Maja Uzelac: U pesmama Zvonka Bogdana je cela ikonografija jednog prostora i vremena
Poslednjeg dana 32. Festivala evropskog filma Palić, u sredu 23. jula, na konferenciji za medije na Velikoj terasi govorili su: Miroslav Mogorović, programski direktor festivala, Radoslav Zelenović, direktor, i Ilija Tatić, izvršni producent; ekipa filma “Ej, salaši” – rediteljka Maja Uzelac, scenarista Ivan Kljajić, producent Siniša Bokan, i direktor fotografije Jovan Milinov; ekipa filma “Restitucija, ili, san i java stare garde” – glumac Milan Kovačević i glumica Vera Hrćan Ostojić; ekipa filma “Prvo poluvreme” – reditelj Josip Bošnjak, protagonisti Boban i Andrija Rajović; reditelji filma “Arhetip” – Andrija Lekić i Igor Toholj; Vladimir Petrović, reditelj filma “Sanjalice”, i Mirona Radu, selektorka programa “Nežne stvarnosti”.

Miroslav Mogorović, programski direktor festivala, zahvalio se timu Otvorenog univerziteta Subotica koji je uspeo da tehnički realizuje program u samo pet dana, i istakao da je prezadovoljan time što je festival uspešno priveden kraju i što su projekcije prošle uspešno.
Radoslav Zelenović, direktor festivala o svojim festivalskim utiscima je rekao: “Za mene su festival obeležili neki potpuno neverovatni filmovi. Prezadovoljan sam što sam ih video na našem festivalu, ali i zbog toga što sam upoznao čoveka kao što je Sergej Loznica, što je tu bio i Svetozar Cvetković”.
Ilija Tatić, izvršni producent festivala, zahvalio se timu Otvorenog univerziteta Subotica, selektorima Nikolaju Nikitinu, Juliji Sinkevič i Igoru Toholju, programskom direktoru Miroslavu Mogoroviću, kao svim ostalim saradnicima na ovogodišnjem izdanju. “Zahvaljujem se i ljudima sa drugih festivala i iz filmskih centara koji su nam, kao i ranijih godina, uvek rado izrazili u susret, što dokazuje da ovaj festival ima puno prijatelja – ne samo u zemlji već i u čitavoj Evropi”, zaključio je Tatić.
Maja Uzelac, rediteljka filma “Ej, salaši” čije je prikazivanje zakazano u Glavnom takmičarskom programu van konkurencije, na samom zatvaranju festivala, o ovom ostvarenju je rekla: “Ideja scenariste Ivana Kljajića bila da se na temu desetak pesama Zvonka Bogdana ispričaju nekakva sećanja i inspiracije za njegove pesme. Na to polazište sam nadogradila svoju želju da se film podigne i ka opštijem nivou. Onda smo se bavili ne samim Zvonkom, već i njegovim pesmama i onim što je unutra – a unutra je cela jedna ikonografija tog prostora i vremena, priča o epohi koja je u nestanku, ljudima koji s utu epohu činili, zanatima koji izumiru, konjima, golubovima”.
Glavni glumac u filmu “Restitucija, ili, san i java stare garde”, Milan Kovačević, govorio je o svojoj saradnji sa legendarnim rediteljem Želimirom Žilnikom: “Mogu da kažem da divnijeg i prijatnijeg čoveka u životu nisam sreo. Već posle prvog dana snimanja, izgubio sam osećanje straha, da li ću da nešto pogrešim. Tu mi je Žilnik mnogo pomagao. Posle svake snimljene scene govorio mi je da je bilo odlično, iako sam početnik i amater. Međutim, on je to ozbiljno govorio. Na kraju se ispostavilo da nijedna scena nije ponovljena zbog mene, i to mi je posebno drago”.
Josip Bošnjak, reditelj dokumentarnog filma “Prvo poluvreme” koji prati pevača Bobana Rajovića, prikazanog na FEF Palić u okviru programa Specijalnih projekcija, o nastanku filma je rekao: “Izvorno smo hteli da napravimo video na temu pripreme za koncert u Areni Zagreb. U nekom momentu sam bio naprosto inspirisan celom pričom oko Bobana Rajovića, njegove porodice, oko toga da dokumentujemo njegovu priču na pravi način, i vidimo sa izvorišta kako je to izgledalo na vrhuncu njegove karijere. Prilično smo zadovoljni rezultatom”.
Andrija Lekić, jedan od dvojice reditelja filma “Arhetip” prikazanog u okviru selekcije Novi evropski dokumentarni film, na konferenciji za medije je istakao: “Odlučili smo da radimo film o Petru Meseldžiji, koji je naš istaknuti slikar i strip crtač, ali smo se odlučili za jednu priču iz njegovog privatnog života – da nakon gubitka supruge prikažemo period u kome pokušava da se iznova motiviše i nađe inspiraciju, posećujući mesta uspomena. Našli smo jednu paletu boja iz njegovih slika i držali smo se toga”.
Igor Toholj, koreditelj filma, o autorskom konceptu je rekao: “Hteli smo da izbegnemo klasičan biografski pristup u dokumentarizmu, tako što bismo postali deo njegovog sveta i okruženja, gde praktično zadiremo u njegov unutarnji svet. Odlučili smo da snimatelj živi s njim jedno vreme, tako da se saživi s njegovim načinom života i postane deo njegove svakodnevnice, beležeći sve što smatra da je relevantno za film. “
Vladimir Petrović, reditelj filma “Sanjalice” prikazanog na festivalu okviru FAFA selekcije, kao polazište za ovaj dokumentarac je istekao otkrovenje da je Beograd šezdesetih imao sveženski, all-female rok sastav. “Na nivou cele dekade i u celom svetu, takvi slučajevi su mogli da se pobroje na prste jedne ruke. Ta priča je prosto morala da se ispriča”, naveo je Petrović.
Mirona Radu, selektorka programa “Nežne stvarnosti” u okviru Specijalnih projekcija, o svom izboru filmova je rekla: “Kao voditeljka mentorskog programa za žene u filmskoj industriji, kroz ovu selekciju predstavljam pet kratkih filmova, rumunskih autorki mlađe generacije. One su veoma odvažne i istovremeno intimne u svom pristupu”.
Festival evropskog filma Palić tradicionalno podržavaju Ministarstvo kulture Republike Srbije, Pokrajinski sekretarijat za kulturu, javno informisanje i odnose sa verskim zajednicama, Grad Subotica, Evropska unija kroz program Kreativna evropa MEDIA, kao i mnogobrojni prijatelji i medijski partneri.
Gorki List, kao višedecenijski partner Festivala evropskog filma Palić, već 29 godina s ponosom stoji i uz filmsku umetnost koja nadahnjuje i povezuje. Verujući u snagu autentičnog izraza i značaj dijaloga sa publikom, Gorki List će i ove godine tradicionalno dodeliti Nagradu publike za najbolji film. Osluškujući glas gledalaca, Gorki List prepoznaje njihov značaj kao saveznika umetnosti, koja živi kroz one koji je istinski cene i razumeju.