Judžin Čedborn, američki kantautor, gitarista, bendžoista, improvizator, jedan od najživopisnijih karaktera američke andergraund muzičke scene i umetnik kultnog statusa, nastupiće prve večeri muzičkog programa Nova Festivala koji se održava u Pančevu od 8-10. oktobra u organizaciji udruženja “KomunikArt”, uz pokroviteljstvo Grada Pančeva, Italijanskog instituta za kulturu iz Beograda, Ambasade Republike Slovenije i Collegium Hungaricum-a, a uz podršku „Vajfert piva” kompanije HEINEKEN Srbija.
Na besplatnom koncertu koji će se održati 9. oktobra u 20 časova, u dvorani “Apolo” u Pančevu, Judžin Čedborn nastupa sa svojim saradnikom, bubnjarom Diterom Šroderom iz nemačkog grada Frajburga. Ovom prilikom promovisaće koncertni program Music of My Youth, za koji Čedborn kaže: „Ne radi se samo o pesmama koje sam interpretirao zato što su mi bile značajne u mladosti, već i o ideji da me muzika podmlađuje što duže nastupam.“
Mada je danas mešanje žanrova koliko imperativ, toliko i svakodnevica popularne muzike, za Čedborna s punim pravom možemo reći da izmiče klišeima, čak i u ovim koordinatama. Stasao na rokenrolu, afirmisao se na sceni improvizovane muzike, sarađujući s rodonačelnicima današnje njujorške avangarde poput Džona Zorna. Kao autor sklon bluzu, kantriju i blugrasu, izgradio je ime sledeći vlastiti instinkt i bez ikakvih kalkulacija u stvaranju karijere. Zahvalan saradnik i tehnički veoma potkovan instrumentalista, rado je viđen gost mnogih džez muzičara na prestižnim festivalima. Kao autora i perfomera, zateći ćete ga u solo izdanju i po najgrđim bircuzima, gde ga bajkeri brane od besnih šefova lokala.
Kako sam kaže, ideju da spoji bluz i kantri muziku sa slobodnom improvizacijom doneo je promišljeno, ne bi li se izdvojio iz mora gitarista koji su sledili korake fri džez majstora Dereka Bejlija. No ma koliko nam delovalo da je ova ideja proračunata – a svakako jeste – treba imati u vidu da nije ni svako vičan izvođenju jednostavnih pesama i melodija, a možda ponajmanje umetnici koji su izgradili ime svirajući kompleksan džez i improvizovanu muziku. No za Čedborna je takav poduhvat bio sasvim prirodan jer su mu oba muzička sveta bila bliska tokom stasavanja i sticanja reputacije na sceni.
Dok sa jedne strane neguje „primitivan“ kantautorski stil, oslanjajući se na svoje napregnute i tehnički nesavršene vokalne mogućnosti, sa druge strane se ne stidi svog sviračkog umeća na bendžu i gitari, te razbija i kliše o virtuoznosti koja šteti izražavanju iskrene i sirove emocije. Za Čedborna su sva umeća i raspoloživa umetnička sredstva legitimna u građenju autorskog izraza. Često i nepravedno, na štetu njegove muzičke maštovitosti i frenetičnosti, mediji apostrofiraju i podatak da je izumitelj neobičnog instrumenta – električnih grabulja! Na momente je lakrdijaš i naivac, u drugom trenutku autor politički angažovanih pesama, a neretko i muzički radnik u najširem smislu – radijski voditelj i kritičar, izdavač… Čedborn je upoznao svaku stranu svog posla. „Ovo su za mene bila zaista vredna iskustva, a zbog njih mislim da danas shvatam situaciju u kojoj se nalaze organizatori koncerata ili novinari, pa pokušavam da budem razuman i fleksibilan“, pojašnjava Judžin Čedborn.