Četiri zlatna pravila za putovanja avionom: Šta spakovati od stvari i kome se obratiti ako vam ipak izgube prtljag
Šta poneti sa sobom prilikom putovanja večita je dilema putnika, a trenutna situacija na mnogim svetskim aerodromima stvorila je Bermudski trougao izgubljenih kofera. Neminovno je da smo u prvi mah izuzetno ljuti što smo ostali bez prtljaga, ali koliko nas kucanje na pogrešna vrata ostavlja još duže bez naših stvari? Da li prtljag gube avio-kompanije ili je zapravo odgovornost za to na aerodromima i njihovim službama koje rukuju prtljagom? I kome se obratiti ako se to desi?
Ukoliko se baš ovih dana pripremate za putovanje i do željene destinacije idete avionom, ovo su četiri saveta koji vam mogu pomoći:
1. Prvo i verovatno najvažnije pravilo i savet je da sve zaista bitne stvari u svakom trenutku imate uz sebe. To podrazumeva da vaš pasoš, novčanik, novac, kreditne kartice i lekovi obavezno budu smešteni u torbu koja će vam uvek biti na dohvat ruke, ali i na sigurnom. Predlažemo i da mobilni telefon, slušalice i lap-top ponesete sa sobom u kabinu, s obzirom na to da se lako mogu oštetiti.
2. Ukupna količina tečnosti u ručnom prtljagu ne može biti veća od jednog litra. To praktično znači, da sa sobom u kabinu možete uneti najviše deset bočica sa po 100 ml tečnosti. Sve to mora biti spakovano u adekvatnu ambalažu, najčešće providnu kesu sa zip zatvaranjem. Izuzetak od pravila 100 mililitara, odnosno jedan litar u ručnom prtljagu su tečnosti koje kupite u fri šopu, koje će vam prilikom kupovine biti adekvatno zapakovane.
3. Kada je reč o prtljagu koji predajete, vodite računa o kilaži kofera. Unapred se upoznajte sa pravilima avio-kompanije sa kojom letite, kao i sa ukupnom količinom dozvoljenog prtljaga koji možete predati uz vašu kartu. Različite tarife po kojima kupujete avio-karte sa sobom nose različite kilaže prtljaga, što se razlikuje od kompanije do kompanije. U koferu koji ide „dole“ pored odeće, obuće, kozmetike, možete poneti i knjige, ali i druge stvari koje su vam neophodne na putovanju. Međutim, postoje izvesna ograničenja, koja se najčešće odnose na oštre ili lako zapaljive predmete i materije. Avio-kompanije imaju pravo da vaš kofer izuzmu sa leta ukoliko procene da se u njemu nalazi opasna stvar ili materija. To svakako ne želite.
4. Tokom letnje sezone, usled povećanog broja putnika i više letova, ali i manjka zaposlenih na aerodromima, dešava se da se prtljag putnika zagubi. Ukoliko vam se to desi, veoma je važno da po sletanju kada primetite da vašeg kofera nema na traci, odmah obavestite nadležnu aerodromsku službu za izgubljeni prtljag. Ona se najčešće nalazi baš u delu aerodroma gde se prtljag preuzima. Pored izgleda kofera, vaših ličnih informacija, službenici aerodroma zaduženi za izgubljeni prtljag, tražiće vam i informacije o sadržaju kofera.
Greška u koracima često nastaje kada se prvo obratimo avio-kompaniji sa kojom smo leteli, u čijoj nadležnosti nije utovar i istovar prtljaga. Taj deo posla rade aerodromski službenici za sve korisnike avio-saobraćaja. Dakle, ne gubite vreme pozivajući avio-kompaniju jer to nije pravi put ka najbržem lociranju vašeg izgubljenog prtljaga. Gde je nastao propust, saznaćete upravo na aerodromu na koji ste sleteli.
Statistike kažu da 97% zalutalih kofera i torbi bude nađeno u roku od 48 časova. Ukoliko vaš prtljag ne bude pronađen u roku od 21 dana, imate pravo da podnesete zahtev za nadoknadu štete i izvesnu refundaciju troškova. Ipak nadamo se da to neće biti vaš slučaj.
Pored informacija o destinaciji važno je da znate svoja prava i obaveze u vezi sa avio-kompanijama ili aerodromima sa kojima letite ili kroz koje ćete proći na svom putu. Na taj način obezbedićete sebi mirno putovanje i maksimalno uživanje.
Šta poneti sa sobom prilikom putovanja večita je dilema putnika, a trenutna situacija na mnogim svetskim aerodromima stvorila je Bermudski trougao izgubljenih kofera. Neminovno je da smo u prvi mah izuzetno ljuti što smo ostali bez prtljaga, ali koliko nas kucanje na pogrešna vrata ostavlja još duže bez naših stvari? Da li prtljag gube avio-kompanije ili je zapravo odgovornost za to na aerodromima i njihovim službama koje rukuju prtljagom? I kome se obratiti ako se to desi?