SKUPŠTINA: Pančevo kreće u javno-privatno partnerstvo, opozicija izrazila nepoverenje i zatražila više informacija
Većina u Skupštini grada Pančeva odlučila je da se krene u postupak sprovođenja javno-privatnog partnerstva u oblasti javnog prevoza na teritoriji grada, rekonstrukcije i dugoročnog održavanja javnog osvetljenja, finansiranja izgradnje i upravljanja postrojenjem za preradu komunalnog otpada i finansiranju izgradnji i održavanju lokalnih puteva. Više opozicionih odbornika raspravu je iskoristilo da izrazi nepoverenje prema ovim idejama o novom načinu finansiranja komunalnih funkcija. Zatražili su i više informacija koje im je pružio gradonačelnik Saša Pavlov koji se uključio u diskusiju.
Odbornik Nikola Ćurčin je primetio da je u odluci navedeno da javno privatno partnerstvo može početi “i na osnovu ove odluke” pa se zapitao hoće li Skupština Pančeva uopšte više odlučivati u ovom procesu. On je ocenio da gradska vlast radi na odvajanju Pančevaca od Beograda prvo ne sklapanjem ugovora o sufinansiranju linija Beovoza pa onda povećanjem cena karata. Primetio je da će kroz javno privatna partnerstva gradski budžet biti manje opterećen, ali da će građani biti opterećeni više.
Pavle Đukić ocenio je da i pored poskupljenja javni prevoz nije postao kvalitetniji za građane. Srđan Glamočin dodao je da se ATP ponaša kao da ne želi ostvari profit jer poskupljenjima rasteruje putnike. A Nikola Dangubić pozvao je gradsku vlast da ne žuri sa javo-privatnim partnerstvo ko grlom u jagode.
Žarko Jelisavčić je ocenio da grad Pančevo u ATP-u gasi požar koji se više ne može ugasiti naglašavajući odgovornost za ranije propuste.
Šando Đerfi se zapitao da li već postoji “firma vladajuće braće čiji će autobusi biti na ulicama Pančeva već od nove godine”. Da opozicioni odbornici nemaju poverenja u poteze gradske vlasti naglasio je i Nikola Ćebić. Kao primer političke odluke on je naveo “ da je vlast za automobilizam iz budžeta izdvajala milion evra a za čitav ATP – dva miliona”.
Gradonačelnik Saša Pavlov objasnio je da odlukom skupštine samo počinje proces, u kome će uslediti projekat, pa procena komisije Vlade Srbije da li je partnerstvo opravdano, da će zatim ponovo odlučivati u Skupštini grada Pančeva. “Danas ne biramo samo pokušavamo da kroz projekat procenimo da li je ovakvo partnerstvo u javnom prevozu od značaja za grad Pančevo” – objasnio je Pavlov. Kako je naveo za redovan saobraćaj ATP-u je potrebno 54 autobusa a ova firma je sad u situaciji da joj vozila ne prolaze tehnički pregled.
Pavlov je ocenio da je “Ariva” koja je podnela inicijativu za partnerstvo ozbiljna kompanija i izneo očekivanje da se već u prvoj godini partnerstva na ulicama Pančeva pojavi 30-40 novih autobusa. Procenio je i da bi odluka o ovom partnerstvu mogla biti doneta za 3-4 meseca.
Nešto manje rasprave izazvala su ostala predložena javno privatna partnerstva. Pojedini opozicioni odbornici su se zapitali zašto grad sam nije radio, odnosno ne uradi, promenu sijalica u gradskom osvetljenju i uvede štedljive LED sijalice. Interesovalo ih i šta će biti interes privatnika u ovakvoj saradnji. Čula se i ocena da “ ne bi bilo dobro da se gradske pare lopatom prebacuju privatnicima”. A za predstavnike opozicije tražilo se i mesto u timu koji će biti formiran oko partnerstva.
Gradonačelnik je objasnio kako su za javno privatna partnerstva predložene oblasti koja traže značajna ulaganja a grad ih ne može uraditi iz kredita jer ako se podigne za osvetljenje neće biti za ATP. Objasnio je da će velike uštede ostvariti na trošku za električnu energiju kao i da će privatni partner održavati sistem javnog osvetljenja. Tim za javno privatno partnerstvo, naglasio je Pavlov, je po zakonu stručno a ne političko telo.
U slučaju javno privatnog partnerstva za postrojenje na novoj deponiji Pavlov je naglasio da neće biti zajedničkog upravljanja deponijom nego samo novoizgrađenim postrojenjem. Istakao je da se postojeće odlagalište smeća puni a da za novo na istom prostoru treba 3 miliona evra. Dodao da bi postrojenje pomoglo da se kasete pune sporije jer bi značajan deo komunalnog otpada bio prerađivan. Za partnersko ulaganje u finansiranje izgradnje i održavanja više od 60 kilometara lokalnih puteva Pavlov je da je ideja da ta investicija bude isplaćivana kroz održavanje puteva. A grad za letnje i zimsko održavanje plaća oko 150 miliona dinara godišnje. Objasnio je i da je reč o lokalnim putevima uglavnom po naseljenim mestima.
Nikola Ćurčin je primetio da je to velika politička odluka koja stvara obavezu Pančevu u sledećih 20 godina što je 5 saziva skupštine grada.
Tokom rasprave Saša Pavlov je obavestio odbornike da se na teritoriji Srbije do sada od republičke komisije odobreno 85 javno privatnih partnerstava a da je još desetak na razmatranju.
Skupština grada Pančeva donela je većinom glasova sve četiri odluke kojima je ovlastila gradonačelnika da preduzme radnje u procesu pokretanja procedura za javno privatna partnerstva.
Većina u Skupštini grada Pančeva odlučila je da se krene u postupak sprovođenja javno-privatnog partnerstva u oblasti javnog prevoza na teritoriji grada, rekonstrukcije i dugoročnog održavanja javnog osvetljenja, finansiranja izgradnje i upravljanja postrojenjem za preradu komunalnog otpada i finansiranju izgradnji i održavanju lokalnih puteva.