Kreirajući zajednički prostor, umetnica iz Pančeva poziva posetioce na dijalog, podelu iskustava i razmenu mišljenja na otvoreno pitanje –– koliko nam je značajno ono što nestaje, a koliko bitno ono što nastaje.
Kao jedna od dve ravnopravne dobitnice nagrade. 52. Salona umetnosti Pančeva, 2022. godine, umetnica Isidora Stojanović predstavlja se samostalnom izložbom u Galeriji savremene umetnosti Kulturnog centra Pančeva. Postavka crteža, instalacija i slika „U nestajanju nastajanja”, otvorena do 22 juna, donosi radove u kombinovanoj tehnici, mahom na papiru i sa pisaće mašine, a prikazuje interesovanje umetnice za strukturu prostora, njegov efekat na čoveka i njegov život.
Posebno je, kako navodi, zanimaju teme masovne izgradnje, uticaj zajednice na menjanje strukture i kulture stanovanja, arhitekture, kao i pojam doma, njegova simbolika i značaj za pojedinca, a kroz svoj rad istražuje mogućnosti i različitosti kreativnog istraživanja. O metamorfozi gradova i ličnom doživljaju doma, prikazuje kroz radove svojevrsno beleženje promene strukture grada. Napominje da sve učestalija masovna gradnja, svojim robustnim stambenim jedinicama zauzima mesto nekadašnjim kućama i na taj način formira monotonu, uniformisanu, gotovo sterilnu okolinu, koja je lišena svake topline. Stare, razigrane fasade kuća, koje govore o istoriji, različitim socijalnim, kulturnim, ekonomskim, političkim i arhitektonskim uticajima, postepeno iščezavaju dok na njihovo mesto dolaze zgrade, soliteri i neboderi.
„Problem ovog narativa ne leži u menjanju istorije i lica jednog grada, već i u džentrifikaciji, pristupačnosti stanovanja i održivosti životne sredine. U širem kontekstu postavlja se pitanje kako takva promena utiče na zajednicu, dok u užem kontekstu ovi radovi predstavljaju lična iskustva i izazove s kojima se susrećem. Kreirajući zajednički prostor pozivam posetioce na dijalog, razmenu mišljenja i podelu iskustava. Koliko nam je značajno ono što nestaje, a koliko bitno ono što nastaje”, kaže Isidora Stojanović. Interesantno je da pri kreiranju radova, kao alat koristi pisaću mašinu, svojevrstan revolt prema masovnoj produkciji i proizvodnji, automatizaciji stvaralačkog procesa, nasuprot kom stoji manuelan rad koji je, kako dodaje, sklon greškama, te utoliko neponovljiv. Ova vrsta manufakture pruža određenu taktilnost, detaljnost, ali i jedinstvenost dela.
„Teme urbane arhitekture, problematiku nastajanja nove divlje arhitekture i neplanske izgradnje, umetnica izražava nelikovnom alatkom, a od književnog je došla do likovnog izraza. Primenjuje boje i slova, ali radovi više nisu crno-beli, i na taj način pravi kompozicije koje su svojevrsno likovno pismo”, ocenjuje Ivana Markez Filipović, urednica programa Galerije savremene umetnosti.
Pančevka Isidora Stojanović je diplomirala dizajn enterijera i nameštaja na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu. Izlagala je na više značajnih manifestacija, na grupnim izložbama, i učestvovala u nizu radionica i likovnih kolonija u Srbiji i Rumuniji. Na 52. Salonu umetnosti Pančeva, prošle godine, osvojila je jednu od dve ravnopravne druge nagrade i priliku da se ovdašnjoj publici predstavi u reprezentativnoj Galeriji savremene umetnosti u Pančevu.
Kreirajući zajednički prostor, umetnica iz Pančeva poziva posetioce na dijalog, podelu iskustava i razmenu mišljenja na otvoreno pitanje –– koliko nam je značajno ono što nestaje, a koliko bitno ono što nastaje.