Kako (zaista) da reklamirate račune za struju?
Više građana je dobilo značajno veće račune za struju u odnosu na prethodnu godinu, što je izazvalo burne reakcije. U javnosti su se pojavile razne teorije o tome da su u pitanju posledice hakerskih napada, pa čak i sistematske krađe. Hakerski napad je saniran i portal EPS-a „uvid u račun“ ponovo je aktiviran, pa potrošači mogu da dobiju sve relevantne informacije o trenutnoj ali i potrošnji u prethodne tri godine.
Najviše problema ima kod potrošača kojima je brojilo pogrešno očitano, jer se brojila u Srbiji se i dalje „ručno“ očitavaju, čak i kod potrošača koji imaju nova digitalna brojila. Očitavanje brojila za EPS vrše privatne firme i tu se dešavaju brojne greške.
Ukoliko potrošač posumnja da mu je račun za struju neispravan, neophodno je (i jedino moguće) da pogleda stanje na strujomeru, i da ga uporedi sa stanjem koje se nalazi na računu za struju.
Ukoliko se ispostavi da je stanje na strujomeru manje nego što je u računu, potrošač može telefonom da fotografiše brojilo.
U tom slučaju, dovoljno je poslati mail na adresu koja se nalazi u računu, i priložiti fotografiju brojila. Praksa EPS-a je da posle slanja fotografija u roku od nekoliko dana stornira račun za struju i šalje potrošaču novi.
Pisac ovog teksta je u prethodne tri godine dobio dva pogrešna računa, i na oba računa je uložio reklamaciju koja mu je, uz priloženu fotografiju brojila, odmah uvažena.
Potpuno je besmisleno ulagati prigovor na račun EPS-u i tražiti podatke o trogodišnjoj potrošnji kao što je preporučilo udruženje „Efektiva“, pošto potrošač ima mogućnost i da na portalu EPS-a uvid u račun sagleda svoju potrošnju u prethodne tri godine.
Treba voditi računa o tome da su računi za struju značajno skuplji nego pre dve godine i zbog višestrukih poskupljenja struje, kumulativno za preko 42 odsto u tom periodu.
Dodatnu konfuziju potrošačima može uneti i popust koji EPS odobrava već drugu zimu onim potrošačima koji smanje račun za struju u odnosu na period od pre dve godine.
Potrošač koji je prošlog januara, koji je bio relativno topao, uštedeo struju, mogao je da za 30 odsto smanji račun.
Ali, ukoliko u januaru ove godine potrošač nije mogao da smanji potrošnju struje u odnosu na prethodne dve godine, njemu će povećanje računa biti znatno veće.
Na primer, ukoliko je u januaru 2023. godine ostvario popust od 30 odsto, a u januaru ove godine nije smanjio potrošnju, račun mu može biti povećan i za 50 do 70 procenata u odnosu na januar prethodne godine.
Izvesno je struja više nije jeftina kao što je bila do pre dve godine, a potrošači pre svega treba da vode računa o potrošnji i da odmah reaguju ukoliko vide da je račun naglo uvećan.
Ali treba imati u vidu i da se račun za struju jednostavno može proveriti tako što se pogleda stanje brojila. Sve druge račune, potrošač jednostavno teško ili nikako ne može da proveri.