Kako treba da izgleda test iz matematike – vredi li pravi rezultat bez ispravnog postupka
Test iz matematike na probi male mature ove godine bio je drugačiji. Oni koji su ga pravili imaju potpuno suprotno mišljenje o tome kako test treba da izgleda u odnosu na profesore. Jednima je bitan postupak, a drugi vrednuju samo rezultat.
Kada se računa površina trostrane piramide ili šestougla na školskom testu, da bi zadatak bio tačan, neophodno je da se, uz rešenje, prikaže i postupak računanja. Tako je, barem, do sada bilo.
Ipak, na ovogodišnjem probnom testu iz matematike postupak se u 17 od 20 zadataka ne traži. Bilo je dovoljno samo zaokružiti jedan od ponuđenih odgovora. Većina osmaka kaže da im je to olakšalo test.
Nastavnici uglavnom nisu saglasni sa ovakvim načinom provere znanja učenika.
„Konkretna situacija u odeljenju – pregledam rad učenici koja je inače takmičar iz matematike i ona u zadatku gde se ne traži postupak ima napisan ceo postupak kako bi došla do rešenje i vidi se da ona to zna, ali zbog nepažnje tokom čitanja ili računanja ona zaokruži loš odgovor, dok drugo dete koje je slabije ima samo zaokružen odgovor i to tačan. Zato mislim da ne možemo baš da dobijemo realnu sliku“, navodi nastavnik matematika u Osnovnoj školi „Josif Pančić“ Miroslav Antonić.
Iako neki roditelji, đaci i nastavnici smatraju da test na zaokruživanje olakšava prepisivanje, u Zavodu za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja kažu da su ovakvi zadaci u skladu sa školskim testovima u svetu. Tvrde i da ne mora da znači da su lakši.
„Deca su danas drugačija, brza su, digitalizovana, sve vole na klik, ne vole da čitaju dugačke tekstove, vole brze odgovore. Mi moramo da se prilagođavamo deci i da se menjamo i navikavamo na to“, ističe direktor Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja Branislav Ranđelović.
Nastavnik matematika Miroslav Antonić kaže da se poslednjih godina ide ka tome da se sve više zadataka traži bez postupaka.
„Nisam mislio da će to biti ovako brzo na ovom nivou, tako da mogu reći da su moji đaci uradili u skladu sa očekivanjima manje-više“, ističe Antonić.
Pandemija koronavirusa i onlajn nastava uticali su na to da probni test bude lakši ove godine, tvrde nastavnici i smatraju da učenicima koji matamatiku znaju slabije, ovakvi testovi više odgovaraju. Svi imaju vremena da se spreme, jer će završni test iz matematike za male maturante biti održan krajem juna.
Test iz matematike na probi male mature ove godine bio je drugačiji. Oni koji su ga pravili imaju potpuno suprotno mišljenje o tome kako test treba da izgleda u odnosu na profesore. Jednima je bitan postupak, a drugi vrednuju samo rezultat.