• Imitiranje članova porodice – nova onlajn prevara nastala zahvaljujući veštačkoj inteligenciji

    Ovih dana kruži nova vrsta prevare, čija su meta stariji građani. S druge strane slušalice umesto čoveka – veštačka inteligencija. Oponašajući glasove bliskih članova porodice, prodaje im uverljivu priču da su njihovi bližnji u opasnosti i da im je potrebna novčana pomoć.Prema svedočenjima na društvenim mrežama, roditelji, žrtve takve prevare, prolazili su kroz gotovo identičan scenario – telefon zazvoni, kada se jave, s druge strane iste, zastrašujuće rečenice.

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp
    Imitiranje članova porodice – nova onlajn prevara nastala zahvaljujući veštačkoj inteligenciji
    Foto: Pixabay

    Prema svedočenjima na društvenim mrežama, roditelji, žrtve takve prevare, prolazili su kroz gotovo identičan scenario – telefon zazvoni, kada se jave, s druge strane iste, zastrašujuće rečenice.

    Predstave se da zovu iz bolnice, tvrdeći da je dete doživelo tešku saobraćajnu nesreću, i da je hitno potreban novac za operaciju, dok se u pozadini čuje glas deteta kako to potvrđuje.e

    „Rekli su da zovu iz Urgentnog centra, da sam doživela tešku nesreću, i moraju hitno da me operišu, da mi ne bi uradili amputaciju. Postoji rešenje – jedino neki šrafovi iz Nemačke, ali to košta 97.000 evra. Ja sam ‘kao’ rekla: ‘Mama, tata, pomozite mi hitno! – s mojim glasom. Roditelji su rekli da nemaju te pare i da su penzioneri“, navela je jedna osoba koja je doživela prevaru.

    „Kriminalci uzmu nečiji uzorak glasa, da li preko društvenih mreža, preko Tik-toka, Jutjuba ili samim pozivanjem te osobe, gde oni snime njegov glas, gde ga uz pomoć određenih platformi, alata posle kloniraju. Prethodni korak je u svemu tome da oni povežu kontakte žrtve i njegovog srodnika“, rekao je za RTS Saša Živanović, načelnik Odeljenja za visokotehnološki kriminal MUP-a, u penziji.

    Kako prepoznati da je reč o veštačkoj inteligenciji

    To, kažu stručnjaci, ostavlja jak utisak na žrtvu i osećaj da mora da pomogne. Upozoravaju da budete oprezni, da postavite pitanja na koja veštačka inteligencija neće imati odgovor.

    „Postaviti pitanje ko je doktor, tražiti ime ustanove u kojoj se njihova kćerka nalazi“, rekla je Sanja Kekić, stručnjakinja za sajber bezbednost.

    U MUP-u tvrde da nisu imali prijave od onih koji su bili žrtve prevare pomoću tehnologije koja oponaša glas bliske osobe.

    „Ukoliko su građani oštećeni navedenim sistemom prevara, mogu kontaktirati Službu za borbu protiv visokotehnološkog kriminala na mejl vtk@mup.gov.rs. Obratite pažnju na neobične izraze i obrasce u govoru „pozivaoca“, kašnjenje zvuka za pokretom lica (nesinhronizovan govor) ukoliko se radi o video-pozivu i slično. Nemojte deliti svoje lične podatke, zaštitne podatke platnih kartica ili pristupne parametre sem u izuzetnim slučajevima, uz potvrdu identiteta“, navodi se u saopštenju MUP-a.

    Oprez prilikom razmene glasovnih poruka

    Stručnjaci savetuju i da vodite računa sa kim razmenjujete glasovne poruke, i da zaštitite telefon softverima za prepoznavanje sumnjivih poziva ili SMS poruka.

    „Da uz pomoć naših telekomunikacionih operatera, znamo te brojeve odakle nam stižu, kako bi oni bili blokirani, da naši građani ne bi primali takve pozive, u suštini broj jedan je da mi upoznamo naročito naše starije građane da su ovakve prevare moguće“, istakao je Živanović.

    U Australiji je, na primer, pre tri godine gotovo 240.000 ljudi prijavilo da su bili žrtve ovakvih prevara, pri čemu su izgubili više od 500 miliona dolara.

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp
  • Komentari 0

    Napiši komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *


    NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 96H

    Ostalo iz kategorije Srbija