Izazovi digitalnog doba: Preopterećenje informacijama i stimulansima, detoksikacija kao ključ za mentalno zdravlje
Svakodnevna višesatna izloženost digitalnom sadržaju koji donosi konstantan audio-vizuelni stimulans, dovodi do kognitivnog zamora i prezasićenosti hormonima nagrade.
O važnosti digitalne detoksikacije u Jutarnjem programu RTS-a govorili su psiholog i psihoterapeut Danijela Posedi i stručnjak za neuromarketing Nikola Učur.
Istraživanje agencije IPSOS pokazalo je da više od 80 odsto osoba starijih od 12 godina ima i koristi mobilni telefon, i to u proseku više od četiri sata samo na društvenim mrežama.
„Kada razmislimo koliko vremena provodimo na mobilnom telefonu, nije čudo da dolazi do mentalnog zamora zbog stalnog priliva informacija koji izaziva kognitivni zamor. Zbog toga često ne možemo da se ni odmorimo ni naspavamo“, objašnjava Danijela Posedi.
Mobilni telefon i digitalno okruženje jeste realnost, ali bi bilo dobro da se, kako kaže, pomiri oflajn i onlajn okruženje.
„Uvek moramo imati u vidu koliko stalna izloženost informacijama utiče na našu psihofizičku dobrobit. Korišćenje telefona, posebno pred spavanje, značajno utiče na san, jer nas konstantan priliv sadržaja sa društvenih mreža stalno čini napetim. Tu je i poznati strah da nismo nešto propustili i onda se potpuno identifikujemo sa društvenim mrežama“, ističe psiholog i psihoterapeut.
Prezasićenost hormonima nagrade
Pažnju prikovanu za telefon često izazivaju vizuelno i auditivno zanimljivi snimci, proizvodi, reklame, i u tim trenucima dolazi do stimulacije našeg hormonskog sistema.
„Bilo koji od sadržaja na društvenim mrežama može da pokrene jedan od četiri hormona nagrade – dopamin, oksitocin, seratonin i endorfin. Mi tako polako postajemo zavisni od korišćenja tog sadržaja. Prekomerne doze ovih hormona izazivaju različite kognitivne i emocionalne funkcije što utiče na smanjivanje racionalnosti u donošenju odluka“, navodi Nikola Učur.
Prema njegovim rečima, ako bi smo uzeli svaku naviku i rasčlanili je, videli bismo da se ona sastoji od okidača, radnje i nagrade.
„Ukoliko ustanete ujutru i ne uzmete odmah telefon u ruke već pročitate 20 strana knjige ili odradite trening, pa tek onda uzmete telefon ruke, vama će mozak onda da dobije onu dozu nagrade koja mu je neophodna. Danas su ljudi, posebno deca, prekomerno zasićeni hormonom nagrade“, kaže stručnjak za neuromarketing.
Kada se smanji interakcija sa digitalnim sadržajima i uređajima, dolazi i do neuroloških promena – racionalnije, usporenije i opuštenije odlučujete, manjak stresa i anksioznosti, bolji san zbog kraće izloženosti plavom svetlu, manje depresivnih faza…