• Kolike su kazne za pogrešno upravljanje e-fakturama?

    Iako je Zakon o elektronskom fakturisanju stupio na snagu još 2021. godine, i danas dan se polemiše o nejasnoćama i nedoumicama koje proističu iz ovog Zakona.

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp
    Kolike su kazne za pogrešno upravljanje e-fakturama?
    Foto: Pixabay

    To ne iznenađuje, budući da je Zakon sa sobom doneo čitav niz novina, koje bi trebalo besprekorno primenjivati. Zakon je za cilj imao digitalnu transformaciju knjigovodstva i ostvarivanje brojnih olakšica, ali je posledica i pooštravanje kontrole poreza.

    Ceo proces se odvijao po etapama: prvo je obavezu izdavanja e-faktura imao javni sektor ka javnom sektoru, zatim privatni sektor ka javnom sektoru, onda javni sektor ka privatnom sektoru i na kraju je realizovana obaveza izdavanja e-faktura između subjekata privatnog sektora koji su obveznici PDV-a. Postupak uvođenja e-faktura i obaveze evidentiranja PDV-a kroz sistem elektronskih faktura je u Srbiji počeo 1. 5. 2022. godine i finalizovan 1. 1. 2023. godine.

    Šta su elektronske ili e-fakture i SEF?

    E-fakture predstavljaju razmenu faktura elektronskim putem. Reč je o elektronskom zapisu faktura, koje se izdaju, procesuiraju i arhiviraju isključivo elektronskim putem.

    Obavezni elementi elektronske fakture:

    ● poslovno ime, adresa, PIB i matični broj izdavaoca fakture
    ● poslovni račun izdavaoca elektronske fakture
    ● poslovno ime, adresa, PIB i matični broj primaoca elektronske fakture
    ● poslovni račun primaoca elektronske fakture
    ● datum isporuke dobara, odnosno pružanja usluga ili avansne naplate
    ● iznos avansnih plaćanja ukoliko postoje
    ● instrukcije za plaćanje
    ● podatke o visini i količini isporučenih dobara ili vrste i obim izvršenih usluga
    ● iznos osnovice za PDV
    ● poreska stopa PDV-a
    ● iznos PDV-a koji je obračunat kao osnovica
    ● ukupan iznos e-fakture
    ● napomena o odredbi zakona kojim se uređuje PDV na osnovu koje nije obračunat PDV

    E-faktura može sadržati i druge podatke propisane relevantnim zakonima (npr. Zakon o PDV), ili druge podatke relevantne za izdavaoca, primaoce i druge zainteresovane strane. Takođe, uz e-fakturu izdavalac može da priloži i drugu relevantnu dokumentaciju od značaja za izdavaoca, primaoca i druge zainteresovane strane (npr. privremene situacije).

    SEF predstavlja program, odnosno informatičko-tehnološko rešenje, koje je realizovano od strane Ministarstva finansija, a kojim upravlja informacioni posrednik. SEF ima dve važne funkcije: upravljanje e-fakturama (prijem, slanje, evidentiranje, obrada, arhiviranje) i evidentiranje PDV-a od strane poreskih obveznika.

    SEF-u je moguće pristupiti posrednim ili neposrednim putem.

    Neposredan pristup moguće je ostvariti putem dva tehnička rešenja pristupa:

    1. putem korisničkog interfejsa, kada ovlašćeno lice putem internet pretraživača može da vrši kreiranje i izdavanje e-faktura i/ili prihvatanje i odbijanje e-faktura i elektronsko evidentiranje obračuna PDV u ime subjekta prometa u okviru svojih ovlašćenja;

    2. putem aplikativnog interfejsa (eng. API – Application Programming Interface) koji omogućava povezivanje sa softverskim sistemom subjekta prometa i vršenje navedenih radnji.

    Posredan pristup vrši se putem korišćenja informacionog posrednika.

    Sistem e-faktura je obavezan za firme iz javnog i privatnog sektora koje su u sistemu PDV-a. Postoje i dobrovoljni korisnici SEF-a. U pitanju je obveznik koji plaća porez na prihod od samostalne delatnosti po zakonu koji uređuje porez na dohodak građana i obveznik poreza na dobit pravnih lica po zakonu koji uređuje porez na dobit pravnih lica. Dobrovoljni korisnici koji odluče da koriste SEF, u obavezi su da ga koriste tekuću i celu narednu kalendarsku godinu.

    Zakon predviđa postojanje javno dostupne Liste korisnika sistema elektronskih faktura. Ovakva lista sadržaće poreske identifikacione brojeve subjekata javnog sektora, subjekata privatnog sektora i dobrovoljnih korisnika SEF-a, a koji imaju obavezu da prime i čuvaju elektronsku fakturu u skladu sa Zakonom, kao i jedinstvene brojeve korisnika budžetskih sredstava subjekata koji su upisani u Evidenciju korisnika javnih sredstava i koja se vodi kod Centralnog informacionog posrednika.

    Obaveza izdavanja e-fakture ne postoji za:

    1. Promet na malo i primljeni avans za promet na malo
    2. Ugovornu obavezu usmerenu prema korisnicima sredstava iz međunarodnih okvirnih sporazuma
    3. Nabavku i remont naoružanja i vojne opreme, nabavku bezbednosno osetljive opreme, kao i sa njima povezanim nabavkama dobara i usluga

    Kolike su kazne za pogrešno upravljanje e-fakturama?

    Zakon o elektronskom fakturisanju propisuje kazne za povredu obaveza izdavanja, prijema i čuvanja elektronskih faktura, kao i za korišćenje elektronskih podataka u svrhe koje nisu propisane zakonom. Kaznene odredbe su propisane članovima 18-21 Zakona o elektronskom poslovanju.

    Kazne u ovom slučaju iznose od 500.000 do 2.000.000 dinara. Kazna može biti na teret pravnog lica, preduzetnika, informacionog posrednika i odgovornih lica u okviru pravnih lica.

    Svi se polako uhodavamo u novi elektronski sistem fakturisanja, ali se neodumice i pitanja neminovno javljaju i danas. Zbog toga je važno uz sebe imati knjigovođu od poverenja. Proverena knjigovodstvena agencija je tu da prati finansijsko poslovanje kompanije, ali i da upozori na moguće propuste, izmene i dopune zakona, kao i da spremno da odgovore na moguća pitanja i rešenja za moguće nedoumice.

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp

    Tagovi:

  • Komentari 0

    Napiši komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *


    NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 96H

    Ostalo iz kategorije Srbija

    Isplata novembarskih penzija počinje 3. decembra

    Prema kalendaru isplata koji je objavio Republički fond za penzijsko i invalidsko osiguranje, novembarske penzije će prvo biti isplaćene korisnicima iz kategorije samostalnih delatnosti, kojima […]