Primena novog Zakona o zaštiti potrošača počinje 20. decembra, a najveća novina koju donosi je Registar „Ne zovi“, preko kojeg će potrošači koji ne žele da im se roba ili usluge nude preko telefona, moći da stopiraju takvu praksu trgovaca. Pored toga, novine su i uvođenje prekršajnih naloga i unapređenje vansudske zaštite potrošača, navode iz resornog ministarstva
Novi zakon sprečava nasrtljivo ponanašanje trgovaca koji građane pozivaju na privatne telefone nudeći im različitu robu i usluge, kaže za Radio Novi Sad pravni savetnik u Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije Mladen Alfirović.
On napominje da uspostavljanje javnog registra omogućava da se nezakonito ponašanje trgovaca lakše dokaže.
Pomoćnica ministra trgovine, turizma i telekomunikacija Višnja Rakić objašnjava kako će funkcionisati registar “Ne zovi”.
„Potrošač koji ne želi da bude pozivan od strane trgovaca se obrati svom mobilnim operatoru sa kojim ima zaključen ugovor i kaže „ja želim da se nađem u registru „Ne zovi“! koji je javan“ rekla je Rakić. Zatim popuni obrazac koji operator prosledi RATEL-u koji vodi tu evidenciju. Trgovac bi treblo da uđe na sajt RATEL-a pre no što krene u svoje pozivanje. Ukoliko se ogluši o „Ne zovi“ pravila, on je u pekršaju.
Ona posebno ističe i značaj uvođenja prekršajnih naloga, navodeći da će to potrošačima omogućiti da lakše ostvare svoja prava, te rasteretiti sudove.
Predstavnica Nacionalne organizacije potrošača Nikica Jovanović smatra da je dobro novo zakonsko rešenje da medijacija bude obavezajuća za trgovca, kao i rešenje kojim se uvodi obaveza izdavanja predračuna za određene usluge.
Iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije, ukazuju, međutim, da nije dobro što novim zakonom nije predviđena i mogućnost kolektivne tužbe, što je predlagala ova organizacija.
Navode da se kolektivna tužba koristi i u okviru Evropske unije, te da bi ona značajno doprinela zaštiti potrošača jer bi u određenom broju slučajeva i potrošači mogli biti obeštećeni.
Primena novog Zakona o zaštiti potrošača počinje 20. decembra, a najveća novina koju donosi je Registar „Ne zovi“, preko kojeg će potrošači koji ne žele da im se roba ili usluge nude preko telefona, moći da stopiraju takvu praksu trgovaca. Pored toga, novine su i uvođenje prekršajnih naloga i unapređenje vansudske zaštite potrošača, navode iz resornog ministarstva