Uprava carina je saopštila da su službenici carinsko-poštanskih ispostava, ali i oni koji rade na granici, svedoci sve češćih prevara sa interneta, a žrtve iznude novca su primaoci navodnih pošiljaka iz inostranstva, koje sadrže skupe poklone ili pak veliki novac osvojen na sumnjivim lutrijama i nagradnim igrama.
„Drskost prevaranata ide dotle da se građanima obraćaju u ime carinske službe Srbije, bilo lažnim predstavljanjem u ime Uprave carina ili navođenjem adresa carinskih ispostava kao mesta za preuzimanje navodnih nagrada ili pošiljaka, pritom zahtevajući izmirivanje dažbina u vrlo kratkom vremenskom roku“, navedeno je u saopštenju.
Uprava carina poručuje građanima da ako se desi da dobiju takav mejl, prvo čega treba da se sete je da Uprava carina ne organizuje nikakve nagradne igre, da obaveštenja Uprave carina stižu putem elektronske pošte sa zvaničnog domena carina.rs, a ne sa popularnih besplatnih servisa za elektronsku poštu (gmail, yahoo itd.), kao i da Uprava carina zvanično obaveštenje nikada neće poslati preko društvenih mreža.
Lažna obaveštenja o prispelim pošiljkama, kao i ona o navodnim nagradnim igrama su poznato sredstvo prevaranata u kojima se vrlo često se zloupotrebljavaju imena javnih institucija, jer one predstavljaju garant sigurnosti, dodaje se.
„Osim toga, ako je reč o pošiljci, rok za čuvanje paketskih pošiljaka je 30 dana, a ne nekoliko sati, a ako nešto zaista treba da se preuzme na prelazu, o tome bi vas svakako obavestio ovlašćeni carinski službenik. Stoga, ne nasedajte na navode o ‘kratkom roku za uplatu dažbina’, kako najčešće stoji u takvim elektronskim porukama“, ukazuje Uprava carina.
U saopštenju se podseća na slučaj gospođe koja je pozvala prelaz Horgoš kako bi preuzela automobil marke Smart koji je navodno osvojila na nagradnoj igri, kao i na slučaj prevarenih građana kojima je rečeno da su osvojili Ladu Nivu. U oba slučaja kao adresa za preuzimanje navodne nagrade bila je navedena adresa graničnog prelaza Horgoš, a uslov da se nagrada preuzme bila je hitna uplata “troškova poštarine za poslovnu dokumentaciju“ u iznosu od oko 25 evra.
„Čim smo objavili informaciju o tome na društvenim mrežama i preko medija, Instagram stranice sa kojih su građanima stizala takva obaveštenja – ugašene su. Oštećeni su samo oni koji su požurili da uplate navedenu sumu bez prethodne provere“, navodi Uprava carina.
Uprava carina savetuje: ne plaćajte bilo kakvu poštarinu, otpremninu, uvozne dažbine i slično bez detaljne provere.
Uprava carina savetuje građane da prove adresu i verodostojnost sajta sa koga stiže obaveštenje, da pokušaju da kontaktiraju organizatora igre tj. pošiljaoca za više informacija i da obavezno izbegavaju deljenje ličnih podataka, naročito brojeva kreditnih kartica i bankovnog računa.
Ukoliko vas elektonska pošta upućuje na neku od carinsko-poštanskih ili graničnih ispostava, njihove kontakte možete pronaći na sajtu Uprave carina Srbije, dodaju.
„U ovakvim onlajn prevarama meta su vaši lični podaci koji se kasnije mogu zloupotrebiti na različite načine. Zato budite obazrivi i razmislite da li ste učestvovali u nekoj nagradnoj igri, jer ako niste, onda nije logično ni da očekujete nagradu, kao što nije logično ni da bilo kakve dažbine budu obračunate u stranoj valuti, u dolarima ili evrima, jer je u Republici Srbiji zvanično sredstvo plaćanja dinar“, saopštila je Uprava carina.
Najsigurnije je da se u ovakvim situacijama obratite policiji i prijavite slučaj, zaključuje se u saopštenju.
Uprava carina je saopštila da su službenici carinsko-poštanskih ispostava, ali i oni koji rade na granici, svedoci sve češćih prevara sa interneta, a žrtve iznude novca su primaoci navodnih pošiljaka iz inostranstva, koje sadrže skupe poklone ili pak veliki novac osvojen na sumnjivim lutrijama i nagradnim igrama.