Agencija za bezbednost saobraćaja: Zimske gume obavezne od subote, ali i druga oprema
Agencija za bezbednost saobraćaja podseća vozače na zakonsku obavezu da od 1. novembra vozilo mora da ima postavljene zimske pneumatike na sva četiri točka ukoliko su na kolovozu sneg, led ili poledica.

Agencija kaže da ova obaveza važi do 1. aprila.
„Ukoliko na putu nema snega, leda ili poledice, zimski pneumatici nisu obavezni, ali naša preporuka vozačima je da iskoriste povoljne vremenske prilike ove nedelje i blagovremeno pripreme vozilo za zimske uslove. U periodu zamene pneumatika, preporuka vozačima je da ne postavljaju pneumatike za zimsku upotrebu samo na prednje točkove, već na sva četiri točka“, kažu u Agenciji za bezbednost saobraćaja.
Dodaju da ukoliko se pneumatici za zimsku upotrebu stave samo na prednju osovinu, lako može doći do proklizavanja automobila i zaokretanja vozila u krivinama.
„Sa druge strane, ukoliko se postave samo na zadnju osovinu, može se dogoditi da tokom skretanja prednji pneumatici izgube prianjanje i vozilo nastavi kretanje pravo. Zbog toga je veoma važno postaviti ih na sva četiri točka“, ističu u Agenciji.
Napominju da dubina gazećeg sloja, odnosno šare na gumama mora biti minimum 4 mm.
„Šare pneumatika za zimsku upotrebu su tako oblikovane da sprečavaju zadržavanje snega i pojavu ‘akvaplaninga’. Veća dubina kanala na šarama pneumatika za zimu glavni je razlog zato što čak i najjeftiniji pneumatici za zimsku upotrebu imaju četiri puta bolje prianjanje nego pneumatici za letnju upotrebu. Takođe, sama konstrukcija metalnog ‘kostura’ zimskih pneumatika tvrđa je i otpornija na mehaničke udare“, ukazuje Agencija.
Letnji pneumatici su takvog sastava da su otporniji na visokim temperaturama, dok su zimski od materijala koji je otporniji na niskim temperaturama.
„Zato su pneumatici za zimsku upotrebu preporučljivi i kada su kolovozi suvi, ako su temperature niže od sedam stepeni. Na ovim temperaturama, pneumatici za letnju upotrebu gube svoju najvažniju karakteristiku dobrog prianjanja, a njihov zaustavni put prilikom kočenja je i do dva puta duži od uobičajenog traga koji ostavljaju pneumatici za zimsku upotrebu“, smatra Agencija.
Dalje kaže da je pneumatike starije od pet godina potrebno detaljno kontrolisati jednom godišnje, odnosno najbolje je prilikom redovne promene sa letnjih na zimske i obrnuto.
„Podsećamo vozače da su zimski pneumatici samo deo obavezne zimske opreme. U navedenom kalendarskom periodu, van naseljenih mesta, obavezno je (u prtljažniku) imati lance ili druga sredstva za povećanje trakcije (prianjanje). Kada je sneg na kolovozu, lanci se montiraju na pogonske točkove i to na onim deonicama gde je označena obavezna upotreba (obično je to na prilazima planinskim turističkim centrima, na mostovima i usponima gde je moguća česta pojava leda). U naseljenim mestima, vozila ne moraju biti opremljena lancima. U zimskoj opremi autobusa i teretnih vozila obavezna je još i lopata“, zaključuje se.
