
Modni dizajner i stilista licenciranog modnog časopisa Harper’s Bazaar, Marko Ilijev (23) iz Pančeva, još kao student druge godine na Visokoj tekstilnoj strukovnoj školi za dizajn, tehnologiju i menadžment je, zajedno sa svojim kolegom Sašom Stevićem (23), započeo rad na izgradnji sopstvenog brenda.
Ova dva talentovana mladića vlasnici su brenda MATES koji postoji već tri godine, a prvi put su se javnosti predstavili svojom kolekcijom pre dve godine. Kao studenti, puni entuzijazma, pokušali su da se prijave na takmičenje koje se odigravalo u Holandiji, za koje su pripremili desetak odevnih predmeta. Nakon što su odbijeni rešili su da pokrenu nešto svoje. Radili su celo leto da bi predstavili svoju prvu kolekciju u oktobru te godine na Beogradskoj nedelji mode. Ako kažemo da je na ovogodišnjem Belgade Fashion Week-u predstavljena njihova peta kolekcija, da su do sada osvojili pet nagrada, imali revije u Budimpešti i da su zaposleni kao stilisti u licenciranom izdanju jednog od najpoznatijih modnih časopisa sa samo 23 godine, jasno je koliko su ovi mladi ljudi uspešni.
– Naše kolekcije se razlikuju. Još smo na početku, obojica imamo po 23 godine, ali sve više čujem komentare da smo zreliji. Nismo upali u talas, nego imamo jasnu viziju šta želimo, a to je jak ready to wear brend. To je naš cilj. Trudimo se da svaka kolekcija bude različita da bi pokazali šta sve možemo, rekao nam je Marko.
Inspiraciju nalaze u svakodnevnim situacijama, knjigama, filmovima, muzici i prirodi. Zanimljivo je da kada krenu da rade na nečem novom, prvih nedelju dana rade odvojeno, nakon čega povezuju skice i prave zajedničke kombinacije.
– Svakog trenutka se desi neka senzacija, ona te asocira na nešto, pa odatle krene cela priča, kaže Marko. Osim toga ovi mladi dizajneri se bave i temljenim istraživanjem trendova.
– Ako prezentuješ modu, moraš da budeš usmeren na to šta žena ili muškarac želi. Na kraju je cilj da se naša garderoba vidi na ulicama, na ženama, a ne da bude u muzejima. Najveća čast je kada vidiš taj komad na nekoj osobi, slučajno u gradu, objašnjava Marko.
S obzirom da se bavi modom i radi kao stilista, često posmatra kako se ljudi odnose prema modi.
– Generalno se stvari odvijaju nabolje u Srbiji, ali sporim tempom. Imamo masovnu jednoličnost. Ljudi se plaše da se iskažu kroz odeću, ili ne žele zbog okoline. Nisam za to da neko oblači kao pajac, ali nisam ni za to da robujemo trendovima. Danas je velika ekspanzija second hand prodavnica. Oni koji vole da eksperimentišu se ne libe da odu u second hand radnju i nađu super stvar. To može svako da priušti, ističe on.
Marko kaže da se oduvek interesovao za modu, ali da je vremenom kako je sazrevao shvatio šta su mu afiniteti i šta ga stvarno zanima. U tom procesu su mu najviše pomogli ljudi koji su ga okruživali – porodica, prijatelji i škola.
– To su segmenti koji te formiraju kao ličnost. Zavisi koliko imaš sreće i kakvim si ljudima okružen da te to usmeri. Ja sam modu shvatao kao igru. Najveća prednost mi je što je to za mene ona i dan danas igra. Ja nemam osećaj da radim, rekao je Marko i dodao:
– Kada se baviš zanimanjem koje je i tvoj hobi, to te okupira ceo dan. I kada ne radim razmišljam o stvarima u vezi sa brendom, časopisom. Moda postaje način života, posebno što su svi ljudi koji te okružuju iz tog sveta. Ali se ipak sve svodi na ljubav prema modi.
On kaže da se njegov dosadašnji trud isplatio.
– Kada se vratim na neke svoje tinejdžerske dane i kada shvatim da sam sve ovo sanjao i zamišljao i da mi se to ostvaruje, meni to deluje ludački, priča Marko i dodaje:
A onda se vratim i shvatim da sam bio student sa prosekom 9,3 i odličan đak u Gimanziji i da sve ima svoj put. Mislim da treba verovati u snove. Možda zvuči smešno, ali treba verovati i prizivati da ti što pre dođu. Ono što je zamka, kada se ostvare onda ne treba da prestaneš da sanjaš, već da sanjaš još veće snove.
Iako su i Marko i Saša došli iz manjih gradova, njihova karijera se uspešno razvija u Beogradu.
– Nije bitno odakle si, nego šta nosiš u sebi i kakvim si putem išao. Na kraju se sve kockice lepo sklope. Ali je naravno, potrebna i sreća, rekao je Marko.
Na ovogodišnjem Fashion Week-u, Marko i Saša su predstavili novu kolekciju brenda Mates za proleće/leto 2017. godine, koja je prvo prezentovana u Budimpešti, na Mercedes Benz Central Fashion Week-u. Novina je da su osim garderobe, ovog puta, prvi put ubacili i obuću koju je dizajnirala Magdalena Klašnja, a ovaj potez ih je popeo lestvicu iznad.
– Sada imamo zaokruženu celinu. To su male stvari koje čine naš brend i viziju, zaključio je Marko.
Modni dizajner i stilista licenciranog modnog časopisa Harper’s Bazaar, Marko Ilijev (23) iz Pančeva, još kao student druge godine na Visokoj tekstilnoj strukovnoj školi za dizajn, tehnologiju i menadžment je, zajedno sa svojim kolegom Sašom Stevićem (23), započeo rad na izgradnji sopstvenog brenda.