Najvažnije stvari koje treba proveriti na vozilu pre putovanja
Udruženje autoservisi Srbije uputilo je poziv svim vozačima da pre polaska na letovanje, duže putovanje ili put u inostranstvo, obavezno provere tehničku ispravnost svojih vozila.

Ovo udruženje upozorilo je da su letnji meseci vreme pojačanog saobraćaja, gužvi na putevima i dužih zadržavanja na granicama, kao i da visoke temperature dodatno opterećuju vozilo, naročito starije automobile.
Kako se navodi u saopštenju, zbog gužvi u servisima tokom letnjih meseci koje su očekivane, a kapaciteti su ograničeni, odgovorno je da svaki vozač na vreme zakaže pregled.
„Kontrolni pregled vozila ne traje dugo, ali je izuzetno važan. Potrebno je da vozači blagovremeno, nedelju ili dve pred polazak na put, izvrše detaljan kontrolni pregled kompletnog vozila i sistema u njemu počevši od upravljačkog, kočionog i sistema oslanjanja, do sistema za klimatizaciju, elektroinstalaciju, zaptivke, šelne, creva i dovod goriva, svećice, razvodne kape, zupčasti i klinasti kajiš i ostalo“, ističe udruženje.
Takođe, ukazuje da je neophodno proveriti i stanje pneumatika, stanje metlica brisača i rad sistema za brisanje i pranje vetrobrana te eventualna druga prikrivena oštećenja na vozilu, kako bi se predupredio otkaz na dužoj relaciji tokom puta.
„Kontrolni pregled je posebno preporučljiv kada kupujete polovno vozilo, ako ono duže vreme nije korišćeno ili ako osećate bilo kakve promene u njegovom ponašanju poput čudnog zvuka, mirisa ili vibracija“, ističe se u saopštenju.
Kada je reč o promeni instalacija, ukazali su da je tokom prethodnih godina zabeleženo više slučajeva požara na auto-putu koji su izazvani dotrajalim ili nepropisno popravljenim elektroinstalacijama, naročito kod starijih automobila, jer se rade improvizacije sa kablovima, spojnicama i dodatnim potrošačima (muzika, svetla, hladnjaci) što predstavlja ozbiljan rizik.
„Zato posebno apelujemo da vlasnici vozila starijih od 10 godina ne ignorišu simptome poput mirisa paljevine, slabog paljenja, problema sa osvetljenjem ili automatskim osiguračima“, naveli su iz tog Udruženja.
Pored osnovne opreme, kao što su rezervni točak, set za reparaciju, reflektujući prsluk, sigurnosni trougao, prva pomoć, rezervne sijalice i osnovni alati vozači bi trebalo da obrate pažnju na propise zemalja u koje putuju, ukazuju iz Udruženja.
Takođe, naglašavaju da posedovanje protivpožarnog aparata tipa S2 u pojedinim državama Evropske unije i regiona, među kojima su Grčka, Bugarska, Severna Makedonija, Španija, Francuska, Italija, nije preporuka, već zakonska obaveza.
„Ukoliko ga nemate, možete biti kažnjeni na granici ili tokom kontrole. Cena S2 protivpožarnog aparat sa manometrom je 2.000 do 3.000 dinara, i osim što je u nekim državama obavezan, može spasiti imovinu i živote koji nemaju cenu. Držite ih u unutrašnjosti kabine kako bi vam uvek bili dostupni bez obzira koliko vam je prtljažnik pun“, ističe se u saopštenju.
Kada je reč o ceni kontrolnog pregleda, da se cene u servisima kreću od 1.000 dinara za osnovne provere do blizu 6.000 dinara, ukoliko se radi detaljan pregled što je slučaj prilikom kupovine polovnog vozila, koji uključuje i dijagnostičke uređaje, te da postoje različite vrste kontrolnih pregleda, koji se razlikuju u zavisnosti od potreba vozača i stanja vozila.
„Vredno je napomenuti da mnogi servisi kontrolne preglede ne naplaćuju svojim stalnim mušterijama, a u situacijama kada se utvrđeni nedostaci odmah otklanjaju u istom servisu, često dolazi do umanjenja ukupne cene usluga“, ukazuju iz Udruženja.
Takođe, napominju da su kod starijih automobila kvarovi ne mogu uvek predvideti, te upozoravaju vozače da ako nisu sigurni u stanje automobila, da ne rizikuju.