Vozače, kada je zagađenje u pitanju, očekuju nova pravila prilikom registracije. Mnogi od njih neće proći tehnički pregled, jer su u međuvremenu vršili prepravke koje su učinile njihov automobil zagađivačem.
Veliki uvoz polovnjaka iz zapadne Evrope doprineo je da se na našim putevima pojavi i veliki broj zagađivača.
Posle uvoza, mnogi vlasnici su u dogovoru sa majstorima da ne bi menjali ili čistili izduvni sistem, uklonili katalizatore i DPF filtere, ali i lambda sonde koje mere zagađenje koje motor ispušta u vazduh.
Tako ugrožavaju i svoje i tuđe zdravlje. Pri tome su i zaradili jer su katalizatore prodali za 50 evra jer u njima ima plemenitih materijala.
„Generalno su problematična vozila koja su na dizel, naročito ako pričamo o polovnim automobilima. To su vozila evro 3, inače stara vozila između 15 i 20 godina starosti i svi oni uređaji koji treba da prečišćavaju vazduh prosto se kvare“, kaže za RTS Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.
Da bi se vozilo registovalo, mora se dovesti u bar približno fabričko stanje, moraju se vratiti delovi izduva koji su skinuti.
Najisplativije rešenje, ako vlasnik vozila žele da vrati katalizator, jeste da uzme tzv. univerzalni deo koji košta oko 100 evra.
Polovni DPF filteri koštaju od 300 do 1.000, a novi od 1.000 do 6.000 evra, što je trošak ponekada veći od vrednosti samog vozila. Takođe, poučeni iskustvom iz inostranstva, mnogim vozilima zagađivačima, iako imaju potrebne uređaje, biće zabranjen ulazak u centar grada.
Ilić: U centar samo automobili sa najmanjim zagađenjem, ostali na obodu grada
Stručnjaci predlažu sistem koji je usvojen u Nemačkoj, ali i mnogim evropskim gradovima.
„Kada pogledam situaciju što se tiče prevoza i automobila u Beogradu, ja bih jasno napravio određene prstenove i do prstenova 1, 2 i 3 mogli bi da dođu samo automobili koji imaju najmanje moguće zagađenje. Znači automobili sa oznakom 3 bi se ostavljali na obodu grada, a oni sa oznakama 4, 5 i 6 i elektromobili mogli bi u centar Beograda“, kaže profesor Dejan Ilić, komesar za zagađenje Nemačke pri EU.
Kada pogledamo okruženje, slični sistemi postoje u BiH, tamo možete voziti dizel „golf 1“, ali on ima oznaku 1 i kada je zagađenje veliko njemu je onemogućen pristup u grad, ali se može voziti na otvorenom putu.
Slična rešenja postoje i u Sloveniji i Hrvatskoj, Mađarskoj, ali tamo zbog tehničke ispravnosti vozila i mlađeg voznog parka nema većih problema.
Vozače, kada je zagađenje u pitanju, očekuju nova pravila prilikom registracije. Mnogi od njih neće proći tehnički pregled, jer su u međuvremenu vršili prepravke koje su učinile njihov automobil zagađivačem.