U pripremi su četiri studijska programa za fakultete po dualnom modelu obrazovanja, koje će studenti moći da upišu od oktobra.
„Među prvim dualnim studijskim programima biće Odevno inženjerstvo i dizajn, na čijem razvoju radi Fakultet tehničkih nauka u Čačku uz podršku kompanija Tiffany i P..S..Fashion“, kaže za Tanjug rukovodilac Centra za edukaciju i dualno obrazovanje PKS Mirjana Kovačević.
Programi se pripremaju u oblasti IT-a i industrije 4.0, vazduhoplovnog mašinstva i tekstilne industrije, kaže za Tanjug savetnica u Ministarstvu prosvete Gabrijela Grujić.
Dualno obrazovanje biće na akademskim i strukovnim studijama, a uskoro će biti poznato i na kojim fakultetima.
„Cilj uvođenja studiranja po dualnom modelu obezbediće mladima učenje kroz rad u kompanijama i sticanje savremenih vestina kao i vestinu upravljanja znanjima. Privreda će na ovaj način za budućnost obezbediti ne samo održivost nego i inovativnost u okviru svojih razvojnih planova“, navela je Grujić.
Studenti će, dodaje, imati isti broj aktivne i praktične nastave, po 450 sati, a imaće i finansijsku podršku, 50 odsto od osnovne plate u skladu sa Zakonom o visokim dualnim studijama.
Učenici srednjih stručnih škola moći će da biraju između šest novih obrazovnih profila
U PKS najavljuju da će u narednoj školskoj godini učenici srednjih stručnih škola moći da biraju između šest novih obrazovnih profila.
To su tehničar štampe, obućar, stolar, trgovinski tehničar i tehničar za oblikovanje nameštaja i enterijera.
Kako su ranije najavili iz Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja učenici će moći da se opredele i za obrazovni profil – tehničar za operativnu forenziku.
Obrazovni profili se, navodi Kovačević, iz godine u godinu menjaju i uvode novi u zavisnosti od ponude i tražnje.
„Kompanije traže, a na osnovu toga se razvijaju profili. Nakon toga se pravi plan upisa u srednje škole, a u maju se objavljuje kroz konkurs, što je poziv učenicima da se odluče za izbor škole. U junu sagledavamo koliko su đaci prepoznali potrebe ponuđenih kompanija i njihovu spremnost da na njih odgovore u svojoj karijeri“, objašnjava Kovačević.
Do sada je, prema njenim rečima, ovaj model obrazovanja završilo više od 3.000 učenika srednjih stručnih škola, a ukupno je tim sistemom do sada obuhvaćeno oko 10.000 učenika.
Ističe da su rezultati zadovoljavajući, a urađeno je i istraživanje koje je pokazalo da je oko 70 odsto onih koji su pohađali dualno obrazovanje našli posao u struci za koju su se školovali.
Ukazuje da njih 35 odsto ostanu da rade u kompaniji u kojoj je realizovano učenje kroz rad i nakon školovanja.
Upitana da li se dualno obrazovanje pokazalo dobro za kompanije i škole, ona ocenjuje da jeste, ako se uzme u obzir da ovaj model školovanja pokriva samo 10 odsto sistema obrazovanja u Srbiji.
Dodaje, da su benefiti očigledni, kako za kompanije, tako i za učenike.
Mogućnost selekcije budućih kadrova
„Kompanijama to dosta znači, jer skraćuju vreme uvođenja u posao novozaposlenog i daje mogućnost selekcije budućih kadrova. Učenicima je to dobar put za vođenje karijere i više izbora, ali i mogućnost da se tokom školovanja steknu odgovarajuće veštine i brže nađe posao“, pojašnjava ona.
Praksa je do sada pokazala, navodi, da su najtraženiji obrazovni profili – bravar, zavarivač, industrijski mehaničar, operater mašinske obrade, kao i tehničar mehatronike.
Takođe, u gostiteljstvu su dosta traženi profili – kuvar i konobar, a u industriji nameštaja najtraženiji je tehničar za oblikovanje enterijera i nameštaja, dok je u tekstilu najatraktivniji modni krojač i modelar obuće.
Navodi da su 74 srednje stručne škole u Srbiji u dualnom modelu obrazovanju, dok u ovoj škoskoj godini 6.900 učenika pohađa ovaj sistem obrazovanja.
Ostvarena je saradnja sa oko 880 kompanija u Srbiji, ističe ona.
U poređenju sa evropskim zemljama gde učenik prvo nalazi kompaniju i sa njom zaključuje ugovor o saradnji, a nakon toga se opredeljuje za školu, u Srbiji je obrnuto.
„Đak prvo upisuje školu koja nudi obrazovovni profil, a nakon toga, u skladu sa svim određenim pravilnicima, podzakonskim aktima bude raspoređen u kompaniju u kojoj će da uči kroz rad“, navodi ona.
Pandemija je uticala na sve, ocenjuje ona i dodaje da i dalje ima kompanija koje su spremne da pomognu obrazovanje, ali ih ove okolnosti trenutno onemogućavaju.
„Pandemija ometa učenje kroz rad, a to je upravo dualno obrazovanje“, dodaje.
Kaže da kompanije razmišljaju o budućnosti jer će se pandemija završiti i da zato još danas moramo da mislimo o tome kako ćemo sutra.
Tako da je interesovnje i dalje na zavidnom nivou od strane kompanija.
Kada je reč o prijemu u željenu školu, kaže da to zavisi od rezultata prijemnog ispita koji deca polažu u osnovnoj školi, ali i od bodova koje nose iz škole.
Sve zainteresovane kompanije se mogu javiti PKS koja je partner Ministrarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja u realizaciji ovog dela obrazovanja.
U pripremi su četiri studijska programa za fakultete po dualnom modelu obrazovanja, koje će studenti moći da upišu od oktobra.