Kartu imaš, ali mesto u autobusu ne – stajanje u međugradskom prevozu nezakonito, ali nije retko
Koliko puta vam se desilo da, kada putujete u neki drugi grad, kupite kartu za autobus, a iznad glave vam stoji putnik koji nema mesto da sedne, a ima kartu? Sem što je neprijatno, to je i nelegalno. Uprkos tome što o tome vode računa i policija i inspekcija, pošle godine je napisano samo deset kazni za taj prekršaj.
Autobus prevoznika Trans-jug pošao je sa perona na glavnoj autobsukoj stanici i bio je pun putnika, ali je vozač na prvoj stanici u Žarkovu primio još 10-ak, od kojih dvoje dece. Puna dva sata stajali su tako do Ljiga. Putnici su negodovali zato što je autobus prepun, žalili su se da ne može da se diše, ali vozač se nije obazirao. Uredno je naplatio svaku kartu.
Od Trans-juga ekipa Beogradske hronike dobila je pisani dogovor da nisu primetili da je na toj liniji gužva i da niko od putnika do sada nije prijavio da nije imao mesto za sedenje.
„Prevoznik bi trebalo ili da bolje isplanira kapacitete koji bi odgovarao tim transportnim potrebama, ili kada dođe u tu situaciju kada nema vozilo da jednostavno ograniči broj ulaska putnika u vozilo“, navodi Miodrag Repacki, inspektor za drumski saobraćaj.
Za putnike stajanje u međugradskom prevozu petkom ili u špicu nije retkost, iako je nezakonito.
Da se ne biste uzdali u sreću, najbolje je da kartu kupite na stanici, jer samo tako imate sigurno mesto za sedenje.
„Mi smo isključivo odgovorni za onu prodaju karata koji dogovorimo za prevoznikom, on nama
kaže koliko možemo da prodamo. Kome prevoznik još da proda karte u prevozu, mi to ne
znamo, nije u našoj nadležnosti“, kaže Dragana Radošević, prodajna služba BAS-a.
Repacki ukazuje da ne postoji dobra koordinacija između samog prevoznika i autobuske stanice koja vrši prodaju karata.
„Takođe, u prevozu postoji i mesečna karta i prevoznik nema tačnu predstavu o tome koliki će broj putnika biti prisutan prilikom prijema putnika i onda dolazi do većeg broja putnika u odnosu na broj sedišta“, ističe Repacki.
Na pitanja koliko je karata Trans-jug prodao BAS-u i zašto je autobus od Žarkova do Ljiga bio prepun putnika, nisu nam odgovorili. Jedno je sigurno – u međugradskom prevozu putnici ne smeju da stoje, zarad sopstvene i sigurnosti ostalih putnika.
„Pre svega zbog bezbednosti. Stavite se u situaciju da neko stoji u hodniku i prilikom naglog kočenja može doći do povređivanja putnika“, ukazuje Repacki.
Ako vam se desi da vozač primi putnike da stoje u autobusu, kako biste zaštitili i sebe i druge, trebalo bi da ga prijavite inspekcijskoj službi za drumski saobraćaj. Samo u proteklih 10 dana stigle su četiri prijave.
Inspekcijska služba kažnjava samo prevoznike, a policija i vozače. Kako su nam rekli, prošle godine napisano je 10 kazni. Kazna za vozača je do 20.000 dinara i tri kaznena poena, a za prevoznika i do pola miliona dinara.
Koliko puta vam se desilo da, kada putujete u neki drugi grad, kupite kartu za autobus, a iznad glave vam stoji putnik koji nema mesto da sedne, a ima kartu? Sem što je neprijatno, to je i nelegalno. Uprkos tome što o tome vode računa i policija i inspekcija, pošle godine je napisano samo deset kazni za taj prekršaj.