U temu predstojećeg 56. Bijenala u Veneciji, koji se otvara 9. maja, a glasi “Sve budućnosti sveta”, savršeno se uklapa rad našeg predstavnika – “Ujedinjene mrtve nacije”. U srpskom paviljonu biće postavljena podna instalacija, po kojoj će posetioci gaziti sve vreme izložbe, a u njoj zastave država koje više ne postoje: Austrougarska, Sovjetski Savez, Čehoslovačka, Jugoslavija… Ovo simbolično preispitivanje političke istorije delo je umetnika Ivana Grubanova, a Pančevci mogu da se pohvale da je njihov sugrađanin. Iako rođen u Beogradu, 1976. godine, u našoj sredini je odrastao, pohađao pančevačku Gimnaziju, ponikao kao umetnik.
O Pančevu i ostalim umetničkim centrima
Koliko mu to znači i koliko ceni naš grad, govori njegov komentar:
– Pančevo je u jednom razdoblju bilo veoma živ centar likovne umetnosti. Bijenale u Pančevu, impozantna Galerija savremene umetnosti, na čijem mestu je sada kafe, bili su nosioci ovog zaleta. Takodje je postojala kritična masa ljudi, stvaralaca u domenu likovnog, koji su svojim radom inspirisali mlađe kolege“.
Na pančevačkom Salonu, koji pominje, izlagao je nekoliko puta i bio nagrađivan. Priznanja su stizala i u Beogradu i Novom sadu, a u inostranstvu su to bile školarine za usavršavanje.
Grubanov je posle završenog Fakulteta likovnih umetnosti u Beogradu boravio na Rijsk akademiji u Amsterdamu, zatim u Londonu i Madridu. O svom školovanju kaže:
– Postdiplomske studije u Holandiji su bile formativno iskustvo, a najintenzivniji period učenja je bio samostalan umetnički život i rad u Londonu. Veličina i živost londonske umetničke scene donosili su nova likovna iskustva i uzbudljive susrete sa inovativnom umetnošću gotovo svakodnevno.
Pančevački umetnik bavio se crtežom, stripom, fotografijom, video materijalima, slikama, instalacijama. Njegova dela videli su posetioci na 20-ak samostalnih i skoro 100 zajedničkih izložbi. Učestvovao je kao gost na mnogim predavanjima u svetskim gradovima, tako da njegov rad poznaju u Berlinu, Londonu, Atini, Madridu, Leonu, Den Hagu, Istambulu, Njujorku. Pre “Ujedinjenih mrtvih nacija” zapaženi su bili njegovi crteži sa Miloševićevog suđenja u Hagu, koncept “Zlog slikara”, “Dimne zavese” i “Mrtve zastave”, koje su direktno prethodile poslednjoj instalaciji. Primetno je stalno traganje za novinama u likovnim izrazu i komentarisanje društvene realnosti.
Iako je učestvovanjem na Bijenalu u Veneciji privukao pažnju umetničke javnosti na sebe više nego ikad, ne bez gorčine ističe kako, za razliku od stranih, ni jedan univerzitet u našoj zemlji nije hteo da ga zaposli kao predavača. A od tog pedagoškog rada i prodaja slika,koja je očigledno mala u današnje vreme, umetnik živi.
Pred sobom trenutno ima jasan i važan posao da predstavlja Srbiju na najznačajnijoj svetskoj izložbi, i zato ne pravi druge planove.
D. J.