Kakva je situacija na granicama od uvođenja EES sistema
Od početka primene novog Sistema evidentiranja ulazaka i izlazaka iz država-članica Evropske unije (EES), 12. oktobra, iskustva beogradskih prevoznika na međunarodnim linijama pokazuju da putnici moraju uz prtljag poneti i puno strpljenja jer zadržavanja na granici za ulaz u države članice Evropske unije mogu potrajati i duže od dva sata.

Sistem EES predviđa automatsku registraciju državljana zemalja izvan EU svaki put prilikom prelaska spoljne šengenske granice, a dugoročni cilj je postupno smanjenje vremena čekanja u redovima za kontrolu pasoša, kao i pojednostavljenje i automatizacija graničnih procedura.
Primena EES se podrazumeva za državljane zemalja izvan EU koji u zemlje Unije putuju na boravak do 90 dana unutar razdoblja od 180 dana, a odnosi se i na putnike kojima je potrebna viza i ako su oslobođeni obaveze da poseduju vizu članice EU u koju ulaze.
Sistem važi samo pri prvom ulasku u zemlju koja primenjuje EES, a granična kontrola obuhvata uzimanje otisaka četiri prsta, fotografiju lica i unos ličnih i putnih podataka u elektronski sistem.
Registruje se ime, datum rođenja, državljanstvo, pol, putna isprava, fotografiju lica i otisci prsta, a ujedno evidentira datum i mesto ulaska u evropsku zemlju koja primenjuje EES sistem i izlazak iz te zemlje. U posebnim slučajevima beleži se i odbijanje ulaska.
U početnoj fazi, sistem je aktiviran na pojedinim graničnim prelazima i sa ograničenim radnim vremenom, ali će se postepeno proširivati do pune operativnosti.
„Dosadašnja iskustva u jako loša ukoliko se dogodi da uđemo u taj dnevni period od dva probna sata primene novog sistema. Poslednji put smo sa 34 putnika stajali oko dva sata i 40 minuta“, kaže za FoNet vozač „Laste“ na redovnoj liniji Beograd-Rijeka-Umag-Poreč Zoran Mijušković
On se pribojava da će, „ako se ovako nastavi, biti velikih problema na granici“ dok sistem ne profunkcioniše u potpunosti.
„Putnici reaguju kako moraju, prilagođavaju se, ćute, putuju, nemaju izbora. Tako je svima, i nama i njima“, kaže Mijušković, navodeći da su se, pre primene EES, autobusi zadržavali 15-20 minuta, a sad se dešava da se „zaglave“ i po dva sata, zavisno od boja putnika u autobusu.
Primena novog sistema će, tvrdi on, iznuditi i pomeranje reda vožnje.
„Policija i carina radi svoj posao, prilagođavamo se i mi i oni. To će vremenom da se uskaldi, ali zasad je tako. Videćemo“, kaže vozač „Laste“.
Snežana Radovanović, vlasnica „BS Tursa“, koji više od dve decenije uspešno sarađuje na redovnoj liniji Beograd-Pula sa pulskim „Filsom“ kaže da će primena EES sitema „sigurno uticati na red vožnje“.
„Ako za svakog putnika treba pet do sedam minuta, kao što su rekli, to će znatno usporiti prelazak granice i red vožnje u nastavku putovanja“, rekla je FoNetu Snežana Radovanović.
Ona se pribojava da će „to svakako biti problem ako redovne linije ne dobiju prioritet“ pri prelasku granice.
Primena EES sistema za sada važi prema Hrvatskoj na prelazu Batrovci – Bajakovo i na Aerodromu Zagreb, u Bugarskoj na prelazu Gradina – Kalotina, u Rumuniji na prelazu Kaluđerovo – Najdaš, dok će se u Mađarskoj sistem uvoditi fazno od 28. oktobra do 11. novembra 2025. na prelazima Tompa, Horgoš, Bački Vinogradi, Bačalmaš, Bački Breg, Rabe-Kibekhaza i drugim.
U razdoblju od 12. oktobra 2025. do 10. aprila 2026. godine pasoši će se i dalje pečatirati svim putnicima, bez obzira na to da li im je formiran EES dosije.