Početkom godine Fondacija Aleka Kavčića počela je sa objavljivanjem besplatnih udžbenika u Srbiji. Mnogo je polemika od tada bilo oko toga da li su time ugrožena prava autora. U intervjuu za RTS Kavčić otkriva kakvo je interesovanje za besplatne udžbenike.
Alek Kavčić u intervjuu za RTS, između ostalog, govori o tome koliko je već učenika dobilo besplatne udžbenike i da li se postavljanjem udžbenika na sajt krše autorska prava.
Početkom godine počeli ste da objavljujete besplatne udžbenike. Kolika je zainteresovanost do sada?
Ušli smo otprilike u pet posto škola u Srbiji, nekoliko desetina đaka je već dobilo besplatne udžbenike koji su u ovoj školskoj godini. Nastavljamo sa radom, imamo nove udžbenike na sajtu, novoodobrene. Sada imamo i potpuno besplatne digitalne udžbenike na internetu tako da radimo, idemo dalje.
U cenu udžbenika ulazi sve, trud autora, ilustratora, urednika – svi oni troše svoje vreme, znanje, trud. Izdavači tvrde da postavljanjem udžbenika na sajt kršite autorska prava. Da li je to tačno, zašto smatrate da je dobro da imamo besplatne udžbenike?
Besplatni udžbenici i besplatno obrazovanje, besplatan prenos znanja je nešto što je fundament svakog društva. Ako ćemo mi svojoj deci naplaćivati znanje, nećemo daleko dogurati. Mi kao roditelji, podučavajući svoju decu, nikad svojoj deci ne naplaćujemo znanje koje im prenesemo kao roditelji, tako treba da se ponašamo i kao društvo.
Uostalom, to piše i u Univerzalnoj deklaraciji o ljudskim pravima UN, član 26 – da osnovno obrazovanje treba da bude besplatno. I još nešto da vam napomenem, da roditelj ima prvenstveno pravo da bira vrstu obrazovanja za svoje dete.
Kako nadoknaditi autorima?
Vrlo mali procenat onog prometa koji imaju izdavači ode autorima i kada su udžbenici besplatni vrlo je lako isplatiti autore i autorske honorare. Mnogo veći procenat onoga što je obrt izdavačkih kuća u Srbiji, mnogo veći procenat je zapravo profit, dobit. Ta dobit, moje mišljenje je da je ta dobit nepravedno visoka i da se sve to radi na leđima dece, naših đaka, naše dece i da to treba da prestane.
Svi autori udžbenika čiji su udžbenici kod nas na sajtu su plaćeni. Da se ogradim, nisu svi, ali neki su radili pro bono, neki su se odrekli autorskog honorara, ali velika većina dobija svoje autorske honorare, oni su plaćeni za taj rad. Neko ih je platio, platila ih je Fondacija, a moram da napomenem da imamo i sponzore.
Kako se biraju udžbenici po kom kriterijumu?
Mi biramo autore sa kojima ćemo da radimo, autori se angažuju, autori napišu udžbenik i takve udžbenike plasiramo da idu u štampu. Dakle, ne biramo mi udžbenike koji će biti na sajtu, nego biramo autore koji napišu udžbenike posebno za nas, a neke smo i kupili. Dakle, gotove udžbenike koji postoje, neke smo otkupili od Zavoda za udžbenike, a i nekih drugih izdavača.
Koliko je potrebno vremena da prođe da bismo videli prve rezultate Vaše ideje?
Rekli ste da je to novo kod nas, a prvo da kažem da to nije nikakva novost u svetu, da u velikoj većini zemalja udžbenici su besplatni, da roditelji ne plaćaju udžbenike. Kada će se to videti? Pa vidi se već sada. Ovi udžbenici su besplatni, koriste se u nastavi, ne u svim školama, e sad to je pitanje kada će i ostale škole izaći u susret roditeljima i omogućiti im da ostvare svoje ljudsko pravo, to je pravo na besplatno obrazovanje.
Početkom godine Fondacija Aleka Kavčića počela je sa objavljivanjem besplatnih udžbenika u Srbiji. Mnogo je polemika od tada bilo oko toga da li su time ugrožena prava autora. U intervjuu za RTS Kavčić otkriva kakvo je interesovanje za besplatne udžbenike.