Direktorka za filantropiju i partnerstva Trag Fondacije Marija Mitrović: Veliko interesovanje za VIRTUS nagradu – sve više filantropije u Srbiji
Trag fondacija, kao regionalna fondacija koja godinama podržava građanske akcije i lokalne grupe, u saradnji sa Evropskom unijom, Balkanskim fondom za demokratiju, Fondacijom Č.S. Mot, Fondacijom braće Rokfeler (RBF) najavljuje otvaranje konkursa za petnaestu godišnju nagradu VIRTUS za poslovne subjekte i pojedince koji su tokom 2021. godine na najdelotvorniji, najdugoročniji i najefektniji način podržali neprofitne akcije ili organizacije od opšteg dobra i interesa.
Ovo je prva nagrada ovakve vrste koja se organizuje u Srbiji i referentno mesto za sve one koji ulažu u opšte dobro. Nakon dosadašnjeg velikog uspeha i interesovanja nastavljamo da nagrađujemo najbolje kompanije i pojedinačne darodavce koji su dali značajan doprinos razvoju filantropije u svojim lokalnim zajednicama.
O VIRTUS nagradi razgovarali smo sa direktorkom za filantropiju i partnerstva Trag Fondacije Marijom Mitrović.
Kakvo je interesovanje do sada izazvao ovogodišnji konkurs za VIRTUS nagradu za filantropiju koju dodeljuje Trag fondacija?
Tokom proteklih 15 godina broj nominacija za nagradu se konstantno povećavao, što nam govori da je VIRTUS nagrada stekla ugled u društvu i da predstavlja veliko priznanje i čast za dobitnike. Iz godine u godinu sve više građana, kao i predstavnika poslovnog sektora pokreće filantropske inicijative ili se priključuje humanitarnim akcijama, te i ove godine očekujemo veliki broj prijava za njihova dobra dela. Iako je ovogodišnji konkurs već u toku, već sada se može primetiti veliko interesovanje javnosti, a očekujemo da će se do 10. februara, kada se konkurs završava, broj pristiglih nominacija dodatno uvećati. Zbog toga će pred članovima žirija biti ponovo težak zadatak da izaberu one najbolje.
Svi oni koji žele da nominuju sebe ili nekog iz svog okruženja za VIRTUS nagradu, više informacija o propozicijama konkursa, načinima prijavljivanja i sastavu ovogodišnjeg žirija mogu pronaći na sajtu Trag fondacije i VIRTUS nagrade: www.tragfondacija.org/virtus-nagrada.
Ta nagrada ima dugu tradiciju, kakav je trend u prijavama za nagradu do sada ostvarivan?
Nominacije koje podnosi poslovni sektor tokom godina su sve više oslikavale strateškiji i sistematičniji pristup rešavanju problema u zajednicama u kojima ti poslovni subjekti deluju, nasuprot ad hoc darivanju. Pored toga, uz doniranje za oblasti koje su i inače u vrhu podržavanih tema svake godine (kakve su zdravstvo, doprinos smanjenju siromaštva i obrazovanje), poslovni sektor sve češće podržava i one ređe zastupljene teme, poput razvoja nauke, kulture i umetnosti, zaštite životne sredine, socijalnog preduzetništva ili borbe za unapređenje položaja žena u našem društvu. Posebno ohrabruje činjenica da kompanje i preduzeća podršku pružaju na sve inovativnije načine i kroz kreativne programe, koji traju i više godina. Sve veći broj podnetih nominacija u kategoriji nagrade za dugoročno partnerstvo između poslovnog i civilnog sektora, pokazuje nam da raste poverenje ovog sektora u organizacije civilnog društva, u kojima vide važne saveznike na svom putu ka izgradnji boljeg društva za sve nas. Ova dugoročna partnerstva često budu veoma dugotrajna – duža od 10 godina, što nam govori mnogo o kvalitetu, uspehu tih zajedničkih inicijativa, ali i posvećenosti obe strane ovom važnom zajedničkom cilju.
