Biro za društvena istraživanja (BIRODI) ocenio je da je u Srbiji više faktora stvorilo sistem „industrije populizma“, u kom su mediji „sredstvo promocije, propagande i odmazde u funkciji lične vlasti“, a da se profesionalni mediji nalaze na margini medijskog sistema.
Ta organizacija civilnog društva je povodom 3. maja, Svetskog dana slobode medija, saopštila da je građanima narušeno Ustavom garantovano pravo da istinito, potpuno i blagovremeno bude obaveštavan o pitanjima od javnog značaja, jer je svaki peti građanin zadovoljan informacijama.
„Opisana situacija u medijima stvara svojevrsnu autocenzuru kod građana, jer polovina građana smatra da nije pametno govoriti ono što se misli“, navodi se u saopštenju.
BIRODI je na osnovu devetogodišnjeg monitoringa centralnih informativnih emisija, koji sprovodi po međunarodno uporedivoj metodologiji Memo98, zaključio da su televizije sa nacionalnom frekvencijom postale „sredstvo medijske promocije, propagande i odmazde“.
„Ovu poslednju ulogu je od 2016. godiine preuzeo Pink, izveštavajući o (predsedniku) Aleksandru Vučiću izuzetno mnogo i pozitivno, a o opoziciji izrazito negativno. Ovaj model izveštavanja nakon promene vlasnika primetan je na TV Prva i TV 92… Javni servis koji sa REM čini čuvare javnosti je odustao i od svoje funkcije, a novinari od profesionalne etike“, dodaje se u saopštenju.
Organizacija je navela da je na poslednjim izborima postojala dominacija predsednika Vučića, koji je „spojio partijsku i javnu funkciju“, na šta je ukazala i OEBS-ova Kancelarije za demokratske institucije i ljudska prava u svom izveštaju.“Savet Regulatornog tela za elektronske medije (REM) radi po internim aktima koji nisu usklađeni sa zakonom… za šta odgovornost snosi Narodna skupština, koja treba da da saglasnost na Statut Saveta REM-a. REM odbija da poštuje odluke Poverenika za slobodne informacije od javnog značaja u delu omogućavanja podataka iz monitoringa izveštavanja emitera u mašinski čitljivom formatu pod izgovorom da nemaju tehničke mogućnosti“, navode u BIRODI-ju.
Kao dodatne probleme ta organizacija navodi to što su samoregulatorni mehanizmi, poput Saveta za štampu i strukovna udruženja, „neodrživi“, jer nemaju dovoljno resursa da ostvare svoju funkciju, kao i neefikasnu zaštitu radnih prava i neefikasno sindikalno organizovanje novinara.
Biro za društvena istraživanja (BIRODI) ocenio je da je u Srbiji više faktora stvorilo sistem „industrije populizma“, u kom su mediji „sredstvo promocije, propagande i odmazde u funkciji lične vlasti“, a da se profesionalni mediji nalaze na margini medijskog sistema.