Koliko su turbulencije na letovima opasne – šta se dešava sa putnikom koji ne posluša uputstva posade
Ovih dana osvanuli su dramatični naslovi o letu Beograd–Podgorica. Jaki vetrovi, turbulencije, neposlušan putnik koji nije želeo da sedne i stavi pojas, molitve i let koji traje dva sata umesto 50 minuta. Da li je zaista situacija bila toliko opasna i ima li razloga za strah od turbulencija?
Božidar Batuljević iz Direktorata civilnog vazduhoplovstva Srbije rekao je gostujući u Beogradskoj hronici da situacija na letu Beograd–Podgorica nije ništa zabrinjavajuće i da se na jednom od hiljadu letova se dogodi da avion ne sleti iz prvog pokušaja.
To, međutim, ne predstavlja nikakvu opasnost za putnike, ukazuje Bratuljević ističući da su piloti koji rade u nacionalnoj avio-kompaniji „Er Srbija“ iskusni i da je sama Srbija u vrhu bezbednosti kad je reč o letenju avionom.
„Naš Direktorat civilnog vazduhoplovstva vredno radi na usavršavanju i podizanju nivoa bezbednosti u svakom aspektu avijacije. Razumem zabrinutost putnika, ali putnici moraju da se raspitaju i pročitaju, to je najbezbedniji vid prevoza“, rekao je Bratuljević.
Na pitanje kada turbulencija moće biti opasna, Bratuljević odgovara da za 40 godina nije bio u opasnoj turbulenciji, kao ni jedan od njegovih kolega.
„Avion poseduje meteorološki radar koji mu tačno određuje u koju boju sme da uđe. Turbulencija je definitivno neprijatna i posadi i putnicima koji ne vide šta se dešava i to je razumljivo. Međutim, turbulencija ne može da sruši avion, samo je neprijatna“, objašnjava Božidar Bratuljević.
Dodaje i da je za svaki kvar koji može da utiče na kašnjenje, bezbednost putnika, pripremu za vanrednu situaciju, posada u obavezi da obavesti putnike i uradi pripremu sa njima.
„Ako postoji mogućnost da se desi, na primer, curenje goriva, putnici moraju biti pripremljeni da bi odreagovali bez panike. Kabinska posada u saradnji sa letačkom posadom to vrlo dobro obavlja“, rekao je Bratuljević.
Nepoštovanje uputstava posade
Kada je reč o poštovanju uputstava posade tokom leta, Bratuljević kaže da je posada obučena za to kako da se ponaša u slučaju nepoštovanja propisa od strane putnika, po kategorijama 1, 2 i 3.
„Kapetan i kopilot ne smeju da izalze iz kokpita, ali mogu u komunikaciji sa kabinskom posadom da predlažu i obaveste posadu i u krajnjem slučaju da skrenu sa rute i slete na najblići aerodrom u slučaju da je to ekstremna situacija. Mi nismo imali slučajeva da je bila takva situacija“, ističe sagovornik RTS-a.
Dodaje da nepoštovanje pravila od strane putnika, u ovom slučaju nevezivanje pojasa, nije opasno po ostale putnike, ali da on u slučaju povrede nema pravo na naknadu od strane osiguranja i ne može da tuži kompaniju.
Putnici mogu biti i kažnjeni. Na primer, u slučaju da pilot mora da preusmeri sletanje na drugi aerodrom, ceo trošak naplaćuje se putniku putem suda. Za nepoštovanje pravila moće biti osuđen i na zatvorsku kaznu.