave i ozbiljni planovi, postavljaju rokovi i rad poprima znatno profesionalnije okvire.
Kada ste počeli da se takmičite? I koliko je teško dospeti na svetska takmičenja?
– Andrea je ta koja se takmiči, a budući da ne preza od konkurencije sam proces probijanja leda nije do sada predstavljao problem. Počelo je kroz Kosplej takmičenja na festivalima Pop-kulture Japanizam, preko World Cossplay Masters-a u Portugalu pre par godina gde smo uzeli prvo mesto. Ja lično verujem da se u slučaju izrade kostima, kospleja kao i bodypainta ničiji rad ne može kvantifikovati, a samim tim i porediti na takmičarskom nivou, već se sve svodi na lični utisak, pa samim tim taj utisak mora da bude prilično invazivan, odnosno ništa manje od WOW. Do sada se ispostavilo tačnim.
Gde pronalazite inspiraciju?
– Inspiracija je svuda. Kosplej sam po sebi podrazumeva otelotvorenje već postojećih likova iz različitih formi – od video igara preko stripova, filmova. Korak dalje je kreiranje sopsvenih jedinstvenih karaktera, poigravanje materijalom i stečenim znanjem kako bi dočarali nešto svoje, po čemu je bodypaint zajednica poznata. To mogu biti mitska bića, biomehaničke tvorevine, čak i apstraktni pojmovi otelotvoreni kroz crtež na telu koji svake godine pomera granice vizuelnog doživljaja.
Da li je ovo skup posao?
– Da i ne. Izuzetno skup ako želita da se njime bavite na pravi način. Tada morate biti spremni da izdvojite sredstva za materijal, alate, same boje i silikoni koji se koriste su ista ona profesionalnalna oprema koju koriste i holivudski studiji. Ako želite da postignete taj nivo kvaliteta ne postoji alternative. Naravno, uz utilitaristički pristup sve može izgledati efektno i za manje novca i tu dolazi do izbora nivoa kvaliteta od koga direktno zavisiti i krajnja cena. Postoje i troškovi putovanja, s obzirom da je većina događaja u inostranstvu, tako da posećivanje više konvencija i takmićenja godišnje ume da optereti budžet, budući da se sve finansira lično bez sponzorstava bilo koje vrste. Pravi odgovor je da ništa zaista nije skupo ako volite ono čime se bavite.
Šta biste voleli da postignete u ovoj oblasti?
– Andreini ciljevi su profesionalni angažman na izradi specijalnih efekata za fimske projekte i za sada ne vidim neke prepreke ostvarivanju tih ciljeva. Ja sam u ovome jer jednostavno volim da pravim stvari, sama priča sažima previše mojih hobija kako bi je propustio i prepustio drugima.
Da li u našoj zemlji postoji zaintersovanost za talenat koji posedujete?
– Interesovanje svakako postoji i u znatnom porastu je, budući da svetski trendovi kasne u srpskom mainstreamu u proseku 5-7 godina. Steampunk je već projahao kroz isti, a cyberpunk ga prati u stopu, samim tim postoji potreba za izradom kostima u promotivne svrhe, za razne umetničke i druge projekte. Geek kultura je u povoju i dopire do demografskih grupa koje do skoro nisu imale dodirnih tačaka s tim, o čemu svedoče izrada propova i kostima za veliki broj spotova domaćih pop/hiphop zvezda.
Da li je vaše osnovne zanimanje povezano sa umetnošću ili se bavite i nekim potpuno drugačijim stvarima?
– Ni najmanje. U period adolescencije sam se nosio idejom o upisivanju likovne akademije, ali sam se opredelio za informatiku i nisam se pokajao do danas. Andrea je završila fakultet primenjenih umetnosti, tako da se može reći da se u neku ruku bavi upravo onim što je oduvek želela, a to se kroz njen rad i da osetiti.
Koju masku priželjkujete da napravite, a niste se još osmelili?
– Lično već godinama planiram veliki kostim Space Marinca iz Warhammer 40000 univerzuma, ali posao i život ograničavaju vreme koje mogu da izdvojim za tako nešto, ako ništa drugo onda zbog veličine projekta, budući da podrazumeva filigranski ukrašeni oklop 2,5 m visine. Andrea tvrdi da nema takvih jer je do sada napravila sve što želi, a i ako nije, napraviće.
Pančevac Miloš Maksimović i Beograđanka Andrea Milanović nekoliko godina se bave bodypainting-om. Oni su i partneri i sjajni saradnici, koji kroz timski rad kreiraju neverovatna umetnička dela u vidu maski i kostima raznih SF bića. Pre nekoliko meseci osvojili su četvrto mesto na prestižnom svetskom takmičenju u kategoriji specijalnih efekata, a već se pripremaju za Bodypaint festival u Klagenfurtu koji će biti održan naredne godine u julu. Specijalno za 013info o tome kakav je zapravo ovo hobi, šta je sve potrebno za izradu jedne kvalitetne maske i zašto s ebave baš ovom vrstom umetnosti govorio je Miloš Maksimović