Kolike su kazne za pogrešno upravljanje e-fakturama?
Iako je Zakon o elektronskom fakturisanju stupio na snagu još 2021. godine, i danas dan se polemiše o nejasnoćama i nedoumicama koje proističu iz ovog Zakona.
To ne iznenađuje, budući da je Zakon sa sobom doneo čitav niz novina, koje bi trebalo besprekorno primenjivati. Zakon je za cilj imao digitalnu transformaciju knjigovodstva i ostvarivanje brojnih olakšica, ali je posledica i pooštravanje kontrole poreza.
Ceo proces se odvijao po etapama: prvo je obavezu izdavanja e-faktura imao javni sektor ka javnom sektoru, zatim privatni sektor ka javnom sektoru, onda javni sektor ka privatnom sektoru i na kraju je realizovana obaveza izdavanja e-faktura između subjekata privatnog sektora koji su obveznici PDV-a. Postupak uvođenja e-faktura i obaveze evidentiranja PDV-a kroz sistem elektronskih faktura je u Srbiji počeo 1. 5. 2022. godine i finalizovan 1. 1. 2023. godine.
Šta su elektronske ili e-fakture i SEF?
E-fakture predstavljaju razmenu faktura elektronskim putem. Reč je o elektronskom zapisu faktura, koje se izdaju, procesuiraju i arhiviraju isključivo elektronskim putem.
Obavezni elementi elektronske fakture:
● poslovno ime, adresa, PIB i matični broj izdavaoca fakture
● poslovni račun izdavaoca elektronske fakture
● poslovno ime, adresa, PIB i matični broj primaoca elektronske fakture
● poslovni račun primaoca elektronske fakture
● datum isporuke dobara, odnosno pružanja usluga ili avansne naplate
● iznos avansnih plaćanja ukoliko postoje
● instrukcije za plaćanje
● podatke o visini i količini isporučenih dobara ili vrste i obim izvršenih usluga
● iznos osnovice za PDV
● poreska stopa PDV-a
● iznos PDV-a koji je obračunat kao osnovica
● ukupan iznos e-fakture
● napomena o odredbi zakona kojim se uređuje PDV na osnovu koje nije obračunat PDV
E-faktura može sadržati i druge podatke propisane relevantnim zakonima (npr. Zakon o PDV), ili druge podatke relevantne za izdavaoca, primaoce i druge zainteresovane strane. Takođe, uz e-fakturu izdavalac može da priloži i drugu relevantnu dokumentaciju od značaja za izdavaoca, primaoca i druge zainteresovane strane (npr. privremene situacije).
SEF predstavlja program, odnosno informatičko-tehnološko rešenje, koje je realizovano od strane Ministarstva finansija, a kojim upravlja informacioni posrednik. SEF ima dve važne funkcije: upravljanje e-fakturama (prijem, slanje, evidentiranje, obrada, arhiviranje) i evidentiranje PDV-a od strane poreskih obveznika.
SEF-u je moguće pristupiti posrednim ili neposrednim putem.
Neposredan pristup moguće je ostvariti putem dva tehnička rešenja pristupa:
1. putem korisničkog interfejsa, kada ovlašćeno lice putem internet pretraživača može da vrši kreiranje i izdavanje e-faktura i/ili prihvatanje i odbijanje e-faktura i elektronsko evidentiranje obračuna PDV u ime subjekta prometa u okviru svojih ovlašćenja;
2. putem aplikativnog interfejsa (eng. API – Application Programming Interface) koji omogućava povezivanje sa softverskim sistemom subjekta prometa i vršenje navedenih radnji.
Posredan pristup vrši se putem korišćenja informacionog posrednika.
Sistem e-faktura je obavezan za firme iz javnog i privatnog sektora koje su u sistemu PDV-a. Postoje i dobrovoljni korisnici SEF-a. U pitanju je obveznik koji plaća porez na prihod od samostalne delatnosti po zakonu koji uređuje porez na dohodak građana i obveznik poreza na dobit pravnih lica po zakonu koji uređuje porez na dobit pravnih lica. Dobrovoljni korisnici koji odluče da koriste SEF, u obavezi su da ga koriste tekuću i celu narednu kalendarsku godinu.
Zakon predviđa postojanje javno dostupne Liste korisnika sistema elektronskih faktura. Ovakva lista sadržaće poreske identifikacione brojeve subjekata javnog sektora, subjekata privatnog sektora i dobrovoljnih korisnika SEF-a, a koji imaju obavezu da prime i čuvaju elektronsku fakturu u skladu sa Zakonom, kao i jedinstvene brojeve korisnika budžetskih sredstava subjekata koji su upisani u Evidenciju korisnika javnih sredstava i koja se vodi kod Centralnog informacionog posrednika.
Obaveza izdavanja e-fakture ne postoji za:
1. Promet na malo i primljeni avans za promet na malo
2. Ugovornu obavezu usmerenu prema korisnicima sredstava iz međunarodnih okvirnih sporazuma
3. Nabavku i remont naoružanja i vojne opreme, nabavku bezbednosno osetljive opreme, kao i sa njima povezanim nabavkama dobara i usluga
Kolike su kazne za pogrešno upravljanje e-fakturama?
Zakon o elektronskom fakturisanju propisuje kazne za povredu obaveza izdavanja, prijema i čuvanja elektronskih faktura, kao i za korišćenje elektronskih podataka u svrhe koje nisu propisane zakonom. Kaznene odredbe su propisane članovima 18-21 Zakona o elektronskom poslovanju.
Kazne u ovom slučaju iznose od 500.000 do 2.000.000 dinara. Kazna može biti na teret pravnog lica, preduzetnika, informacionog posrednika i odgovornih lica u okviru pravnih lica.
Svi se polako uhodavamo u novi elektronski sistem fakturisanja, ali se neodumice i pitanja neminovno javljaju i danas. Zbog toga je važno uz sebe imati knjigovođu od poverenja. Proverena knjigovodstvena agencija je tu da prati finansijsko poslovanje kompanije, ali i da upozori na moguće propuste, izmene i dopune zakona, kao i da spremno da odgovore na moguća pitanja i rešenja za moguće nedoumice.