Kreće sezona njegovog visočanstva – Ajvara
Svi znamo za ajvar, a gotovo da ne postoji kuća koja nema ovaj specijalitet. Ipak, ne volimo ga samo mi, već smo širom Evrope, ali i sveta, prepoznati upravo po njemu.
Leskovački ajvar je treći najbolji namaz na svetu, a poreklom je iz Srbije, ocenio je nedavno svetski vodič za ocenjivanje i rangiranje jela širom sveta „Taste Atlas“. Uglavnom o ovom specijalitetu slično misle i stranci koji su imali priliku da ga isprobaju.
I druge zemlje iz regiona prisvajaju ovaj tradicionalni namaz sa Balkana, poput Slovenije koja je zaštitila to ime kao njihov specijalitet. Zato bi možda trebalo ozbiljnije da se posvetimo brendiranju naših tradicionalnih proizvoda, kao što je to uradio grad Leskovac.
Od 60 proizvoda zaštićenog porekla u Srbiji, samo ih je tri priznato u svetu
U Srbiji postoji više od 60 proizvoda koji imaju zaštićeno geografsko poreklo, što možda statistički i ne zvuči tako loše, ali samo tri su kao takvi priznati i u svetu – leskovački ajvar, bermet iz Sremskih Karlovaca i med sa Fruške gore.
Međutim, sam ajvar kao specijalitet nije zaštićen kao srpsko dobro, jer kako stručnjaci objašnjavaju, u pitanju je generičko ime koje ne može biti zaštićemo. Može da bude zaštićeno samo ako ima neko geografsko poreklo, poput pirotskog kačkavalja, pirotske peglane kobasice, zlatarski sir, futoški kupus.
Kada neki proizvod dobije oznaku geografskog porekla, on dobija i veću tržišnu vrednost jer ga kupac prepoznaje kao proizvod posebnog kvaliteta i spreman je da ga više plati.
Geografska oznaka, osim što definiše da je proizvod poreklom sa određene teritorije, garantuje da se kvalitet ili karakteristike mogu pripisati upravo tom geografskom poreklu te robe. To je i dobro marketinško sredstvo koje može da tom proizvodu omogući prednost u odnosu na konkurenciju.