Otkako smo pre 7 godina uspostavili nagradu za individualnu filantropiju, najveći broj nominacija svake godine pristigne upravo za ovu kategoriju nagrade. Te nominacije u velikom broju slučajeva oslikavaju iskrenu potrebu da se učini dobro i da se sve što neka osoba ima, podeli sa nekim kome je to potrebno. Takve inspirativne priče često dobiju veliku pažnju javnosti bez obzira na veličinu njihovog doprinosa, upravo zato što iskrene i dirljive. Rast broja nominacija u poslednje četiri godine za mlade darodavce inspirisala nas je da ove godine uvedemo nagradu za mlade filantrope kao stalnu kategoriju VIRTUS nagrade za filantropiju.
Kako procenjujete, odnosno merite, širi društveni efekat nagrade, njen doprinos razvoju društva tokom decenije i po?
Za ovih petnaest godina načinjen je pomak kada je reč o razvoju filantropije u Srbiji. Filantropija se sve više prepoznaje i praktikuje, a iz godine u godinu raste broj akcija i iznos donacija. Utisak je da se generalno više govori o filantropiji, kao i da postoji i veća spremnost na davanja, ali i širi spektar oblasti za koje su građani spremni da daju. Može se konstatovati da je došlo do porasta individualne filantropije i davanja pojedinaca, kao i da su građani spremniji da se lično angažuju u filantropskim akcijama. Svakako je važna činjenica da su se građani ohrabrili i uvideli da zajedničkom akcijom mogu da reše mnoga važna pitanja i da svaki doprinos, bez obzira na to koliko on bio mali ili veliki, vodi ka uspešnom postizanju filantropskih ciljeva širom zemlje.
Takođe, sve veći broj kompanija se uključuje u filantropske inicijative, jer sada i manje kompanije i preduzeća razumeju značaj filantropije, ali i uviđaju efekte svog filantropskog angažovanja, ne samo za izgradnju pozitivnog imidža u javnosti, već i za razvoj celokupne zajednice u kojoj posluju. Došlo je i do određenih promena u regulatornom okviru za davanja, kao što je objavljivanje uputstva za jednostavniju primenu i korišćenje postojećih poreskih olakšica za donatore koje su obuhvaćene Zakonom o porezu na dobit pravnih lica, kao i povećanje neoporezivog dela iznosa stipendija što će, u velikoj meri, uticati na porast životnog standarda učenika i studenata. Sve je izraženije i uobličavanje ekosistema filantropskih aktera u Srbiji, postoji sve više različitih krovnih formalnih i neformalnih tela, od kojih posebno ističemo Koaliciju za dobročinstvo i Srpski filantropski forum, te se može očekivati da će u budućnosti sistem, u kojem su svi relevantni filantropski akteri efikasno uvezani, biti u potpunosti izgrađen. Mi verujemo da je značajnu ulogu u tom razvoju filantropske prakse u Srbiji imala i VIRTUS nagrada.
U kojim kategorijama se nagrada dodeljuje; postoje li samo glavne kategorije, ili i neke druge?
U susret jubileju nagrade, odlučili smo se na to da kategorije nagrade malo osvežimo. Tako će se od ove godine dodeljivati VIRTUS nagrada za korporativnu filantropiju, nagrada za malo i srednje preduzeće, nagrada za dugoročno partnerstvo između poslovnog i civilnog sektora, nagrada za individualnu filantropiju i nagrada za mlade filantrope.
Posebnu pažnju želeli smo da posvetimo mladim filantropima, te se od ove godine, umesto specijalnog priznanja, dodeljuje posebna kategorija VIRTUS nagrade za njihov doprinos. Cilj nam je bio da ovom kategorijom podstaknemo razvoj filantropije u populaciji mlađoj od 30 godina, jer naše dosadašnje iskustvo pokazuje da su mladi ljudi spremni da iniciraju filantropske akcije, da su pritom veoma inovativni, kao i da koriste mnogobrojne mogućnosti za davanja koje donose nove tehnologije. Stoga smatramo da je važno prepoznati i javno istaći upravo inicijative mladih, kako bismo inspirisali neke nove generacije da im se u budućnosti u tom delovanju priključe.
Pored toga, žiri VIRTUS nagrade i dalje ima mogućnost da dodeli i specijalna priznanja za one doprinose za koje proceni da su se tokom prethodne godine posebno istakli u nekoj oblasti.
