Sve je više upozorenja o bezbednoj onlajn kupovini otkako je naručivanje robe putem interneta povećano zbog pandemije. Jedno od njih je „često kontrolišite transakcije koje se dešavaju na vašem računu“. Jer čak iako niste nikada ništa plaćali onlajn, može da vam se desi da vam novac sa računa nestane, a da banka ne može da uđe u trag počiniocu. Kakva su vaša prava u tom slučaju i ko je dužan da vas obešteti?
Hakeri ne posustaju. Ovih dana sa računa nekih građana, iako nisu koristili kartice za bilo kakva plaćanja, skidan je novac, najčešće oko 800, 900 dinara. Suma je mala jer je neko procenio da sitne pare većina neće primetiti kao manjak.
Najčudnije od svega je to, što su građani dobili poruke na svojim mobilnim telefonima o odlivu sredstava u drugim, nedinarskim valutama, npr. dolarima, kao i to da banke, iako su poslale obaveštenje o odlivu novca, nemaju evidenciju o tome.
„Uveče sam dobila poruku za novo stanje na računu, da je plaćeno u dolarima sa dinarskog računa. Nemam dolara i ništa nisam plaćala. A ti dolari su sa maestro kartice koju ne koristim“, ističe Marija Prentović.
U ovom slučaju novac je vraen na račun korisnika. To, uz izdavanje nove i blokiranje stare kartice jeste pravilo banaka, ali je očigledno da ni njima nije jasno kako dolazi do prevara.
„Nisu mi ništa rekli jer su i oni bili poprilično zbunjeni u jednom trenutku. Rekli su da je došlo do neznatnog broja zloupotrebljenih kartica“, dodala je Marija Prentović.
Mađu najčešćm metama hakerskih napada su koriničke šifre, jer omogućavaju pristup vrednim i osetljivim podacima. Većina prevara sa platnim karticama dolazi preko interneta, zato, pazite na kojim sajtovima kupujete.
Ne nasedajte na lažne bankare
Ako vam se neko predstavi kao bankar, pozove vas i upozori na to da vam skidaju pare sa računa, zahtevajući da mu izdiktiratebroj kartice kako bi to zaustavio, ne nasedajte, jer pravi bankar zna broj vašeg računa.
Ako su vam ukradene ili izgubljene kartice, budite sigurni da neko može da ih koristi u vaše ime. Zato, često kontrolišite svoj račun – u banci, direktno, onlajn ili porukama koji bi posle svake upotreba kartice trebalo da stižu na vaš mobilni telefon.
Takođe, o nestanku kartice odmah obavestite banku koja će stopirati njeno korišćenje, a vama izdati novu.
„Ako je neko potrošio 30.000, onda bi trebalo da dobijete porukud a je neko potrošio 30.000. To je momenat kada vi reagujete, obavestite da vi to niste, da je nešto sumnjivo. Tada se kartica blokira i proverava se gde su tih 30.000 otišle, zašto i zaustavlja i vraća“, kaže Dušan Uzelac sa sajta Kamatica“.
Pazite gde kupujete
Savet je da pazite na kojim sajtovima kupujete. Ukoliko vam oni izgledaju neprofesionalno, sumnjivo, ukoliko su cene takve da su previše dobre da bi bile istinite, definitivno ih izbegnite.
„Kad vi nađete nešto drastično jeftinije onlajn, to je nešto sumnjivo. Koja je firma, gde je registrovana, da li postoji kontakt fizički, fizička adresa, telefon…“, dodaje Uzelac.
Stručnjaci tvrde da ne treba nasedati na pozive kada vam zbog navodne uplate na vaš račun zbog dobita u nekoj nagradnoj igri traže broj kartice.
Jedan od osnovnih saveta je da broj kartice i prateće sigurnosne elemente ne otkrivate licima putem društvenih mreža, imajl poruka i telefona, osim ako nije u pitanju telefonsko bankarstvo, sa čijim ste pravilima već upoznati.
Sve je više upozorenja o bezbednoj onlajn kupovini otkako je naručivanje robe putem interneta povećano zbog pandemije. Jedno od njih je često kontrolišite transakcije koje se dešavaju na vašem računu. Jer čak iako niste nikada ništa plaćali onlajn, može da vam se desi da vam novac sa računa nestane, a da banka ne može da uđe u trag počiniocu. Kakva su vaša prava u tom slučaju i ko je dužan da vas obešteti?