• Građanima stižu revizije presuda za troškove obrade kredita, traži se da vrate iznos koji su ranije dobili

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp
    013 Info

    Predsednik Organizacije potrošača i Udruženja bankarskih klijenata Efektiva Dejan Gavrilović izjavio je za Tanjug da su ovih dana korisnicima kredita u Srbiji, koji su ranije tužili banke zbog troškova obrade kredita i dobili sporove, sada počele da stižu revizije tih presuda, prema kojima u roku od osam dana moraju da vrate iznos koji su ranije dobili.

    „Javljali su nam se građani koji su dobili revizije, a o takvim slučajevima pišu i advokati na svojim grupama. Do ovog obrta je došlo nakon promenjenog stava Vrhovnog kasacionog suda, odnosno njegove dopune iz septembra prošle godine“, kaže Gavrilović i dodaje da se u ovim slučajevima više ništa ne može uraditi i da prava na žalbu nema.

    Prema njegovim rečima, građani će osim vraćanja novca koji su dobili od banaka na osnovu ranijih presuda, morati da plate i troškove sudskog postupka.

    Gavrilović za Tanjug navodi da za sada stižu samo revizije presuda vezanih za troškove obrade kredita, a dodaje da je pitanje dana kada će krenuti i one vezane za plaćanje premije osiguranja kod Nacionalne korporacije za osiguranje stambenih kredita.

    U Udruženju banaka Srbije (UBS) kažu da oni nemaju nikakav uticaj na odluke suda, te da osim iz medija nemaju saznanja o revizijama presuda i podsećaju na saopštenje UBS s kraja septembra 2021. izdato posle dopune stava Vrhovnog kasacionog suda (VKS).

    Generalni sekretar Udruženja banaka Vladimir Vasić za Tanjug navodi da je UBS u tom saopštenju pozvalo građane da se odreknu svojih tužbenih zahteva i da tako sa bankom sa kojom su u sporu urede odnose na obostrano zadovoljstvo.

    „Podsećamo takođe da je taj poziv nažalost bio predmet različitih nedobronamernih sumnjičenja i osporavanja, kao i odvraćanja građana od dogovaranja sa bankom, koja i sada traju“, kaže Vasić.

    Dodaje da je moguće da će ovakve odluke suda opredeliti neke koji su tužili banku da se odreknu tužbenog zahteva i navodi da je prema procenama do sada to učinilo oko 30.000 klijenata.

    Povodom bankarskih sporova nakon dopune stava VKS, nedavno se oglasio i Viši sud u Novom Sadu i između ostalog naveo da je „svaki predmet specifičan i postoji zaista velika raznolikost u pogledu činjeničnih tvrdnji na kojima građani zasnivaju svoje zahteve i izvedenih i prihvaćenih dokaza, pa tako i odluke sudova zavise od stanja u spisima predmeta i utvrđenih činjenica“.

    Prema stavu VKS, kako je naveo Viši sud u Novom Sadu, ništavost odredaba ugovora o troškovima obrade kreditnih zahteva postoji u svakom onom slučaju kada korisniku kredita u ugovornoj fazi nije dostavljena pisana ponuda sa označenom visinom troškova kredita, zatim kada mu je pisana ponuda dostavljena, ali tako da opredeljeni troškovi kredita nisu istovremeno prikazani i kroz efektivnu kamatnu stopu i kada se utvrdi da je plaćanjem ovog troška došlo do dvostruke naplate.

    U svim ovim slučajevima sudovi i dalje nalaze da su osnovani tužbe i zahtevi građana za utvrđenje ništavosti odredaba ugovora o kreditu koje se odnose na naknade na ime troškova obrade kredita i donose presude kojima usvajaju takve zahteve.

    S druge strane, kada banke dokažu da su prilikom zaključenja ugovora ispunile sve navedene uslove sud takve zahteve odbija, navodi se u izveštaju Višeg suda u Novom Sadu.

    Sud je pojasnio da u ovim predmetima postupa kao drugostepeni sud u postupcima po izjavljenim žalbama na presude osnovnih sudova sa teritorije njegove nadležnosti.

    Najveći broj novih predmeta po žalbi koji su ostali nerešeni u toku 2021. godine pred Višim sudom u Novom Sadu odnosi se upravo na sporove građana protiv banaka, a reč je o 27.392 predmeta.

    S obzirom da je reč o sporovima male vrednosti, odluke Višeg suda u Novom Sadu su konačne, odnosno pravosnažne, što znači da protiv njih više nije moguće pred sudovima više instance preispitivati zakonitost i pravilnost, osim u izuzetnim slučajevima kada Vrhovni kasacioni sud dozvoli izjavljivanje revizije zbog ujednačavanja pravne prakse.

     

    Predsednik Organizacije potrošača i Udruženja bankarskih klijenata Efektiva Dejan Gavrilović izjavio je za Tanjug da su ovih dana korisnicima kredita u Srbiji, koji su ranije tužili banke zbog troškova obrade kredita i dobili sporove, sada počele da stižu revizije tih presuda, prema kojima u roku od osam dana moraju da vrate iznos koji su ranije dobili.

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp
  • NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 96H

    Ostalo iz kategorije Srbija

    Na našim rekama primetan sve veći broj ribokradica

    Ribočuvari ovih dana imaju pune ruke posla. Da li zbog posta ili iz nekog drugog razloga, na našim rekama primetan je sve veći broj ribokradica. Iako su za krivolov predviđene velike kazne, mnogi […]

    Gde je nestala 13. plata u Srbiji

    Ono što nazivamo 13. platom jesu dodatne naknade koje kompanije isplaćuju radnicima kao dobrovoljne bonuse, zasnovane na učinku ili kao obavezne isplate jednake mesečnoj zaradi. […]