PANČEVO: Odnos manastira Vojlovica i rafinerije kao inspiracija ovogodišnjeg Bijenala umetnosti
Dvadeseto Bijenale umetosti u Pančevu pod nazivom „rafinerijamanastir” biće održano od 27. maja do 27. juna u Pančevu.
Selektorka ovogodišnjeg programa je kustoskinja i kritičarka Maj, a na bijenalu će učestvovati 22 umetnika iz Srbije i 12 iz inostranstva.
Zašto baš rafinerijamanastir?
– Smatrala sam da Pančevo ne bi trebalo da insistira na stvarima koje nema ili da se kolonizuje tuđim vrednostima i da postoje fenomeni u našem okruženju, kao što je odnos rafenerije i manastira, koji su vrlo značajni, koji su začudni, a ako ćemo da učimo od istorije avangardnih praksi – umetnost je često ulagala u začudne koncepte i nije bežala od njih. Zato sam smatrala da tema ne bi trebalo da bude opšta ili univerzalna, nego bi Bijenale u Pančevu trebalo da prigrli ono što ima u svom okruženju, rekla je danas selektorka ovogodišnjeg Bijenala, Maja Ćirić.
Ona je objasnila da je jedan od ciljeva i jeste bio da se taj čin suživota rafinerije i manastira osvetli jer je u razgovoru s novinarima iz domena umetnosti iz Beograda shvatila da mnogi od njih ne znaju za taj suživot rafinerije i manastira.
– Neki bi rekli da je to rezultat čina nasilja koje je industrija i jedna ideologija, komunistička, izvršila nad manastirom, neki drugi bi rekli da nemaju ništ protiv tog saživota, a ja sam smatrala da je taj fenomen toliko kompleksan da mi u društvu nismo došli ni do kakvog konsenzusa šta bi on trebalo da znači i da generalno u srpskom društvu imamo suživot različitih entiteta, ali konsenzus ili put koji bi vodio dalje jednostavno nije nešto što je inherentno našoj kulturi, objasnila je Maja Ćirić.
Selektorka je primetila da imamo fenomen koji može da bude i konfliktan i simbiotičan.
– Hajde da vidimo da li može umetnost da dođemo do neke vrste konsenzusa i da li tom kovanicom „rafinerijamanastir“ možemo da priglimo sve konflikte koje živimo u našem okruženju i da kažemo da se oni mogu artikulisati na drugi način, poručila je Maja Ćirić.
Šta ćemo to videti na ovogodišnjem Bijenalu?
Na Bijenalu će, između ostalih, izlagati Nikola Damjanov, sa modelom fosila odštampanom na 3D printeru, Aleksandra Jovanić će predstaviti analognu verziju svog kreativnog kodiranja koje je naišlo na odličnu recepciju i u zajednici ljubitelja NFT-ijeva, Ana Vujović će predstaviti radove sa kojima je nedavno ostvarila uspeh u Muzeju u Šarži u Ujedinjenim Emiratima, a istovremeno sa nedavno otvorenom izložbom u Firenci u okviru koje je sarađivala i sa Antico Setifico Fiorentino, viševekovnom radionicom za proizvodnju svile.
Aleksandar Todorović, koji je izdavačka kuća Thames and Hudson uvrstila u publikaciju “100 Painters of Tomorrow” (100 slikara sutrašnjice) predstaviće nove radove, a biće prikazan i novi film “Carbon and Captivity” Olivera Reslera, austrijskog umetnika i aktiviste, dok će postmedijalni umetnik Toni Maslić u radu „Nerve Loop“ („Nervna petlja“) pokušati da spoji naizgled različite svetove grada i džez muzike unutar jednog kratkog animiranog zvučnog komada.
Pored navedenih, autori i autorke iz Srbije koji će se predstaviti na Bijenalu su Adrijen Ujhazi, Bogoljub Đoković, Veljko Zejak (Srbija-Slovenija), Darija Medić (Srbija-SAD), Igor Simić (Srbija-SAD), Jelena Micić (Srbija-Austrija), Kristina Tica (Srbija-Austrija), Luka Cvetković (Srbija-Švajcarska), Ljiljana Šunjevarić, Matrijaršija, Panonke, Milenko Prvački (Srbija-Singapur), Milica Mijailović (Srbija-Crna Gora), Milica Ružičić, Nataša Kokić, Nemanja Nikolić, Nikola Damjanov, Pleme F20, Sanja Anđelković i Udruženje KURS (Miloš Miletić & Mirjana Radovanović).
Umetnici iz inostranstva čija dela će biti predstavljena na Bijenalu umetnosti su, pored Reslera i Maslova, još i Adrija Žulija (Španija), Anuk Krajthof (Holandija), Jirgen Ots (Belgija), Katinka Malajmare (Rumunija-Velika Britanija), Mikola Ridnji (Ukrajina), Mit Boras (Španija-Nemačka), Mičikazu Macune (Japan-Austrija), Džonatan Monahan (SAD), Muna Musi (Eritreja-Italija), i Heselholt & Majlvang (Danska).
Na Bijenalu umetnosti biće priređen i dvojezični katalog sa tekstovima kritičara i teoretičara umetnosti (Pierre d’Alancaisez, Bojana Matejić, Slobodan B. Marković (Univerzitet u Standfordu ga je uvrstio na listu najcitiranijih naučnika na svetu 2021. godine) i Jasna Atanasijević, Darko Vukić) koja će biti bogato ilustrovana foto-dokumentacijom.
Dvadeseto Bijenale umetosti u Pančevu pod nazivom „rafinerijamanastir” biće održano od 27. maja do 27. juna u Pančevu.