Drugo veče 13.Ethno.COM festivala, na Sceni Kulturnog centra Pančevo nastupili su bendovi Istanbul Night, Oriental Trio i Nacked.
Kako sami za sebe kažu spoj neobičnog, bend Istanbul Night pružio je publici neverovatno iskustvo svirajući muziku sa sa elementima ambijenta i transa. Ovaj muzički projekat nastao je pre nekoliko godina, nakon putovanja u grad na Bosforu, i upoznavanja sa svetom Sufizma. Bend u sastavu nesvakidašnjeg spoja instrumenata: Roni Beraha – violončelo, Aleksandar Lipovan – el.gitara i Vladimir Coka Stojković – darbuka, perkusije predstavlja projekat koji je u konstantnom razvoju, jer njihova muzika nije zapisana, već se stalno razvija i ostavlja širok prostor improvizaciji.
‘’Jedan segment repertoara, su mojih pet autorskih kompozicija koje sam uradio uz sugestije, (zvuk i mogućnosti) mojih kolega. Pogotovo kada su u pitanju etno perkusije i. naravno, električna gitara, koja je bila blaga nepoznanica za mene na početku’’, rekao je Roni Beraha i nastavio:
‘’To je jedan deo repretoara. Drugi deo repertoara su Sefardske pesme, naše obrade. Aranžmani su prošarani različitim stilovima, tu ja ne mogu sa pobegnem od klasičnog zvuka, a isto tako ima i džez improvizacije i etno zvuka s obzirom da su na etno motive rađeni aranžmani’’.
Roni Beraha kaže da publika sjajno reaguje na njihovu muziku. Uz zvuk violončela koji opušta, slušaoci sa druge strane doživljavaju i nešto sasvim neobično i novo što se retko može čuti na našim prostorima.
Nakon nastupa benda Istanbul Night, na Sceni Kulturnog centra nastupio je bend Oriental trio koji predstavlja spoj muzičkih tradicija Balkana, Mediterana i Bliskog Istoka. Muzičari Stefan Sablić (oud, kanun, vokal), Sinan Aćifović (klarinet), Akash Bhatt (perkusije) dolaze iz različitih tradicija i njihov spoj i razumevanje stečenog mnogobrojnim zajedničkim nastupima je ono što čini ovaj zvuk nesvakidašnjim i jedinstvenim.
‘’Kao što samo ime kaže Oriental trio, naša muzika je bazirana na orijentalnoj muzici i interesantnim instrumentima koje koristimo. Ovi instrumenti su veoma retki u Srbiji, a i šire. Pa je to ono što stvar čini zanimljivijom. Jedan instrument dolazi iz Indije, to su indijske/orijentalne perkusije koje ja sviram. Ostala dva neobična instrumenta su oud i kanun’’, rekao je Aakash Bhatt.
Na pitanje o reakciji publike na zvuk koji stvaraju rekao je da su prvi put nastupili 2012. godine u jednom malom kafeu, i na opšte iznenađenje svih ta svirka je brzo prerasla u koncert. ‘’Zvuk je veoma drugačiji od svega što se svira na ovim prostorima, zato je reakcija bila tako pozitivna’’.
Sa bendom je nastupio i gost, kontrabasista Srđan Đorđević koji je doprineo da se ovaj suštinski blizak zvuk lakše prepozna i približi svakom slušaocu.
Poslednji nastup, koji je predstavljao samu završnicu festivala izveo je beogradski bend Nacked, koji je ove godine izdao treći album ‘’Nakedonija’’ za mađarsku etiketu ‘’Narator Records’’. Sada u drugačijem sastavu koji više nije sekstet, već kvartet, u bendu umesto harmonike, druge bas gitare, došao je jedan muzičar svira klarinet i saksofon .
‘’Kao što je i nama tako je i publici novina, klarinet i saksofon koji su uneli neku drugu energiju, neki novitet u naš zvuk. Na albumu imamo gosta Amira Gwirtzmana koji svira šest pesama, kao i drugara iz Tel Aviva koji svira preko 18 različitih duvačkih instrumenata. To je baš drugačije u odnosu na ono što smo radili ranije sa harmonikom i violinom kao osnovnim ‘’glasom’’ u bendu’’, rekao je Branislav Radojković bas gitarista benda Nacked.
On smatra da su festivali postali jedino mesto gde bendovi kao što je Nacked mogu da predstave svoju muziku u idealnim uslovima. ‘’Mi uživamo da se predstavljamo na festivalima, mada sviramo i klubove, ali pretežno u inostranstvu. Nekako u Srbiji ne postoje adekvatni klubovi gde bismo mogli češće da izvodimo našu muziku. Zato nastupamo po festivalima u našoj zemlji i regionu. Ovim albumom smo otvorili evropska vrata i sledeća godina će nam doneti dosta putovanja’’.
Nakon neverovatne žurke koju je bend Nacked priredio publici, umetnički direktor festivala Filip Krumes ispričao nam je utiske o obe večeri 13. Ethno.COM festivala.
‘’Drago mi je da smo uspeli da oslikamo tu šarenolikost svetske muzike. Ovu godinu smo zapravo posvetli domaćim bendovima, domaćim stvaraocima koji svaki od nih stvara pod uticajem veoma različitih tradicija i žanrova. Kada sada pogledam kako smo zaokružili priču, mislim da smo napravili jedno fantastično putovanje između raznih žanrova, pravaca i stilova. Počeli sa našim tamburašima, tradicijom ovog podnevlja, zatim smo nastavili preko nečeg potpuno drugačijeg, a to je sastav Dharma koji stvara na talasima neke nove muzike – džeza i avangarde. Pošetali smo preko fjužna, koji je svirao bend Stoiks, Orinetal trio benda koji nam je doneo različite uticaje sa raznih strana, Istanbul Nighta i sve završilo sastavom Nacked koji je napravio malu žurku na Sceni kulturnog centra. Kada sve to uzmemo u obzir, prezadovoljan sam kakva nam je wolrd music scena. Koliko je šarenolika, šta se sve tu dešava i kakav potencijal imamo. Mislim da taj potencijal još uvek nije iskorišćen na najbolji način i da ta muzika, nije vidljiva onoliko koliko bi trebala da bude, ali ipak postoje načini da ona dolazi do publike i mi ćemo taj kurs zadržati. Na ovaj način će se ekipa koja je radila festival, a to je cela ekipa Kulturnog centra Pančevo i dalje posvetiti festivalu Ethno.COM. Ja sam na neki način selektovao program, ali realizacija takvog jednog programa je ogroman zalogaj i tome se posvećuju meseci i meseci razrade, planiranja, svega. Koliko sam čuo reakcije muzičara, oni su bili prezadovoljni načinom na koji smo ih primili i ugostili, kako su bili tretirani ovde, a sa druge strane drago mi je što je publika uživala u ova naša dva festivalska dana’’.
M.M.Veličković
Kako sami za sebe kažu spoj neobičnog, bend Istanbul Night pružio je publici neverovatno iskustvo svirajući muziku sa sa elementima ambijenta i transa. Ovaj muzički projekat nastao je pre nekoliko godina, nakon putovanja u grad na Bosforu, i upoznavanja sa svetom Sufizma. Bend u sastavu nesvakidašnjeg spoja instrumenata: Roni Beraha – violončelo, Aleksandar Lipovan – el.gitara i Vladimir Coka Stojković – darbuka, perkusije predstavlja projekat koji je u konstantnom razvoju, jer njihova muzika nije zapisana, već se stalno razvija i ostavlja širok prostor improvizaciji.