• PANČEVO: Nestala Peskana, mala bara velikih potencijala

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp
    013 Info

    Četiri decenije se pričalo, a dve decenije su stari planovi o izgradnji plaže, pešačkih staza, postavljanju rasvete, mobilijara i kompletne komunalne infrastrukture više od veka stare močvare u Pančevu.

    Peskana, stajaća voda u neposrednoj blizini mreže pruga i železničke stanice Pančevo – Varoš ovog leta je blagodareći povoljnim vremenskim uslovima za širenje korova i barske vegetacije, ali i ljudskom nemaru, „konačno” nestala. „Ovde smo se šezdesetih godina prošlog veka leti kupali i šetali, a zimi klizali, bilo je mnogo sveta, mlađarije”, sećaju se stariji Pančevci gledajući u sasvim zakorovljenu baru velikih potencijala. Danas je teško da je nekad tako bilo. Pričaju još,da kako je ova stajaća voda počela da nestaje, tako su se pojavile ogromne količine otpada. U poslednjem pokušaju reanimacije ovog terena čišćena je njena desna obala i tada je nakupljeno pedesetak velikih džakova đubreta, vađene su automobilske, pa i traktorske gume, bilo je gomile šuta i svakojakog otpada, što je zahtevalo ozbiljniju mehanizaciju.

    Među onima koji duže pamte epopeju Peskane je i penzioner Bogica Stakić, nekada predsednik UO Fonda za građevinsko zemljište. On svedoči, da je ideja o uređenju ovog dela Pančeva stara više od četiri decenije, a da su prve inicijative kultivacije potekle od ovdašnjeg udruženja građana Savet  pančevačkih seniora (SPAS), te uobličene još 2002. godine u dva projekta. Obuhvatniji plan je predviđao iskop jezera, ozelenjavanje i izgradnju nagiba plaže za dve hiljade kupača, kružnu pešačku stazu, postavljanje rasvete, mobilijara i kompletne komunalne infrastrukture, vrednih 50 miliona dinara. Druga varijanta nije obuhvatala kupanja, već šetalište i eventualno korišćenje Peskane za sportove na vodi i sportski ribolov, u šta je trebalo uložiti tadašnjih oko 12 miliona dinara.
    – Svojevremeno su ronioci pretražili Peskanu koja je, bar nekada, bila duboka od 1,5 do tri metara, i ustanovili da se ovde ulivaju tri izvora povezana sa Dunavom, ali su oni u međuvremenu zapušeni debelim slojem mulja, dok okolno rastinje guši vodu. Projekti za rešavanju problema su prezentovani, a koliko ja znam, bilo je zainteresovanih da prostor zakupe i ulože, jer bi ovo bila i isplativa investicija – kaže za „Politiku” Stakić, a i nadležni su 2013. godine bili istog mišljenja, pa su projekti izvučeni „iz naftalina”.

    Iz Direkcije za izgradnju i uređenje Pančeva (današnji „Urbanizam”) obelodanjeno je da je novac za odmuljavanje i prvu fazu radova obezbeđen. Po idejnom projektu, jezero je trebalo da bude dugačko 655 metara, maksimalno široko 58 i u proseku duboko pet metara, „dok bi kompletno uređenje prostora koštalo oko milion evra. kako bi Pančevci što pre dobili mesto na kojem će moći da uživaju tokom čitave godine. U tom naumu, bio je voljan da pripomogne i naftno-hemijski kompleks, ali su se javili oponenti ideje da se ulaže u uređenje jezera tik uz železničke šine.

    Tako je od „što pre” prošlo još nekoliko godina u kojima je iz gradske kase u jednom trenutku opredeljeno oko 40 miliona dinara za formiranje projektno-tehničke dokumentacije odmuljavanja, ali su ta sredstva otišla na drugu stranu, a nova nisu predviđena ni budžetom za ovu godinu.

    Na naoko sasvim presušenoj rupi, posla su zato imali usamljeni ekološki aktivisti i vatrogasci, gaseći desetak većih i manjih požara što su izbijali na više od hektara bare koja je sanja da bude jezero, nastale pre više od veka eksploatacijom peska.

     

    Četiri decenije se pričalo, a dve decenije su stari planovi o izgradnji plaže, pešačkih staza, postavljanju rasvete, mobilijara i kompletne komunalne infrastrukture više od veka stare močvare u Pančevu.

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp
  • NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 96H

    Ostalo iz kategorije Društvo

    Radno mesto na 90 metara visine

    Radno mesto Ivana Vasilja je sve samo ne uobičajeno. On radi na visini od 90 metara, iznad jednog od najkompleksnijih i najsavremenijih industrijskih pogona u regionu, na postrojenju “Duboka […]