Sudu časti Privredne komore Srbije od 2019. do 28. oktobra ove godine stigle su 553 žalbe na rad profesionalnih upravnika, od kojih su najviše primedbi imali Beograđani – čak 70 odsto.
Međutim, iako pritužbi od primene novog Zakona o stanovanju ne manjka, nijedan upravnik u ovom periodu nije izgubio licencu za rad, pišu Novosti. A spisak razloga zbog kojih stanari nisu zadovoljni svojim predsednikom stambene zajednice je sve duži – da su nedostupni, ne odgovaraju na njihove pozive i primedbe, ne obaveštavaju ih o promenama na zajedničkom računu, zatim da ratu za održavanje zgrade ne naplate isto vlasnicima stanova i korisnicima poslovnih prostora…
„U prijavama Sudu časti stanari ukazuju i na neizvršavanje odluka stambene zajednice, realizovanje nabavki na osnovu pisanih saglasnosti vlasnika posebnih delova bez zakazivanja i održavanja sednice skupštine stanara, nepostupanje po pravosnažnim rešenjima građevinske inspekcije, povećanje iznosa naknade za poslove profesionalnog upravljanja bez odlučivanja stambene zajednice, tajno obavljanje svih poslova upravnika preko druge osobe i mnoge druge„, navode za „Novosti“ u PKS.
Najviše prijava podnosili su Beograđani, i to preko 80 godišnje, zatim slede Novi Sad, Niš, Pančevo, Kragujevac, Jagodina, Kruševac…
Iz PKS ističu da nijednom upravniku i pored odluka Suda časti i drugih sudova nije oduzeta licenca, niti su bili brisani iz registra profesionalnih upravnika (u registru ih ima 1.532, a aktivno je 853). Na lični zahtev ili usled smrti iz registra je bilo obrisano 27 upravnika.
„Nemamo saznanja koliko je upravnika razrešeno od primene novog Zakona jer ih dužnosti lišava stambena zajednica, a ne Sud časti. U ovom periodu Sud časti je izricao mere društvene discipline u zavisnosti od težine učinjene povrede. Za teže povrede izricana je javna opomena na internet stranici PKS. U ostalim slučajevima bilo je reči o javnoj opomeni na upravnom odboru PKS, dok je najčešće, zbog postojanja naročito olakšavajućih okolnosti, privrednim subjektima bila izricana opomena„, kažu u PKS.
Kritike na račun profesionalnih upravnika su veoma česte, pa su se tako prethodnih godina stanari u Beogradu često žalili što nemaju nikakvu komunikaciju sa njima, da služe samo za uzimanje novca građanima, mnogi su bili revoltirani jer nijednog upravnika nisu mogli da zadrže ni nekoliko meseci, da su davali otkaze bez obaveštenja…
„Oni su zaduženi za krize koje se dese u zgradi i kada smo imali problema sa liftom ili vodom koja je curela nismo mogli ništa da završimo jer nisu mogli da podignu slušalicu, ili su nam kad smo pozvali rekli da više ne rade kod nas. A na sve to mi po zakonu moramo svakog meseca da plaćamo to isto održavanje zgrada da nas ne bi tužili„, kaže Mirjana Z. iz Beograda.
Beograđani su se prethodnih godina najviše žalili na profesionalce, dok su sa upravnicima bili složniji u zgradama u kojima je predsednik skupštine bio neko od stanara.
Međutim, da ni stanari u minulim godinama nisu bili odgovorni pokazalo se i da mnogi redovno ne plaćaju održavanje zgrada, a umeju da podnesu žalbu.
Mnogi od stanara ne izmiruju obaveze i ne učestvuju u radu sednice skupštine stanara, pa se dešava da takav stanar inicira postupak pred Sudom časti, iako su svi stanari zadovoljni radom upravnika i čak ne znaju za vođenje postupka pred ovim sudom.
Iako se na upravnike uglavnom žale stanari, u poslednje vreme PKS je stiglo više prijava koje profesionalni upravnici podnose protiv svojih kolega, koje se mogu okarakterisati kao nelojalna konkurencija u smislu kodeksa.
„Tu se pre svega misli na preduzimanje neprimerenih radnji usmerenih na raskid postojećih poslovnih odnosa između drugog organizatora i stambenih zajednica sa kojima je u ugovornom odnosu„, ističu u Privrednoj komori Srbije.
Sudu časti Privredne komore Srbije od 2019. do 28. oktobra ove godine stigle su 553 žalbe na rad profesionalnih upravnika, od kojih su najviše primedbi imali Beograđani – čak 70 odsto.