Vladimir Aleksić bio je uspešan lekar, pesnik, poliglota, ali istorija će ga najviše pamtiti kao prvog Srbina koji je poleteo na letelici sopstvene konstrukcije samo nekoliko godina posle podviga braće Rajt zauzevši značajno mesto među pionirima svetskog vazduhoplovstva.
Inspirisan njegovom bogatom biografijom avio inženjer Milorad Ilić napisao je knjigu “Kako je poletela Srpska Sparta – priča o dr Vladimiru Aleksiću, prvom srpskom Ikaru“.
Vladimir Aleksić, prvi Srbin koji je poleteo na letelici sopstvene konstrukcije po profesiji je bio lekar.
Završio je medicinu u Gracu kao najbolji student. Nakon povratka u Pančevo otvara jedan od najsavremenijih sanatorijuma na prostoru Austrougarske. Talentovan i svestran išao je ispred svog vremena. Prvi je uveo struju u sanatorijum 20 godina pre elektrifikacije Pančeva. Među retkima je imao je rendgen aparat i bio vlasnik prvog automobila. Ali, tu se nisu završile njegove ambicije. Veliki zaljubljenik u tehniku odlučio je da konstruiše prvu letelicu na ovim prostorima.
Ideja je nastala posle podviga braće Rajt sa kojima se susreo u Parizu1908. godine.
Oni su tamo promovisali svoj avion i on je imao priliku da vidi kako je to izgledalo.To je dosta uticalo na konstrukciju njegovog aviona.Pošao je od konstrukcije aviona braće Rajt ali je shvatio da bi mogao napraviti modifikaciju kada su krila u pitanju i napravio je donji deo kraći jer je imao osećaj da bi to bio avion sa boljim performansama“, rekao je autor knjige mr Milorad Ilić.
Doktor Aleksić bio je svestan utakmice koja je zavladala. Žurio je da svoj avion predstavi što pre i tako uđe u istoriju svetskog vazduhoplovstva. Let je zakazan u Pančevu 17. septembra 1909. godine.
„Poleteo je sa zategama, lansiran kao iz praćke. Taj let bio je veoma kratak 20-tak sekundi na 15 metara visine i 20 dužine, ali dovoljno dug da uđe u istoriju. To je bio toliko značajan događaj da su sve novine u svetu pisale o tom događaju i o tome da je poleteo prvi Srbin dr Vladimir Aleksić“, napomenuo je Ilić.
Aleksić bio je svestan nedostataka svoje prve letelice. Nameravao je da je osavremeni i spremao se za odlazak u Ameriku kod braće Rajt da mu pomognu oko izbora motora. U tome ga je sprečila iznenadna smrt u 39. godini.
Od Aleksića Pančevo postaje važan centar na vazduhoplovnoj mapi.
Prvi međunarodni noćni let putničkog saobraćaja na svetu bio je na relaciji Pančevo-Bukurešt 1923. godine, a krajem tridesetih godina prošlog veka ovde je otvorena i fabrika aviona „Utva“ čime su ispisane nove stranice u istoriji našeg vazduhoplovstva.
Razgovor s Mićom Ilićem možete pročitati OVDE.
Vladimir Aleksić bio je uspešan lekar, pesnik, poliglota, ali istorija će ga najviše pamtiti kao prvog Srbina koji je poleteo na letelici sopstvene konstrukcije samo nekoliko godina posle podviga braće Rajt zauzevši značajno mesto među pionirima svetskog vazduhoplovstva.