Sigurnija internet prodaja – dva zakona koja štite potrošače biće promenjena posle Nove godine
Dva zakona koja štite potrošače biće promenjena posle Nove godine. Kupovina i usluge preko interneta biće sigurnije, a pravila o oglašavanju popusta biće strože regulisana, tvrde predlagači zakona.
Vesna Perinčić iz Republičke unije potrošača rekla je, gostujući na RTS-u, da će novi zakon o zaštiti potrošača biti donet u 2025. godini, na osnovu kog će prodavci imati obavezu da, kada istaknu sniženu cenu, istaknu i prethodnu, od pre 30 dana.
Dodaje da Zakon o zaštiti potrošača u članu 11, izričito propisuje obavezu trgovca da proizvod mora da proda po oglašenoj ceni, uz prikaz proizvoda u radnji ili onlajn, putem fotografije.
„Ono što je neophodno, što propisuju i Zakon o oglašavanju i Zakon o zaštiti potrošača, Zakon o trgovini, pa i kodeks poslovne etike, da potrošač ne sme da se dovede u zabludu u pogledu cene i načina na koji je cena istaknuta“, objašnjava Periničićeva.
Perinčić ukazuje da su internet prevare regulisane Direktivom 2019/770, koja je takođe implementirana u naš zakon o Zaštiti potrošača, i odnosi se upravo na digitalne usluge.
Trgovci će morati da vode računa o tome da postoje recenzije korisnika, koje će biti proveravane – da li je to stvarni potrošač ili zaposleni ostavlja komentare – kako bi potrošači bili sigurniji u istinitost odlika proizvoda, navodi Periničićeva.
Internet kupovina preko inostranih aplikacija
Problem nastaje kada naši potrošači kupuju preko aplikacija čije sedište nije u Srbiji. U tom slučaju, prijava Tržišnoj inspekciji da su im ugrožena potrošačka prava nema efekta.
Kod kupovine od evropskih trgovaca, koji su (u zemljama) članicama Evropske unije, postoji platforma gde potrošači, ipak, imaju vid zaštite, imaju kanale komunikacije u vidu posebnog sajta sa aplikacijom gde se vrše prijave“, naglašava Periničićeva.