• LED farovi na vozilima – bolja vidljivost ili rizik za druge vozače?

    Velika Britanija mogla bi da zabrani LED svetla na automobilima. Hiljade vozača navode da ih takvo osvetljenje zaslepljuje i stvara probleme na ulicama, zbog čega je pokrenuta studija o štetnosti LED svetala.

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp
    LED farovi na vozilima – bolja vidljivost ili rizik za druge vozače?
    Foto: Pixabay

    Da problem korišćenja LED svetala nije rezervisan samo za ostrvo gde se vozi levom stranom puta, pokazuju i brojni primeri iz Srbije. Ukoliko vozite beogradskim ulicama, sigurno ste primetili da, kada padne noć, neretko u susret idu automobili sa uključenim LED svetlima, što može da vas zaslepi i dovede u stanje panike u kojem ne znate kako da odreagujete. Na kraju, u poslednjem trenutku pomerite volan i izbegnete saobraćajnu nezgodu.

    „Dakle, svetla kao svetla, sami izvori svetlosti, nisu toliko problematični koliko je problematično pitanje usklađenosti i podešenosti izvora svetlosti. Čest je problem da se postavljaju svetla, odnosno sijalice koje nisu adekvatne za taj far, koje ne odgovaraju ogledalima tog fara, odnosno uglovima konkretnog fara. Iz tog razloga često imamo rasipanje svetlosti o kojem pričamo i koje može da zaslepi ostale učesnike u saobraćaju“, objasnio je za Euronews Nenad Marković, profesor Saobraćajnog fakulteta.

    „S druge strane, postavlja se pitanje i podešenosti tih farova. Naime, postoji zakonska norma prema kojoj farovi moraju biti adekvatno podešeni, da izvor svetla ne ometa ostale učesnike u saobraćaju, a da omogući dovoljnu uočljivost. Upotreba naknadno ugrađenih izvora svetlosti, bilo u obliku dodatnih farova ili farova koji su izmenjeni u odnosu na fabričke, pravi dodatni problem i može da izazove zaslepljivanje, jer svaki izvor svetla koji nije sa našeg vozila, a uperen je ka drugom vozaču, umanjuje mogućnost uočavanja. Dakle, ako je uperen ka očima vozača, svakako će, zbog prirodnog procesa, smanjiti uočljivost, pa samim tim vozač teže može da isprati saobraćajnu situaciju. Takođe, u nekim situacijama teže će uočiti pešaka, recimo u noćnim uslovima ili na delu puta gde je smanjen izvor svetlosti.“

    U kontekstu tehničkog pregleda vozila, profesor Marković ukazuje na Pravilnik, ali i na manipulacije nesavesnih vozača nakon završetka pregleda vozila.

    „Pravilnik je predvideo proveru glavnih svetala na vozilu kao jednu od provera. Takođe, postoje uređaji kojima se to meri. Svakako, kada vozilo izađe sa tehničkog pregleda, to ne sprečava njihove vlasnike da izmene ili vrate neke prethodno postojeće izvore svetlosti ili ih podešavaju do novog tehničkog pregleda“, navodi Marković.

    Podeli vest:

    Facebook Twitter WhatsApp
  • Komentari 0

    Napiši komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *


    NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 96H

    Ostalo iz kategorije Srbija

    Smena sunca i oblaka, temperatura do 13 stepeni

    Ujutru ponegde magla. Tokom dana malo do umereno oblačno. Temperatura će biti 3 do 4 stepena niža nego juče. Najviša do 13 stepeni, jedino u Timočkoj Krajini koji stepen […]