Vrlo je širok krug mogućih predlagača konkurenata za nagradu. Iz kojih kategorija predlagača je do sada bilo najviše predlaganih, a i iz kojih najviše dobitnika nagrade?
Godinama je VIRTUS nagrada za filantropiju bila nagrada namenjena isključivo korporativnom doprinosu za opšte dobro, te ne čudi da je najveći broj VIRTUS nagrada dodeljenih tokom poslednjih 15 godina otišao upravo u ruke poslovnog sektora. Ono što ohrabruje je da sve češće primamo nominacije za manja preduzeća, uključujući i ona koja zapošljavaju svega nekoliko ljudi. Ona neretko imaju i razvijene strategije društveno odgovornog poslovanja, po uzoru na velike kompanije, a u skladu sa svojim kapacitetima, i raduje nas to što uviđaju da je pažljivo planiran i sistematičan pristup razvoju zajednice u kojoj posluju ključ za izgradnju boljeg društva za sve njegove članove.
Otkako je uvedena nagrada za individualnu filantropiju, Trag fondacija iz godine u godinu prima sve veći, i procentualno najveći udeo svih pristiglih nominacija u okviru jednog konkursnog perioda, upravo za ovu kategoriju nagrade. Čini se da ovi individualni doprinosi, bez obzira na njihov obim, najviše zaintrigiraju žiri, te se poslednjih nekoliko godina beleži sve veći broj specijalnih priznanja dodeljenih pojedinačnim darodavcima. Kako je od ove godine uvedena i nagrada za mlade filantrope na uštrb jedne od nekadašnjih kategorija nagrade rezervisane za korporativni sektor, očekujemo da će se trend povećanog broja nominacija, ali i dobitnika nagrade za individualnu filantropiju bez obzira na starosnu dob dobročinitelja, nastaviti i u narednim godinama.
Kako praktično bilo ko može predložiti nominovane za nagradu popunjavanjem odgovarajućeg prijavnog obrasca, dosadašnji predlagači su bili raznoliki. Kompanije i preduzeća često nominuju njihove PR agencije, organizacije civilnog društva sa kojima sarađuju, poslovna udruženja čiji su članovi, ali se neretko za nagradu nominuju i sami. Ovo ne čudi, jer upravo te kompanije i preduzeća poseduju detaljne i potpune informacije o svom filantropskom delovanju tokom prethodne godine. Kako najveći broj nominacija, sada već godinama, pristiže za individualne darodavce, najveći broj njihovih predlagača je iz redova njihovih prijatelja, porodice, poslovnih saradnika ili korisnika njihove podrške. Njih često nominuju i građani koji ih ne poznaju lično, a koji su se o njihovim dobrim delima informisali u medijima ili putem društvenih mreža. Ti neznanci, obični građani, podnose nominacije u njihovo ime upravo u želji da njihovo dobro delo ne ostane skriveno.
Šta konkretno, kao nagrade, dobijaju laureati?
Pobednici konkursa, kao i dobitnici specijalnih priznanja, bivaju nagrađeni statuom ili sertifikatom, koji simbolizuju ideju davanja za opšte dobro, ali i medijskom promocijom od strane Trag fondacije, kako u tradicionalnim, tako i u novim, digitalnim medijima, koja se različitim intenzitetom sprovodi sve do narednog nagradnog konkursa. Dobitnici nagrada u oblasti korporativne filantropije će dodatno dobiti pravo da koriste zvanični znak VIRTUS nagrade za godinu za koju su nagrađeni na svim svojim proizvodima, promotivnim materijalima i dokumentima.
Ko čini žiri?
O nagradama odlučuje nezavisni žiri koji čine stručnjaci iz sveta privrede, akademskih institucija, kulture, marketinga i medija. Ovogodišnjie članice žirija su: Radojka Nikolić (predsedavajuća VIRTUS žirija), direktorka i glavna i odgovorna urednica časopisa Ekonometar i Magazin Biznis, Galjina Ognjanov, redovna profesorka Ekonomskog fakulteta u Beogradu, Jelena Bulatović, izvršna direktorka Srpske asocijacije menadžera, Sonja Dragojević, biznis dizajnerka u kompaniji New Startegy i Maja Vidaković, izvršna direktorka Alliance International Media.