• Generacija Z na tržištu rada: Visoka očekivanja i spremnost na promene, više od polovine razmatra odlazak iz Srbije

    Tri četvrtine pripadnika generacije „Z“ smatra da prelazak iz škole na tržište rada veoma stresnim, očekuju da im početna plata na prvom poslu bude bar 90.000 dinara, a ne oklevaju da promene poslodavca ako nisu zadovoljni – pokazalo je istraživanje koje je sproveo Infostudov sajt „Startuj“. Čak 57 odsto ispitanika spremno je da razmotri odlazak iz Srbije. Da li su oni nova snaga koja tera poslodavce da se menjaju i postanu bolji?

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp
    Generacija Z na tržištu rada: Visoka očekivanja i spremnost na promene, više od polovine razmatra odlazak iz Srbije
    Foto: Pixabay

    Generacija Z obuhvata mlade rođene od sredine devedesetih godina prošlog veka pa do početka druge decenije 21. veka. Upravo oni polako preuzimaju tržište rada i to je je povod da se analizira njihov put od obrazovanja do zaposlenja.

    Istraživanje koje je sproveo Infostudov sajt „Startuj“ obuhvatilo je 1.805 mladih u Srbiji i pokazalo da tri četvrtine njih smatra prelazak iz škole na tržište rada veoma stresnim.

    Kao glavne razloge navode neodlučnost prilikom izbora zanimanja, nedostatak organizacionih veština i sumnju u ispravnost izbora studija. „To je jednačina sa tri nepoznate“, izjavila je za RTS Tatjana Vidaković iz Infostuda.

    Prema ovom istraživanju, mladi očekuju da im početna plata bude oko 90.000 dinara, dok za nekoliko godina rada očekuju zarade od oko 172.000 dinara, što je značajno iznad republičkog proseka.

    Realnost drugačija od očekivanja
    Međutim, realnost je drugačija, jer prosečna plata diplomaca iznosi oko 72.000 dinara.

    „Oni najverovatnije gledaju republički prosek i očekuju da će početno pristati na manje zarade, ali njihova očekivanja su ipak iznad onoga što trenutno ostvaruju u realnosti,“ napominje Tatjana Vidaković iz Infostuda.

    Mladi takođe imaju specifične kriterijume pri izboru prvog posla.

    Pored adekvatne finansijske kompenzacije, važni su im dobri međuljudski odnosi, balans između privatnog života i posla, kao i benefiti u skladu sa učinkom.

    Značajno im je da su kompanije društveno odgovorne i da slika koju šalju u javnost odgovara stvarnom stanju unutar firme.

    Iako od sistema očekuju da ih pripremi za tržište rada, oko dve trećine ispitanika smatra da obrazovne ustanove to ne čine na adekvatan način.

    Bez dovoljno prilika za napredovanje
    Očekivanja su da se nakon završetka školovanja brzo zaposle, ali često smatraju da to nije slučaj i da nemaju dovoljno prilika za napredovanje. Takođe, većina navodi da finansijska nadoknada nije u skladu sa njihovim očekivanjima.

    Značajan podatak je da bi 57 odsto ispitanika razmotrilo odlazak iz zemlje, a kao glavne razloge navode kvalitet života, bolju zaradu i mogućnost napredovanja.

    „Za njih je kvalitet života uređen sistem, mogućnosti za napredovanje i finansijska stabilnost,“ istakla je Vidakovićeva.

    Polovina ispitanika bi promenila poslodavca ako uslovi rada ne odgovaraju njihovim vrednostima.

    Savet: Istražite kompanije pre nego što se zaposlite
    Globalna istraživanja o generaciji Z potvrđuju slične trendove. Mladi širom sveta pokazuju da su im važni stabilnost posla i mogućnost za napredovanje, ali isto tako ne oklevaju da promene poslodavca ako se uslovi rada ne podudaraju sa njihovim očekivanjima.

    Tatjana Vidaković savetuje mlade da budu dobro informisani, da prođu kroz profesionalnu orijentaciju i pažljivo istraže kompanije pre nego što se zaposle.

    „Važno je da znaju gde se nalaze na tržištu rada i da balansiraju svoje želje sa realnošću. Oni su nova snaga koja tera poslodavce da se menjaju i postanu bolji,“ zaključila je Vidakovićeva.

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp
  • Komentari 0

    Napiši komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *


    NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 96H

    Ostalo iz kategorije Srbija