Nakon prvobitnog oduševljenja stanovništva novim brzim vozom Soko, sve češće stižu vesti o kamenovanju ovog, ali i drugih vozova u Srbiji. Poslednje u nizu dogodilo se juče, zbog čega su otkazana dva polaska BG Voza. Psiholog Žarko Trebješanin za N1 kaže – problem je u nasilju koje se u Srbiji gaji i promoviše.
Dva puta u protekle tri nedelje kamenovan je brzi voz Soko. Oba puta u neposrednoj blizini Beograda- u naseljima Kamendin i Zemun. Zbog toga Srbija Voz od 6. juna na pojedinim polascima putnike na relaciji Beograd-Novi Sad prevozi „Regio Express“ garniturama, umesto „Sokolom“.
Poslednji u nizu incidenata na železnici – zabeležen je juče, kada je zbog kamenovanja razbijeno staklo na jednoj garnituri BG Voza, zbog čega su otkazana dva polaska.
„Upozoravamo da kamenovanje vozova predstavlja izuzetnu opasnost po bezbednost svih učesnika u saobraćaju, na prvom mestu ugrožava bezbednost putnika, sprečava redovno odvijanje železničkog saobraćaja ali se istovremeno nanose i velike štete železničkoj imovini“, kaže se u saopštenju Srbija Voza.
Evo šta kažu građani o kamenovanju vozova:
„To ne valja nikako da se radi, šta god ko mislio, ne treba da se baca kamenje na voz“.
„Pa to je strašno, mislim uništava se nešto što valja, grehota“.
„Pa to je primitivizam, to je apsolutni primitivizam, zašto kamenovati voz“?
„Primitivizam. Živimo u 21. veku i svest treba da bude na višem nivou od tog“.
Kamenovanje vozova jeste primitivizam, slaže se sagovornik N1 – psiholog Žarko Trebješanin, ali krivca traži na drugom mestu.
„Ovde je problem što je nasilje nešto što se promoviše. Paradigma za to su rijaliti programi. Nije svejedno ko to radi. Ako su to deca potrebno je sa njima raditi, da ne odgajamo kriminalce, već građane koji su odgovorni i svesni svojih prava i obaveza. Ako nisu deca, tu imate sasvim druge mere – mora biti ozbiljna akcija i ono što je bitno – kasnije kada se podigne optužnica da se to relativno brzo završi i da vidimo da su oni propisno kažnjeni“, kaže Trebješanin.
Brže rešenje za akutni problem nudi ministar Tomislav Momirović.
„Postoji nekoliko modela – jedan je taj da montirate stotine kamera, ali one bi angažovale veliki broj ljudi koji bi nadgledale, i veliki broj ljudi koji bi intervenisao. Mi ćemo nažalost morati i to da radimo. Moraćemo da angažujemo dronove koji će pratiti vozove““, naveo je Momirović.
„Pa eto meni to zvuči kao i ove kamere koje se postavljaju po gradu. Onda kad se desi neki zločin ili nesreća, vi najedanput nemate snimak, ili dva minuta koja su odlučujuća“, smatra Žarko Trebješanin.
U Zakonu o železnici eksplicitno je navedeno da je bacanje bilo kakvog predmeta na železnička vozna sredstva strogo zabranjeno, te da počiniocima takvog prekršaja preti kazna zatvora od tri meseca do osam godina.
Iako smo uputili pitanja Ministarstvu unutrašnjih poslova – da li su saznali ko je poslednji put kamenovao vozove, kao i da li je predlog ministra Momirovića o dronovima koji prate vozove ostvariv, odgovor nismo dobili.
Nakon prvobitnog oduševljenja stanovništva novim brzim vozom Soko, sve češće stižu vesti o kamenovanju ovog, ali i drugih vozova u Srbiji. Poslednje u nizu dogodilo se juče, zbog čega su otkazana dva polaska BG Voza. Psiholog Žarko Trebješanin za N1 kaže – problem je u nasilju koje se u Srbiji gaji i promoviše.