Na „klik“ ili na preporuku – kako izbeći prevarante u potrazi za dobrim majstorom
Jedna je muka kada se pokvari bilo šta u kući ili stanu, a još veća pronaći dobrog i pouzdanog majstora. Ponekad ni preporuke prijatelja i rođaka nisu garancija da ćete biti zadovoljni cenom i uslugom. Događaju se i prevare, pa preduzimači ugovore posao, uzmu deo novca unapred i – nestanu. U poslednje vreme sve više je internet platformi koje nude usluge majstora.
Tržišna inspekcija je prošle godine zabeležila više od 900 prijava na usluge majstora. Najčešće, majstor ne izda račun ili na kraju kaže cenu višu od dogovorene, ostavi nered iza sebe ili jednostavno obavi pola posla i nikad više se ne pojavi, a novac je uzeo unapred.
„Da bi se generalno izbegavale te neprijatne situacije, treba da se radi lepo civilizovano u pisanom obliku sa dokazima. Znači uputite pisanu reklamaciju ili elektronsku reklamaciju, napišete u dva primerka. Odete lepo do prodavca predate mu jedan primerak, jer je dužan po zakonu da prihvati reklamaciju“, savetuje Jovan Ristić, pravnik u Efektivi.
Koje su obaveze majstora
Prema novom Zakonu o zaštiti potrošača, majstor je dužan da sačini proračun, a bez pisane saglasnosti potrošača na proračun ne sme se početi sa radovima.
„Trgovac je dužan da učestvuje u postupku vansudskog rešavanja potrošačkog spora koji je potpuno besplatan za potrošača, mora da se završi u 90 dana i donosi se neka odluka. Ukoliko trgovac ne želi da učestvuje, tržišna inspekcija može da ga kazni. Propisana je novčana kazna za neučetsvovanje“, objašnjava Mirjana Damjanović, načelnik odeljenja tržišne inspekcije.
Da li su bezbednije usluge internet platformi
Mnogi biraju majstore prema ocenama na oglasima ili po preporuci. U poslednje vreme sve više je internet platformi koje nude usluge majstora.
„Korisnik izabere jednu od 50 usluga koju nudimo na našoj aplikaciji, popuni formular i u roku od pet do deset minuta dobije nekoliko ponuda i bira majstora kojeg želi. Korisniku unapred prikažemo cenu usluge koju je izabrao i sa bankovnog računa rezervišemo novčana sredstva koja će biti povučena nakon završetka usluge“, navodi Vladimir Čornij, jedan od osnivača aplikacije Tuli (Toolly).
Pre nego što se pridruže aplikaciji i dobiju svoj nalog, svi majstori moraju da prođu proveru, tvrde osnivači platforme. Nakon obavljenog posla, izdaje se fiskalni račun.
„Proveravamo detalje kao što su kategorija u kojoj je prijavljen, njegov PIB i račun u banci. Fiskalni račun korisnici dobijaju od Tulija, kad se završi deo ili cela narudžbina. Takođe naši izvođači dobijaju izlaznu fakturu i specifikaciju kad povlače sredstva koja su zaradili na tom poslu“, navodi Luka Vuković, jedan od osnivača aplikacije.
Kad slučaj završi na sudu
Umesto zaključka, podsećanje na slučaj o kome je izveštavala Beogradska hronika.
Preduzimač je u junu 2022. godine prevario 13 stanara zgrade u Ulici Jovana Ševića 12 u Padinskoj skeli. Nije uradio fasadu već je nestao sa skoro 6.500 evra.
Prethodno je na gotovo isti način prevario stanare još nekoliko zgrada u Beogradu. Sve se dešavalo pre godinu i po, a ovaj slučaj je još na sudu.