Šta se desi kada balon stavite u tečni azot? Kakav je ukus sladoleda u koji se doda tečni azot? Šta se dešava kada se pomešaju baza i kiselina? Odgovore na ova pitanja danas su dobili učenici trećih i četvrtih razreda Osnovne škole „Branko Radičević” u okviru naučne radionice „Naučnionice“. Reč je o projektu nevladine organizacije „Pokreni Srbiju”, u saradnji sa Centrom za promociju nauke, koji ima za cilj popularizaciju prirodnih nauka. Sudeći po reakcijama učenika, eksperimenti su bili veoma zanimljivi i atraktivni, a najviše im se dopao ogled sa sladoledom.
„Bilo je super, oduševljen sam. Najinteresantniji mi je bio eksperiment sa sladoledom u koji se stavlja tečni azot”, rekao je jedan učenik četvrtog razreda.
Njegovom vršnjaku nešto drugo je privuklo pažnju:
„Zanimljivo mi je bilo kada su stavili balon u tečni azot i on se skamenio i ispumpao se. Nadam se da će časovi hemije biti ovako interesantni.“
Njihova drugarica rekla nam je šta je naučila tokom radionice:
„Naučila sam da ako stavite prst u tečni azot morate brzo da ga izvadite jer ne bi bilo baš dobro da dugo stoji u toj tečnosti.“
Časovi su sačinjeni od niza zanimljivih naučnih eksperimenata kojima se plastično objašnjavaju prirodni zakoni (od Njutnove mehanike preko gasnih zakona do hemijske kinetike), a koji su dovoljno atraktivni da u potpunosti privuku dečiju pažnju. Kako kaže Milan Popović, predsednik organizacije „Pokreni Srbiju” upravo je to glavni cilj projekta- zainteresovati decu za prirodne nauke.
„Đaci se obično plaše predmeta kao što su fizika i hemija, očekuju loše ocene i misle da su oni teški. Naprotiv, to su jako lepe stvari koje treba učiti sa razumevanjem i mi pokušavamo da ih zainteresujemo od malih nogu za te predmete kako bi se jedan deo njih sutra bavio naukom. Ne možete da ubeđujete nekoga ko je četvrti razred srednje škole da se bavi prirodnim naukama kada ceo život beži od njih i baš zbog toga je bitno da im u mlađem uzrastu pokažemo koliko su one zanimljive”, objašnjava Milan Popović.
Radionice su održane širom Srbije (Beograd, Stara Pazova, Požega, Kosjerić, Raška i drugi), a Pančevo je mesto gde se „Naučionica” završava. Prema rečima našeg sagovornika deca jako pozitivno reaguju na ovu praktičnu nastavu. Popović dodaje da se u okviru redovnog obrazovanja ne poklanja dovoljno pažnje ekperimentima jer ne postoje budžeti za hemikalije i zbog toga što nastavnici nisu obučeni. On poziva svu decu da eksperimente prikazane u „Naučionici” pogledaju na youtube kanalu „naučionica tim”.
Učiteljice OŠ „Branko Radičević” Nataša Petrović i Marica Radovančev, ne kriju zadovoljstvo zbog realizovanog projekta.
„Na ovaj način određeni sadržaji iz prirode i društva povezani su sa realnim situacijama i deca ih bolje razumeju. Cilj je da im približimo fiziku i hemiju na zanimljiv način i ideja nam se veoma dopala”, rekla je Marica Radovančev.
„Drago nam je što je naša škola učestvovala u ovom projektu jer se kroz eksperimente koji su dovoljno atraktivni da privuku pažnju učenika mlađeg uzrasta popularizuju prirodne nauke”, kaže Nataša Petrović.
I. Predić
Šta se desi kada balon stavite u tečni azot? Kakav je ukus sladoleda u koji se doda tečni azot? Šta se dešava kada se pomešaju baza i kiselina? Odgovore na ova pitanja danas su dobili učenici trećih i četvrtih razreda Osnovne škole „Branko Radičević” u okviru naučne radionice „Naučnionice“.