Komisija za zaštitu konkurencije pokrenula je postupak protiv izdavačke kuće Klett i sa njom povezanih izdavača Freske i Novog logosa, kako bi ispitali eventualnu povredu konkurencije na tržištu.
Komisija je analizirajući podatke o prihodima od prodaje udžbenika u periodu od 2018. do 2020. došla do osnovane pretpostavke, kako se navodi u njihovom obrazloženju, da Klett grupa ima značajan udeo na tržištu prodaje udžbenika za osnovno obrazovanje sa udelom većim od 50 odsto, pri čemu prvi sledeći konkurent u odnosu na njih ima neznatan tržišni udeo.
Na adresu KZK-a stigle su primedbe konkurentskih firmi na rad Kletta, jedna od njih došla je od izdavačke kuće Epoha iz Požege, koja je jula ove godine podnela inicijativu da se ispita zloupotreba dominantnog položaja koji Klett ima i to zbog „odbijanja nastavka saradnje“, piše Danas.
Iz Knjižare Vulkan koja je na tržište udžbenika ušla 2018 Komisiji su rekli da je njihova načelno dogovorena saradnja sa poljskom firmom Learnetic prekinuta, odnosno nikada nije došlo do ugovora, jer je Klett, sa kojim je Learnetic u tom trenutku sarađivao, zapretio poljskom izdavaču da će prekinuti saradnju sa njima u svim ostalim zemljama ukoliko uđu u posao sa Vulkanom.
Vulkan je nakon toga, kako se navodi u zaključku odluke KZK-a, bio primoran da uspostavi saradnju sa drugim vlasnikom digitalne platforme.
Klett preporučivao školama sa kojim knjižarama da sarađuju
Komisija je analizirajući tržište udžbenika došla i do podataka o tome da je Klett školama u Srbiji slao mejlove u kojima ih obaveštavao o novom sistemu rada i smanjenju broja knjižara sa kojima rade, u isto vreme preporučujući im sa kojim bi konkretno distributerima trebalo da sarađuju.
Osim toga, Klett ima ugovore u kojima se zabranjuje dalja prodaja njihovih udžbenika, tako da, napominju u obrazloženju svoje odluke iz KZK-a, distributeri i knjižare kojima Klett odbije saradnju nemaju drugu mogućnost da dođu do udžbenika Kletta koji su najzastupljeniji na tržištu, što može da dovede do lošijih konkurentskih uslova na tržištu.
„Podaci iz analize su pokazali da Klett grupa zaključuje tipske ugovore, a Komisija je konstatovala da se različiti rabati odobravaju u zavisnosti od toga da li se udžbenici prodaju u pretplati ili redovnoj prodaji“, navodi KZK i dodaje da je konstatovano i da se distributerima odobravaju različiti rabati, koji se kreću od 20 do 30 odsto.
Zbog ovoga, distributeri koji prodaju udžbenike raznih izdavača su motivisani da potenciraju one koji im odobravaju veće rabate.
Dok traje postupak Komisija za zaštitu konkurencije ne komentariše svoje odluke, ni u Klettu nisu želeli da komentarišu dok je postupak u toku.
Opširnije na ovu temu pročitajte u tekstu Danasa.
Komisija za zaštitu konkurencije pokrenula je postupak protiv izdavačke kuće Klett i sa njom povezanih izdavača Freske i Novog logosa, kako bi ispitali eventualnu povredu konkurencije na tržištu.