PANČEVO: Više od dvadeset učesnika iz zemlje i inostranstva na predstojećem 21. Bijenalu umetnosti
Više od dvadeset umetnika, umetnica i umetničkih kolektiva iz zemlje i inostranstva predstaviće svoje radove u okviru predstojećeg 21. Bijenala umetnosti, koje se u Pančevu održava u organizaciji Kulturnog centra Pančeva od 25. maja do 25. juna u više javnih prostora u gradu.
Više od dvadeset domaćih i inostranih umetnika/ca i kolektiva pozvani su u okviru 21. Bijenala umetnosti u Pančevu predstave ili realizuju radove u vezi sa terminom ispiranje, odabirajući sami neku od brojnih asocijacija koje se vezuju za ovaj termin. U tom procesu su mogli da se oslone na neka od sledećih pitanja: Koliko se osećamo ispranim, izmorenim, isceđenim, rastvorenim? Da li je proces ispiranja proces uklanjanja ili pronalaženja nečeg? Da li se rasna mržnja, mizoginija, homofobija mogu isprati? Da li se tragovi porodičnog nasilja, ratnih zločina, zlostavljanja mogu (i)sprati? Da li se vodom mogu isprati otpaci iz prehrambene industrije, ili bilo koje druge grane industrije? Koji je odnos između ispiranja i zaborava?
Autori/ke koji učestvuju u programu su: Aistė Ambrazevičiūtė (Litvanija), Breda Beban, Lana Stojićević, Barbara le Begek Fridman (Francuska), Neva Lukić i Viktor Radonjić (Hrvatska, Srbija) i umetnici/ce i kolektivi iz Srbije: Bio2Arh, Danica Bićanić, Vaštag Vendel, Grafička mreža, Ljubica Denković (Srbija/Belgija), Dragana Dražović-Ilić , Nadežda Kirćanski (Srbija/Holandija), Marija Kozomora, Živana Mijailović, Branislav Nikolić, Konstantinos Petrović, Monika Sigeti, Isidora Stojanović, Slobodan Stošić i Zoran Todorović.
Prema rečima selektorke ovogodišnjeg programa, Sonje Jankov, kustoskinja i naučna saradnica za humanističke nauke, konotacije termina ispiranje mogu biti negativne i pozitivne, značenja u prenesenom i tehničkom smislu. Ispiranje se može odnositi na ispiranje mozga, pranje novca, politike zaborava, etničko čišćenje, uklanjanje tragova zločina, uklanjanje različitosti (kulturoloških, etničkih, rasnih, osobenih). U prevodu na engleski, kao wash-out, termin se može povezivati i sa iscrpljenošću, neuspehom, istrošenošću. Procesom ispiranja se nešto može ukloniti ili otkriti, kao na primer arheološki nalazi uz pomoć kojih saznajemo o istoriji planete, ili zlato i plemenito kamenje koje je izazvalo pojave zlatne groznice, genocide i višestruke vidove eksploatacije.
Bijenale umetnosti u Pančevu održava se uz pokroviteljstvo Grada Pančeva, Ministarstva za kulturu Republike Srbije i Pokrajinskog sekretarijata za kulturu, javno informisanje i odnose s verskim zajednicama.
Bijenale umetnosti je internacionalna manifestacija koja se održava u kontinuitetu od 1981. godine, kada je prvi put održana kao izložba jugoslovenske skulpture (PIJS) velikog formata za slobodni i galerijski prostor. Godine 2000. ovaj projekat koncepciju rada proširuje sa polja skulpture na „prošireno polje umetnosti“ te se i sam naziv manifestacije preinačio sa „Bijenala skulpture“ na „Bijenale vizuelnih umetnosti“. Takođe, te godine izložba dobija internacionalni karakter. Prateći umetničke afinitete i osluškujući puls nove publike, Bijenale 2006. godine proširuje svoj program na pozorišnu i filmsku umetnost čime uključuje i druge umetničke izraze i dobija današnji oblik – Bijenale umetnosti. Bijenale umetnosti, kao manifestacija koja iza sebe ima tradiciju dugu više od četrdeset godina, ugostilo je mnoge značajne umetnike među kojima su: Jožef Nađ, Tomislav Peternek, Nikola Džafo, Ričard Dikon, Kosta Bogdanović, Mrđan Bajić, Nenad Andrić i mnogi drugi.