Onlajn kupovina je svoj obim tokom pandemije uvećala 300 odsto. Sve je više i portala i stranica iza kojih stoje osobe spremne na prevaru, pa nisu retki potrošači koji su se našli u toj neprijatnoj situaciji. I pored crne liste virtuelnih prodavaca, Unija potrošača upozorava na opreznost.
Nikica Jovanović iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije kaže za RTS da je prva stvar na koju potrošači moraju da obrate pažnju da li sa druge strane imaju firmu.
„Da li je to lice od koga kupujete registrovano, da li ima registrovanu firmu, jer samo tada ste u sistemu Zakona o zaštiti potrošača, odnosno možete da izjavite reklamaciju i da odustanete od kupovine i ukoliko dođe do problema imate nekoga u sistemu kome možete da se žalite“, navodi Jovanovićeva.
Ističe da ukoliko je neko registrovan on vrlo jasno ostavlja svoje podatke – svoju ličnu kartu u smislu imena, matičnog broja, mejla na koji možete da se žalite.
Društvene mreže su plodno tlo za prevare. Jovanovićeva kaže da su društvene mreže upravo najčešća zamka u koju potrošači upadaju.
„Tu najčešće nemamo registrovane firme. Ukoliko kupite proizvod i kasnije ne možete da stupite u kontakt sa prodavcem, on vas blokira što je česta situacija, vi ste tu prepušteni faktički sami sebi“, dodaje Jovanovićeva.
Jedino što tada mogu potrošači je da prijave tu osobu koja prodaje robu da nije registrovana i da radi na crno.
„On će biti sankcionisan, ali vi nećete biti obeštećeni i onda je jedina mogućnost da zaštitite svoja prava sudskim putem“, dodaje Jovanovićeva.
Često se dešava da pri kupovini na društvenim mrežama ne dobijete proizvod koji ste naručili ili dobijete nešto sasvim drugačije. Jovanovićeva napiminje da postoji crna lista koja potrošačima može pomoći da provere kupce.
„Za sada se trudimo da podignemo svest potrošača koliko je važno kupovati od firmi, registrovanih pordavaca, a sačinili smo i crnu listu – gde smo na osnovu informacija i podataka koje su nam dostavljali potrošali ostavili podatke onih stranica koje ne poštuju zakon i nisu registrovane za prodaju, a potrošači su bili oštećeni“, naglašava Jovanovićeva.
Ukoliko kupujete od registrovanih prodavac imate 14 dana da se predomislite i da vratite robu, a to je najčešće problem kada se kupuje od fizičkih lica sa raznih naloga, jer ne može da se stupi u kontakt sa prodavcem.
Onlajn kupovina je svoj obim tokom pandemije uvećala 300 odsto. Sve je više i portala i stranica iza kojih stoje osobe spremne na prevaru, pa nisu retki potrošači koji su se našli u toj neprijatnoj situaciji. I pored crne liste virtuelnih prodavaca, Unija potrošača upozorava na opreznost.