Ako ste ovih dana pokušali da dođete do majstora za mašinu, vodoinstalatera, električara, bili ste na mukama. Malo ih je, imaju mnogo posla, a to sve je otvorilo vrata prevarantima.
Dobar majstor zlata vredi, ali za usluge takvih danas se prave liste čekanja. Može da prođe i više od pola godine dok provereno dobar zanatlija ne pronađe slobodan termin. Kada se pokvare bojler, mašina za veš ili klima-uređaj svaki dan čekanja je kao godina, a to mnoge natera da potraže bilo koga preko oglasa, navodi RTS.
„Imali smo problem i tražili smo električara. Nažalost, nismo mogli da ga nađemo po preporuci, nego smo ga našli putem oglasa. Došao je, saopštio nam da nam nedostaje određen deo, sam se ponudio da može taj deo da kupi, dali smo mu pare, on je otišao i nikad se više nije javio. Zvali smo ga naravno, međutim od njega uopšte nije bilo ni traga ni glasa. On je uzeo pare i otišao„, ispričala je jedna Beograđanka za RTS.
Neki prevaranti se predstavljaju kao radnici državnih preduzeća.
„Nažalost, dešava se poprilično često da građanima i našim potrošačima dolaze nesavesni majstori koji se predstavljaju kao radnici našeg preduzeća. Pre svega želim da naglasim da građani znaju da su naši radnici u obavezi da nose službene legitimacije i bilo ko od građana može da pozove naš kontakt-centar i da proveri da li su u pitanju naši radnici„, kaže Jelena Pronić iz „Beogradskog vodovoda“.
Ono što je ključna razlika, ističe Pronićeva, jeste da oni svoje usluge i bilo kakve izlaske na teren ne naplaćuju.
Nepoznate osobe su u martu prošle godine ubacivale letke u sandučiće stambenih zgrada u kojima su vlasnike stanova pozivali da zamene radijatore zbog lošeg kvaliteta. Lažno su se predstavljali kao radnici „Beogradskih elektrana“, a u tom preduzeću kažu da je ovakve prevare gotovo nemoguće sprečiti.
Kada građani traže majstora, kažu u Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije, najsigurnije je pre svega proveriti da li je registrovan u APR-u.
„Ukoliko neko ko nema registrovanu radnju obavi ovu uslugu, jedino možete da ga tužite ukoliko ste oštećeni ili da ga prijavite tržišnoj inspekciji da obavlja delatnost a da nije registrovan„, kaže Nikica Jovanović iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije.
Važno je da znate i ovo. Prema novom Zakonu o zaštiti potrošača, obaveza svakog majstora je da za uslugu koja košta više od 5.000 dinara izda predračun.
Biće sve više priučenih majstora
Pre 20 godina u Građevinskoj školi u Beogradu školovalo se u proseku 1.100 učenika, danas ih je tek 400. Ako se ovaj trend nastavi, biće sve više priučenih majstora i onih koji sve to koriste da bi se bavili različitim prevarama.
„Neki profili su ukinuti, nažalost, jer zbog nedovoljnog broja upisanih đaka državi nije rentabilno da finansira odeljenja koja su sa desetak i manje učenika, a suočavamo se sa time, tako da iz tog razloga nemamo više profil tesara, nemamo limara, ne obrazujemo više vodoinstalatere koje smo imali u ranijem periodu„, kaže Rade Zejak iz Građevinske škole.
Najbolji, školovani majstori odlaze u inostranstvo zbog boljih uslova rada i većih primanja.
Ako ste ovih dana pokušali da dođete do majstora za mašinu, vodoinstalatera, električara, bili ste na mukama. Malo ih je, imaju mnogo posla, a to sve je otvorilo vrata prevarantima.